• Ruter

Föräldrapenning SGI

Hej, jag undrar över SGI och föräldrapenning. Vi väntar vårat första barn som kommer vilket dag som helst. Jag har tänkt vara hemma 1 år och då ta ut 3-4 dagar veckan. Efter ett år ska sambon gå hem och ta ut föräldrapenning det jag undrar över är måste han ta ut 5 dagar i veckan för att skydda sitt SGI eftersom barnet då är 1 år eller kan han ta ut färre dagar och ändå skydda sitt SGI eftersom han tidigare inte varit hemma med barnet? 

• Svar på tråden Föräldrapenning SGI
  • Försäkringskassan

Hej,

Om din sambo ska vara föräldraledig efter att barnet har fyllt 1 år och han vill skydda sin tidigare sjukpenninggrundande inkomst (SGI) så behöver han vara sysselsatt 5 dagar i veckan.

SGI är skyddad om:

han inte arbetar alls och tar ut minst fem hela föräldrapenningdagar per vecka  han minskar din arbetstid och tar ut föräldrapenning som minst motsvarar minskningen, till exempel arbetar halvtid och tar ut halv föräldrapenning han är anmäld hos Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete – anmäl dig första vardagen som du inte längre tar ut föräldrapenning. Du kan söka arbete på deltid och vara föräldraledig på deltid. han studerar eller är doktorand med studiestöd, rekryteringsbidrag eller utbildningsbidrag. Du kan läsa mer om detta på följande länk.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar

Hälsningar
    Jane, handläggare
Svar på tråden Föräldrapenning SGI