• Ziberia

    När bebis vill använda brösten som "napp"

    Jag har en son på dryga 8 månader som jag hade planerat att amma så länge han vill (gjorde så med storasyster) Problemet är bara att det har blivit så obehagligt för mig att amma då han suger så brutalt och liksom bits i varje klunk. Det känns som det är inga problem att uthärda det när jag ser att han verkligen äter eller att det funkar som tröst. Han är ju i separationsfasen så jag vill helst inte tvärsluta med amningen nu, har hört att det inte är bra med förändringar under denna fas. Problemet är mer på nätterna, han vill bara sova med bröstet i munnen som en napp. Försöker jag smyga upp och gå på toa så vaknar han. Ibland kan jag lirka ut bröstet för en kort stund men sen vaknar han igen och är minst sagt jättearg!! Han väcker liksom hela huset på nätterna. Vi har försökt få honom att sova i egen säng bredvid vår (men vill inte börja med några sovmetoder under separationsfasen heller) och det funkar ganska bra om det är pappa som nattar. Då kvällsammar jag och sen går pappa upp med storasyster och honom och nattar. Då sover han där några timmar men det går absolut inte att natta om honom i sängen, utan då SKA han bara ha tutten annars håller han hela familjen vaken i timmar. Jag vet att jag är lite "lat" som ger bröstet utan att kanske ha försökt tillräckligt. Men när vi vaggat vysjat och burit i timtal och ingen får sova så har jag gett upp och låtit honom ligga och tugga på mig, då får iaf alla andra sova.....börjar bli ohållbart med detta. Jag vill ju amma men samtidigt gör det så ont att det inte blir avslappnat och mysigt. Men hur ska en bebis veta vilka timmar man får ammas eller inte? Förstår ju att man måste vara konsekvent, men är det bättre att sluta amma helt istället, eller är det taskigt att han bara får tutta ibland? Råd & tips någon??? Känner mig trött, sliten och uppgiven....och vill att sonen ska känna sig trygg...

  • Svar på tråden När bebis vill använda brösten som "napp"
  • Ziberia
    Queenie70 skrev 2014-01-22 18:14:27 följande:
    Napp?
    Det skulle jag såklart nämnt, hade ju varit en underbar lösning! För någon månad sen kunde jag lätt byta ut bröstet mot napp på natten, men nu är det totalt omöjligt tyvärr....
  • JanaN

    Sluta helt att ge mat/amma på nätterna. Ni får 1-3 jobbiga nätter först, men sedan är det himmelriket.

  • EllisBell

    Jag har det som du TS. Men min bebis är nu 1,5 år. Jag har tom varit bortrest så länge som en vecka då pappan nattat mm men det hjälper inte. Är jag där ska han sova med tutten i mun... Jag tänker att jag får hålla ut. Mina andra barn har helt tappat intresset för bröstet vid ca 2 år så tänker att det blir nog samma här.

