• Anonym (yrar)

när ska en vuxen söka vård för feber?

en vuxen har feber, tredje dagen nu. Febern dämpas inte av febernedsättande (eller vem vet hur hög tempen varit utan...? ) Nu stiger tempen stadigt uppåt trots febernedsättande. Alvedon och Ipren varvas.. När ska man söka vård , om alls?

• Svar på tråden när ska en vuxen söka vård för feber?
  • Anonym (Tja)

Om allmäntillståndet är ok så efter 4-5 dagar tycker jag. Men om allmäntillståndet inte är så bra så söker man ändå, man kan ju börja med att ringa 1177 om man är orolig.

• Duktig69a

Ring 1177 (Vårdguiden). 
    Dom kommer ställa lite kontrollfrågor, som kan vara viktiga.

Kommer säkert bli bra!

• Anonym (L)

Febern är ju kroppens sätt att ta hand om skiten. Hos oss använder vi bara febernedsättande om det handlar om väldigt hög feber eller för att kunna få sova på natten. Vi har samma princip för vuxna som för barn. Men för att svara på frågan, för mig personligen, jag hade nog tyckt att det hade räckt med en vecka. Men ring sjukvårdsupplysningen eller till din vc och fråga. Hoppas du kryar på dig snart.

• Anonym (yrar)

39 är tempen uppe i nu. Senaste febernedsättande togs för 45min sen..

• nozpa
    Anonym (yrar) skrev 2014-01-22 12:22:13 följande:
    39 är tempen uppe i nu. Senaste febernedsättande togs för 45min sen..
    Men hur mår du o övrigt? Feber säger inte så mycket. Bara för att man har feber så behöver man inte söka vård.
  • Anonym (C)

Tar du alvedon och ipren samtidigt? Hur är allmäntillståndet? Dricker/kissar du ordentligt?

• Anonym (yrar)
    nozpa skrev 2014-01-22 12:24:14 följande:
    Men hur mår du o övrigt? Feber säger inte så mycket. Bara för att man har feber så behöver man inte söka vård.

ordentligt förkyld, väldigt slö..orkar inte vara uppe mer än några minuter i taget.. rosslig i hals och lungor, slemhosta..
  • Anonym (yrar)
    Anonym (C) skrev 2014-01-22 12:31:23 följande:
    Tar du alvedon och ipren samtidigt? Hur är allmäntillståndet? Dricker/kissar du ordentligt?

första dagen togs Alvedon och Ipren samtidigt, men tempen hinner stiga så mycket mellan intagen då, så nu tas Alvedon var fjärde timme och Ipren var sjätte timme ungefär, så dom överlappar varandra...
  • nozpa
    Anonym (yrar) skrev 2014-01-22 12:51:21 följande:

ordentligt förkyld, väldigt slö..orkar inte vara uppe mer än några minuter i taget.. rosslig i hals och lungor, slemhosta..
    Influensa?
  • Anonym (yrar)
    nozpa skrev 2014-01-22 12:54:50 följande:
    Influensa?

troligtvis ja..
  • nozpa
    Anonym (yrar) skrev 2014-01-22 12:57:07 följande:

troligtvis ja..
    Du vet ju bäst själv hur du mår. Men senast jag hade influensa var jag däckad över en vecka. Hög feber som inte gick ner med Alvedon och ipren. Men du måste utgå från dig själv. Du kan ju alltid slå en pling till 1177. Tror inte att vc vill ta emot dig med influensa om du får i dig vätska osv. Men det kan jag ju inte svära på.
  • Anonym (Hustrun)

När maken hade 40 grader i många timmar trots Alvedon ringde jag och frågade. Han stod definitivt inte på benen heller. Svaret från akuten blev fem dar med 40 graders feber innan man söker hjälp eller om man inte får ner nån vätska/får behålla nåt. Han blev långsant bättre med ännu mer Alvedon och kalla kompresser. Man får se till helheten och andra sjukdomar man ev. har.

• lars olov

Min fru har haft feber sedan i onsdag 38,5. iag kl 15.00 har febern stigit till 39.3.
    Har ont i bakhuvudet, sträv i halsen  och öm kring halsmandlarna.
    Min fru är 50 år. arbetar som fritidslärare, med barn åldersgrupp 6 till 5 år.
    Hur blir diagnosen?
    MVG
    Lars olov

• Glinda från Oz

Jag skulle vänta en vecka och blir det värre istället för bättre skulle jag söka vård. Jag har varit på närakuten en gång med hög feber och extrem hosta, det visade sig vara lunginflammation.

• Nelah

Min man mådde jätte dåligt och hade hög feber i en vecka innan han sökte vård och han gjorde det enbart för att han behövde läkarintyg men det visade sig att han hade en kraftig lunginflammation :p

Jag vill och jag kan...
Svar på tråden när ska en vuxen söka vård för feber?