• Anonym (Kuratorn)

En ärligt menad fråga- hur kan ni prioritera på detta sätt??

Hej!

I mitt arbete som skolkurator träffar jag många föräldrar och då skolan jag arbetar på ligger i ett socioekonomiskt väldigt utsatt område, så finns det väldigt många barn på skolan som har det väldigt tufft. Då pratar jag inte om nivån "kan inte resa utomlands" eller "skaffa sig senaste modet". Jag menar barn som inte har råd till gymnastikskor, som frågar mig om frukt på 09.30 rasten för att de inte får med sig hemifrån osv. Barnen berättar om en tuff ekonomisk situation hemma och så fort de får möjlighet så skaffar barnen sommarjobb för att kunna ge föräldrarna pengar... Födelsedagspengar, konfirmationspengar, julklappspengar ges oavkortat till föräldrarna... Ojojoj vad dessa barn berättar om hur detta tynger dem..

I vissa fall blir den ekonomiska bördan så stor att jag behöver ge föräldrarna rådet om att söka ekonomiskt bistånd. Ibland visar det sig att de redan har denna hjälp, och ibland hjälper jag dem att komma i kontakt med socialtjänsten.

Och nu till min fråga- hur tänker dessa föräldrar när de röker?? Det röks innan mötet, ibland under mötet (föräldern ber om paus för att "ta frisk luft") och efter mötet. Vissa träffar jag med viss regelbundenhet så att jag kan säga att detta verkligen sker på regelbunden basis- alltså att de är "rökare". 

Hur tänker man när man röker, vilket kostar minst 40 spänn per paket, och sen inte ger en frukt till sitt barn till skolan, eller sparar de där 40 kr i veckan/om dagen i vissa fall- för att köpa gymnastikskor??

Någon här som vill föra ett resonemang kring detta? Någon som röker och känner igen sig i denna ekonomiska situation- som vill berätta hur ni tänker kring detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-21 22:26
    Tack allesamman!!!

Jag hade tappat hoppet om FL! Tappat hoppet om förståelsen för att människor i grunden VILL göra rätt. Jag har varit medlem här i några år nu, och i varenda jäkla tråd möts jag av en total oförståelse. Det är en hetsjakt efter folk som "gör fel" och man avänder sig själv som norm och kommer med universallösningar och får det att låta skitenkelt.

Mammor som röker är värda att hamna i giljotinen, föräldrar som lämnar sitt barn i 2,5 sekund för att skita ensamma på toaletten är olämpliga, föräldrar som tar ett glas vin till middagen är alkoholister som inte borde skaffa barn- och rökare är alltid idioter som orsakar fattigdom och deprimerade barn.. Det finns ingen hejd på anklagelserna som figurerar här inne.

Jag startade tråden för att leta upp dem som faktiskt kunde bidra med en förståelse i debatten kring folks olika levnadsvillkor och olika förutsättningar här i livet.

Fallet med pappan i början av tråden var påhittat för att provocera.. Och INGEN reagerade på att jag "anmälde en pappa för brister i omsorgen pga rökning". Det är inte klokt vad folk här är dömande!

Fortsätt att ifrågasätta trådar som denna säger jag bara!

• Svar på tråden En ärligt menad fråga- hur kan ni prioritera på detta sätt??
  • Anonym (humor)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-22 00:02:56 följande:
    En moderat (kvinna, minns ej namnet) skrivit om detta som ett tänkbart alternativ så nog finns det såna funderingar.

Till slut måste man koka ner det till frågan om man ska låta alla få samma behandling bara för att ett fåtal inte sköter sig?  Jag tycker definitivt inte att det är värt det, att man måste sätta in andra åtgärder för undantagen och sen lita på att de allra flesta fixar det som det är tänkt.
    Vad menar du med "inte sköter sig"?
  • Arbetsvegan
    Anonym (humor) skrev 2014-01-22 00:13:06 följande:
    Vad menar du med "inte sköter sig"?
    Jag menar någon  som på ett eller annat sätt inte använder pengarna som det är tänkt, ex röker.
  • Dr Mupp
    Arbetsvegan skrev 2014-01-22 00:25:35 följande:
    Jag menar någon  som på ett eller annat sätt inte använder pengarna som det är tänkt, ex röker.
    De familjer på bidrag som kan hantera sin ekonomi behöver såklart inte få ut pengarna i matcheckar eller ha hjälp med att handla. Det är gruppen som inte kan klara det som bör erbjudas den hjälpen som ett alternativ till omhändertagande av barnen. 

