• Mamori

Mat utan gluten, mjölkprotein, soja, ägg och nötter?

Hej, är det någon som har tips på mat som inte innehåller det i rubriken? Frukost, lunch, middagar, snacks, mellanmål - allt är intressant då min sambo måste köra en elimineringskur för att se vad han är allergisk emot. Jag har lite dålig koll på vilka livsmedel som innehåller detta, speciellt de tre första sakerna.

Hur är det att äta ute? Finns det någon "säker" mat utan dessa saker? Sushi utan att doppa i soja? Finns det något annat? Spår är inte heller okej (förutom att man förstås aldrig kan vara 100% säker på restaurang men han måste undvika det så långt det är bara möjligt).

• Svar på tråden Mat utan gluten, mjölkprotein, soja, ägg och nötter?
  • Capt Janeway

Kött/fisk och grönsaker med kryddor! Enklare (och godare) än så blir det inte.

Man behöver inte krångla till det. Glad

• lövet2

Jag kan ju plocka lite ur min dotters matsedel, eftersom hon har på ett ungefär samma allergier (med undantag av nötter, som hon faktiskt tål). En vanlig dag:

Frukost: Risgrynsgröt kokad på rismjölk och minutris. Till gröten drack hon tidigare Bravo Juice, men nu när hon vant sig vid smaken på rismjölken, så tar hon den i gröten bara.

Kaffe, risbröd m falukorv (heter den falukorv så är den varumärkesskyddad och säker för hennes del).

Lunch: Kött, kokt potatis, sky och sallad. Köttet är kokt eller stekt i mjölkfritt margarin. De enda säkra kryddorna för henne är salt och peppar. Varning för blandkryddor!

Kaffe, frukt.

Middag: Kött, ris, sky och sallad.

Kvällsfika: Risbröd m gurkskivor och kanske en liten fruktsallad.

Hon äter mycket sällan mat ute, eftersom det är nästan omöjligt att få "säker" mat. Det finns en pizzeria, där de även serverar olika sallader, och de är jättenoga med att ha olika slevar till varje sort, så inget blandas. Där kan hon beställa "äggsallad utan ägg" eller "ostsallad utan ost". Annars tar hon med sig egen mat som inte behöver värmas. En burk kycklingsallad t ex, där hon själv lagat till kycklingen och vet att den är säker. Som nödproviant brukar hon ta med barnmatsburkar med ren fruktpuré.

• Mamori

Åh tack så hemskt mycket! Skriv gärna mer!

• lövet2
    Mamori skrev 2014-01-21 18:37:17 följande:
    Åh tack så hemskt mycket! Skriv gärna mer!
    Godis och fika är knepigt. Det godis min dotter kan äta, är ICA:s micropopcorn och lättsaltade chips från - minns inte säkert om det är Estrella eller OLW. Glöm godishyllor och lösviktsgodis! Söta godisar tillverkar hon själv. Hon har alltid ett lager hemma med ischoklad tillverkat av kakao, socker och kokosfett.
    Kakor bakar hon också själv. Småkakor är enklast, för där går det att få till dem spröda och goda med potatismjöl och rismjöl. Det står alltid en burk med kakor som hon kan plocka ur och ta med sig när hon ska någonstans, för annars blir det bara en sockerbit till kaffet.
Svar på tråden Mat utan gluten, mjölkprotein, soja, ägg och nötter?