• Anonym (Sandra)

Mjäll eller bara torrt?

Hur vet man ifall man har mjäll eller ifall man bara har torr hårbotten?

Jag har små vita flan i håret, inte alls mycket, men visst finns det. Har mycket mer i ögonbrynen, blir bättre om jag sätter massa fuktkräm på dom. Men hur vet man ifall det bara är torrt eller ifall det är mjäll? 

En frisör sa att hon trodde att jag bara var torr, jaha, vad gör man åt det då? Finns det några speciella produkter som jag ska använda för torr hårbotten?
    Jag har läst att några dränker hårbotten i olja men det tycker jag låter riktigt obehagligt, så något annat kanske? Nån inpackning?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Mjäll eller bara torrt?
  • Anonym (jag)

Jag och dottern använder apoteket formula intensiv återfuktande hårbottengel.
    Den fungerar fint, kladdar inte till håret och luktar inte illa. Enkel att applicera. 

• Anonym (Sandra)

okej, får kolla upp det :)

någon som vet hur man avgör ifall det är mjäll eller torrt?

• Anonym (Sandra)

Puff!

• Vichy

Jag levde tidigare med mjäll och mjälleksem, nu har jag bara torr hårbotten… 

Innan upplevde jag det som att flaggorna var tjockare och tydligare när jag hade mjäll, och nu är de tunnar och märks nästan inte, så länge jag tvättar håret var 3e dag. Längre än så så blir de fler.

Jag tvättar med vanligt schampo och balsam, och gör en hårinpackning en gång i mån ungefär..
    Tror man får hitta det som funkar bäst för en själv.
    Prova att ge håret en "fuktbomb" med exempelvis hårinpackning eller (även om det kan verka äckligt) massera in olivolja och låt det verka i en halvtimme eller över natten innan du tvättar ur det, och se sen hur det beter sig. 
    Blir det bättre av det har du troligen torr hårbotten...

• Surkärring

Tycker ju att en frisör ska kunna avgöra vilket.

Men mjäll brukar vara typ större flagor medan vid torr hårbotten blir det mer som små vita korn.Vid torr hårbotten brukar dessutom håret bli "flottigt" fort.

Pröva som redan nämnts hårbottengel och använd ett riktigt milt schampo typ Apoliva för normalt hår (det kan användas varje dag). Funkar för min dotter som har problem med torr hårbotten.

Endast döda fiskar följer strömmen
  • Anonym (Sandra)

Hmm, ja det är svårt att veta når jag inte har någon att jämföra med, men jag kan testa att använda den där hårbottengelen och ett milt schampo och se om något händer, jag är lite rädd för att prova olivolja i hårbotten och jag vet inte vad för hårinpackning som skulle fungera :P

• Vichy
    Anonym (Sandra) skrev 2014-01-22 17:48:09 följande:
    Hmm, ja det är svårt att veta når jag inte har någon att jämföra med, men jag kan testa att använda den där hårbottengelen och ett milt schampo och se om något händer, jag är lite rädd för att prova olivolja i hårbotten och jag vet inte vad för hårinpackning som skulle fungera :P
    Det är ingen fara.. Jag har kört ekologisk olivolja i håret och det är lätt att få bort med schampo och blir jättefint..

Hårinpackning har jag kört många märken och många fungerar tycker jag.. 
  • Anonym (Sandra)

Jag har provat "milt" schampo nu några gånger och flagorna blev större och fler! :o Vad kan det bero på? Är det mjäll kanske? Jag är förvirrad :/

• LaFontaine

Jag hade torr hårbotten och började använda ACO:s schampo som är ju för torr hårbotten. Det är helt oparfymerat och flaskan ser ut att vara sprungen ur ett gammalt sovjetiskt sortiment, men jäklar vad bra det varit!

Jag har för övrigt dränkt hårbotten i olivolja. Man får verkligen tvätta ordentligt ett par gånger (med balsam först och sen med schampo), men det är väldigt effektivt och både torrhet och klåda försvann på en gång!

• Anonym (Sandra)
    LaFontaine skrev 2014-02-03 09:51:44 följande:
    Jag hade torr hårbotten och började använda ACO:s schampo som är ju för torr hårbotten. Det är helt oparfymerat och flaskan ser ut att vara sprungen ur ett gammalt sovjetiskt sortiment, men jäklar vad bra det varit!

Jag har för övrigt dränkt hårbotten i olivolja. Man får verkligen tvätta ordentligt ett par gånger (med balsam först och sen med schampo), men det är väldigt effektivt och både torrhet och klåda försvann på en gång!
    Jag tror att jag kanske får prova ACOs eller apotekets mjällschampo, nu är flagorna för stora för att bara vara torr hårbotten. De schampona är ju milda också så det borde fungera tycker jag. :) Att ha olja i hårbotten tänker jag nog inte prova förrän jag blir desperat, för det låter inte så kul
Svar på tråden Mjäll eller bara torrt?