• Fagerlund

Sex timmars arbetsdag - vad är det för strunt?

Sex timmars arbetsdag kan man ofta se som politiskt förslag, alltid från vänster-politiker eller feminister. Men varför skulle man tvinga folk till en kortare arbetstid? 

Den som vill kan alltid ta ett deltidsjobb på 4 eller 6 timmar, många gillar att jobba heltid, och ytterligare många jobbar mer än 8 timmar per dag och trivs med det.

Anser du att man ska ta bort valfriheten i arbetstid?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sex timmars arbetsdag - vad är det för strunt?
  • BymBym

Läste du om företaget som hade 6-timmars arbetsdag? Inte flummigt alls, bara mer effektivt

• Fagerlund
    BymBym skrev 2014-01-22 08:43:56 följande:
    Läste du om företaget som hade 6-timmars arbetsdag? Inte flummigt alls, bara mer effektivt
    Vilket företag? På vilket sätt mer effektivt?
  • BymBym

De jobbar mer effektivt så de hinner göra samma saker på mindre tid. Även Toyota i Göteborg har 6 timmars arbetsplatser bra utgång.

• Trophy
    Fagerlund skrev 2014-01-22 08:56:10 följande:
    Vilket företag? På vilket sätt mer effektivt?
    Gott du huserar i forumet Fagerlund.. gillar dina trådar Cool

Jag kan inte förstå varför man skall ta bort valfriheten av arbetstid... nonsens enligt min åsikt!
  • skapadebatt

Visst skulle det vara skönt att bara jobba 6h. Men det blir ju problem i de branscher som ska vara dygnet runt bemannade t.ex. vård och en del industri, då måste det ju anställas mer folk. Vilket de inte kommer att ha råd att göra. Nej, jag ser nog detta mest som trams.

• BymBym

Valfriheten måste finnas. Men kan man göra samma jobb på 6 timmar så borde man få välja det också.

• Fagerlund
    BymBym skrev 2014-01-22 09:01:19 följande:
    De jobbar mer effektivt så de hinner göra samma saker på mindre tid. Även Toyota i Göteborg har 6 timmars arbetsplatser bra utgång.
    Menar du, att folk omöjligen kan arbeta effektivt i 8 timmar? Eller 10 timmar?
  • BymBym
    Fagerlund skrev 2014-01-22 09:21:43 följande:
    Menar du, att folk omöjligen kan arbeta effektivt i 8 timmar? Eller 10 timmar?

Jag menar ingenting. Jag försöker återge hur företaget förklara sitt val av 6 timmars arbetsdag.
  • Kjell2

Från Toyota Center med sex timmar arbetsdag "Bruttovinsten har förvisso gått ner".

Alltså har vinsten minskat vilket någon måste vara villig att stå för. Inte alla företagsägare är beredd på det. Kan bara ta för den fabrik där jag jobbar. Arbetskostnaden är en väldigt stor del av våra produktionkostnad. Då vi har mycket övervakning, innebär det att vi måste ha en person på varje plats dygnet runt. 6 timmar arbetsdag skulle innebära fler anställda, och då högre kostnad, men samma produktion. Vips skulle våra konkurenter runt om i världen bli biligare och vi läggas ner.

Ett ställer där man verkligen borde kunna prova är offentlig, polistisk styrd,  verksamhet som skola och vård. Ge alla vårdbiträden, lärare, sjusköterskor, läkare mm sex timmar arbetsdag och se vad det innbeär för kostnader, vårdköer mm.
Svar på tråden Sex timmars arbetsdag - vad är det för strunt?