V 13 imorgon, hur stor risk är det att man fått MA?
Imorgon går jag in i efterlängtade v 13, men samtidigt tänker jag på MA...hur vanligt är det att man får ett MA efter v 13? Borde det inte kommit ut nu även om MA skett?
Imorgon går jag in i efterlängtade v 13, men samtidigt tänker jag på MA...hur vanligt är det att man får ett MA efter v 13? Borde det inte kommit ut nu även om MA skett?
Jag fick missfall i v 18...
Beklagar.
Men jag undrar hur vanligt/ovanligt det är att det händer.
Jag var också väldigt orolig i början av graviditeten och var rädd för MF och MA. Min bm sa att forum inte var den bästa platsen att ta reda på information på eftersom det många gånger inte är fakta utan personliga erfarenheter och att det främst är när saker inte går bra man har behovet av att skriva av sig. Så man kan hitta en tråd med flera svar som skrämmer upp en och man kan få för sig att något är vanligare än det är. Min bm rekommenderade mig att läsa på 1177 som är en vårdsida. Såhär skriver dom om mf:
"Fördröjt missfall
Det händer att graviditeten avslutas utan att kroppen reagerar direkt. Då har man fått ett så kallat fördröjt missfall. Det händer att missfallet upptäcks först när kvinnan kommer till ultraljudsundersökning i vecka 18-20. Även vid missfall som börjar med en blödning kan det dröja flera veckor efter att graviditeten har avstannat innan den stöts ut av kroppen."
Det står visserligen inte hur vanligt det är. Men risken för MF minskar ju iallafall betydligt efter vecka 12. Jag gjorde kub så jag fick se vår lilla sprattlande bebis i vecka 13 eller nåt sånt. Det kändes väldigt bra tycker jag. Väljer man att inte göra kub kan man ju boka ett privat ultraljud om man känner att det är nödvändigt pga oro eller liknande. Men det är ju inte nödvändigt, om man ska tänka positivt går ju dom flesta graviditeter bra :)
Du får kolla upp statistik. Det kan ingen på familjeliv svara på.
Jag vet ingen exakt statistik men jag tror tyvärr inte att det är helt ovanligt att MA upptäcks efter vecka 13.
Det vore konstigt annars för även om fostret oftast dör innan utgången av vecka 12 så kan det ju ta flera veckor innan kroppen stöter ut det. Stannar det då av i t.ex vecka elva och det tar några veckor så kan man gå långt förbi vecka 13. En del går så långt som till RUL innan det upptäcks.
Det här med att risken för missfall minskar drastiskt efter tolfte veckan anser jag att man bara ska räkna med om man gjort UL runt vecka 13 och sett att allt är bra. Har man inte gjort det kan man ju omöjligt veta om man fått MA eller inte, tyvärr. Det är det som är så lurigt med MA, att kroppen fortfarande tror att den är gravid och att den fortsätter bete sig så. Man ska nog inte vagga in sig i en falsk trygghet bara för att man gått förbi vecka 12 om man inte gjort UL, däremot ska man såklart hoppas på det bästa men risken för MA är tyvärr inte borta.
Lycka till och hoppas allt är bra med bebis i magen!
Risken efter 12 fullgångna veckor är mellan 1 och 2 %. Man kan gå länge tyvärr, jag gick 13 veckor vilket är illa nog, men min stackars kompis gick 16 resp 18 veckor vid sina graviditeter :(
När man går in i v13 är det 65% mindre chans för missfall. Lycka till!:)
Men som ovanstående loise säger, kan det ta tid innan missfallet visar sig. Men vanligast är att du känner av det med kraftigt magont.