  • Ziberia
    EllisBell skrev 2014-01-22 20:43:31 följande:
    Jag har det som du TS. Men min bebis är nu 1,5 år. Jag har tom varit bortrest så länge som en vecka då pappan nattat mm men det hjälper inte. Är jag där ska han sova med tutten i mun... Jag tänker att jag får hålla ut. Mina andra barn har helt tappat intresset för bröstet vid ca 2 år så tänker att det blir nog samma här.
    Jo jag tänker väl också att jag måste hålla ut. Men det gör så himla ont, han är brutal mot mina stackars tuttar
  • Ziberia
    JanaN skrev 2014-01-22 19:48:19 följande:
    Sluta helt att ge mat/amma på nätterna. Ni får 1-3 jobbiga nätter först, men sedan är det himmelriket.
    Jag har fått rådet att sluta amma på nätterna. En del säger att det är bättre att sluta amma på dagarna först. Men i båda fallen tänker jag då : hur ska min son veta när det är ok att amma eller inte. När slutar det vara natt och blir morgon? Han vet ju inte om klockan är 5 eller 7....Eftersom han sover bredvid mig så är det ju svårt att reglera när han får tutta och inte. Med dottern var det enklare, vid ett års ålder ville hon inte amma mer och lärde sig sova i egen säng direkt. Allt föll sig naturligt liksom. På BVC säger dom att man ska genomföra så lite förändringar som möjligt när de är i separationsfasen, men när jag sitter och gråter med onda bröst vissa kvällar så känner jag bara att jag måste sluta amma. Svårt det här, när jag VILL amma men liksom inte riktigt klarar av det fysiskt längre...
    Jag har tänkt att man får antingen hålla ut eller göra som du säger, vara konsekvent några nätter i rad. Om det inte var för det här med separationsfasen hade det kanske känts lättare...
  • JanaN
    Ziberia skrev 2014-01-22 22:05:25 följande:
    Jag har fått rådet att sluta amma på nätterna. En del säger att det är bättre att sluta amma på dagarna först. Men i båda fallen tänker jag då : hur ska min son veta när det är ok att amma eller inte. När slutar det vara natt och blir morgon? Han vet ju inte om klockan är 5 eller 7....Eftersom han sover bredvid mig så är det ju svårt att reglera när han får tutta och inte. Med dottern var det enklare, vid ett års ålder ville hon inte amma mer och lärde sig sova i egen säng direkt. Allt föll sig naturligt liksom. På BVC säger dom att man ska genomföra så lite förändringar som möjligt när de är i separationsfasen, men när jag sitter och gråter med onda bröst vissa kvällar så känner jag bara att jag måste sluta amma. Svårt det här, när jag VILL amma men liksom inte riktigt klarar av det fysiskt längre...
    Jag har tänkt att man får antingen hålla ut eller göra som du säger, vara konsekvent några nätter i rad. Om det inte var för det här med separationsfasen hade det kanske känts lättare...
    Jag slutade amma min son på natten då han var runt 7 månader (jag fick hjälp av pappan som tog de tuffa nätterna). Jag valde det av två skäl: Jag behöver få sova på nätterna, och sonen var stor nog att klara sig utan mat på nätterna. Jag fortsatte amma på dagarna, och det var faktiskt aldrig något problem, han fattade på en gång att man sover på nätterna och äter på dagarna. När han började förskolan ammade jag morgon och kväll, och när vi kom hem på eftermiddagen. När han var tre slutade jag helt. Ibland låtsasammar han fortfarande för att skoja med mig.
  • EllisBell
    Ziberia skrev 2014-01-22 21:56:29 följande:
    Jo jag tänker väl också att jag måste hålla ut. Men det gör så himla ont, han är brutal mot mina stackars tuttar smile4.gif
    Jag vet ju så klart inte om det är samma men i perioder när en ny tand precis spruckit ut har det gjort djävulskt ont. Detta brukar dock gå över på någon vecka eller två.
  • klarabella87
    JanaN skrev 2014-01-22 19:48:19 följande:
    Sluta helt att ge mat/amma på nätterna. Ni får 1-3 jobbiga nätter först, men sedan är det himmelriket.
    Båda mina barn har varit riktiga "tutt-omaner" Ingen napp har funkat!

    Jag gjorde som JanaN skrev. Slutade amma på natten. 

    Jag förstår om du kanske inte vill göra det för det är jobbigt det är det, men nog så välbehövligt, för dig, för barnet och hela familjen. 

    Vid 8 månader klarar sig en fullt frisk och välmående bebis utan mat på natten.

    Jag slutade nattamma mina båda..Efter att dom legat och tuttat sig igenom ett x antal månader. Var lite tufft i två nätter men sen gav det sig. 4de natten sov de en hel natt utan ett pip. Och har fortsatt så. UNDERBART

    Om du behöver råd om hur skriv till mig =)
  • Ziberia
    klarabella87 skrev 2014-01-23 20:13:01 följande:
    Båda mina barn har varit riktiga "tutt-omaner" Ingen napp har funkat!

    Jag gjorde som JanaN skrev. Slutade amma på natten. 

    Jag förstår om du kanske inte vill göra det för det är jobbigt det är det, men nog så välbehövligt, för dig, för barnet och hela familjen. 

    Vid 8 månader klarar sig en fullt frisk och välmående bebis utan mat på natten.