Eller vad är alternativet, att vi står och tittar på medan familjen vanvårdar barnen eller ska vi strösla med pengar över dem tills de får så mycket att de inte kan bli för lite.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Arbetsvegan
    Dr Mupp skrev 2014-01-22 00:31:15 följande:
    De familjer på bidrag som kan hantera sin ekonomi behöver såklart inte få ut pengarna i matcheckar eller ha hjälp med att handla. Det är gruppen som inte kan klara det som bör erbjudas den hjälpen som ett alternativ till omhändertagande av barnen. 

Eller vad är alternativet, att vi står och tittar på medan familjen vanvårdar barnen eller ska vi strösla med pengar över dem tills de får så mycket att de inte kan bli för lite.
    Man vet att ett omhändertagande alltid är traumatiskt, det är därför man i första hand och så långt det går ska erbjuda stöd och hjälp.
    Att så kategoriskt hävda att barn ska "plockas" är inte att se till barnens bästa utan att medvetet göra illa alla inblandade med förespegling att det är "barnens bästa".

Det är inte så att de får mer pengar bara för att de lägger pengarna på "fel" saker så ditt argument om att strössla pengar är ett icke-argument.

• Anonym (humor)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-22 00:25:35 följande:
    Var står det att man inte får röka, snusa, festa eller köpa kläder för pengarna, om man inte klagar och kräver mer pengar?
  • Anonym (Jag)

Jag känner igen mig i din beskrivning, inte som rökande förälder, men som "barnet". Lever ensam med min mamma som röker och vi har och har haft det svårt ekonomiskt. Flera nätter har jag gråtit just för detta. När jag var yngre så hade jag inte heller gympaskor och jag blev retad för jag fick vara barfota för vi inte fick vara med i strumpor (hatar dessutom mina fötter och tyckte det var pinsamt)..nu går jag på gymnasiet och har inte idrott längre, men hade aldrig heller haft frukt i skolan förutom första veckan då pengarna kom. Har inte heller alltid haft mat..inte nu heller för den delen.. Och då menar jag inte "har mat, men bara sånt jag ogillar". Trots allt detta så började jag också röka hur mycket jag än hatade det..det är svårt. Har aldrig vågat prata med någon om det

• Anonym (arghhhhhhh)

[quote=72302081][quote-nick]Anonym (Kuratorn) skrev 2014-01-21 22:37:41 följande:[/quote-nick]

Anonym (arghhhhhhh) skrev 2014-01-21 22:32:32 följande:
    Ännu en fejktråd!! Moderatorer, flytta tråden till sandlådan och stäng FL - bara fejk nuförtiden. TS, trådar som dessa förstöra bara inser du inte det?
    Håller INTE med dig. Här statueras exempel på att vi behöver tänka längre än näsan räcker- hur kan det vara mindre viktigt än ditt behov av att få bråka på FL??[/quot Man kan starta en debatt på ett alternativt sätt, man behöver inte låtsas som att det är på riktigt med en fejk ts. Vill inte bråka alls, men vill debattera på lika villkor.
  • Arbetsvegan
    Anonym (humor) skrev 2014-01-22 00:50:47 följande:
    Var står det att man inte får röka, snusa, festa eller köpa kläder för pengarna, om man inte klagar och kräver mer pengar?
    Det står i varenda tråd som handlar om bidrag. Folk drar dock inte gräsen vid droger och nöjen utan enligt dem handlar det om saker som vilket märke det är på maten du köper.
  • L1ndah3

gud vad sjukt, hur fan kan man prioritera cigaretter framför gympaskor? hur kan man vara så vidrigt egoistisk.. Jag är själv gammal rökare, slutade för över ett år sen och skulle aldrig kunna tänka mig att röka om jag inte hade råd med det som behövs.. beroende eller inte barnen går först, knark & alkohol kan också vara ett beroende och aldrig att samhället skulle acceptera att det går före ett barn..

stackars stackars barn som har såna fruktansvärt lågbegåvade föräldrar.

Svar på tråden En ärligt menad fråga- hur kan ni prioritera på detta sätt??