    Jag slutade nattamma mina båda..Efter att dom legat och tuttat sig igenom ett x antal månader. Var lite tufft i två nätter men sen gav det sig. 4de natten sov de en hel natt utan ett pip. Och har fortsatt så. UNDERBART

    Om du behöver råd om hur skriv till mig =)
    Ok men hur gamla var de när du slutade? Slutade du tvärt bara? Min omgivning kritiserar mig ganska mycket och vill påstå att det är inte är bra att genomföra detta under separationsfasen. Känns som alla alltid måste hänvisa till nån "fas" hela tiden. Men berätta gärna hur du gjorde?
  • klarabella87

    Ja som du säger. Bebisar går igenom olika slags faser mer eller mindre, hela tiden. När ska man någonsin få ett tillfälle att försöka få bort dåliga vanor ? 

  • JanaN

    Jag tror inte man behöver ta hänsyn till "faserna" när man slutar amma på natten. Möjligtvis om man vill sluta amma helt. Du ska ju inte ta bort dig själv från babyn, bara möjligheten att äta på natten.

  • frökenelisabeth
    JanaN skrev 2014-01-22 19:48:19 följande:
    Sluta helt att ge mat/amma på nätterna. Ni får 1-3 jobbiga nätter först, men sedan är det himmelriket.
    Inte för att vara sån, men när jag slutade nattamma så tog det ett par veckor, vilket var extra slitigt eftersom man hade hört att det ju bara tog ett par nätter innan det blev bättre.... Så inte säkert att det är över på ett par dagar!
  • frökenelisabeth

    TS, jag fasade ut nattamningen i två omgångar, vilket kändes rätt för oss. Gjorde så först att jag bestämde att han fick amma två gånger per natt, vid 23-24-tiden och sen vid 4-5-tiden. Så höll vi på i en vecka, och sen tog jag bort nattamningen helt. Då fick han tutta vid läggning och sen inget mer. Tog ett par veckor innan det började bli bättre, min son var dock äldre än din, runt 15 månader.

    Jag funderade också mycket på om man skulle tagit bort amningen helt, men bestämde mig för att ha kvar den vid nattning, och det fungerar bra. Han ber inte om bröstet på natten när han vaknar och kan oftast somna om relativt enkelt, däremot vill han fortfarande gärna pilla på brösten.

    Min son har alltid ratat nappen, vi har erbjudit gosedjur och vattenflaska i stället. Funkar ibland, men just pilla på brösten är det han tycker allra bäst om nu, och det är okej för min del, jag kan sova någorlunda bra i alla fall.

    Jag tror att när man slutar nattamma mot barnets vilja så är det bra, oavsett när man gör det, att ha något annat att erbjuda som trygghet, en snuttefilt, ett gosedjur, nappflaska med vatten, eller annat. Och under de jobbiga nätterna visa barnet att "jag finns här, du får inte bröstet men du kan få all den närhet och trygghet du behöver". Så tänkte jag i alla fall, och det hjälpte när det var som jobbigast, jag kände att vi inte lämnade honom i sticket, även om  han var arg och ledsen.

  • JanaN
    frökenelisabeth skrev 2014-01-25 17:33:42 följande:
    TS, jag fasade ut nattamningen i två omgångar, vilket kändes rätt för oss. Gjorde så först att jag bestämde att han fick amma två gånger per natt, vid 23-24-tiden och sen vid 4-5-tiden. Så höll vi på i en vecka, och sen tog jag bort nattamningen helt. Då fick han tutta vid läggning och sen inget mer. Tog ett par veckor innan det började bli bättre, min son var dock äldre än din, runt 15 månader.

    Jag funderade också mycket på om man skulle tagit bort amningen helt, men bestämde mig för att ha kvar den vid nattning, och det fungerar bra. Han ber inte om bröstet på natten när han vaknar och kan oftast somna om relativt enkelt, däremot vill han fortfarande gärna pilla på brösten.

    Min son har alltid ratat nappen, vi har erbjudit gosedjur och vattenflaska i stället. Funkar ibland, men just pilla på brösten är det han tycker allra bäst om nu, och det är okej för min del, jag kan sova någorlunda bra i alla fall.

    Jag tror att när man slutar nattamma mot barnets vilja så är det bra, oavsett när man gör det, att ha något annat att erbjuda som trygghet, en snuttefilt, ett gosedjur, nappflaska med vatten, eller annat. Och under de jobbiga nätterna visa barnet att "jag finns här, du får inte bröstet men du kan få all den närhet och trygghet du behöver". Så tänkte jag i alla fall, och det hjälpte när det var som jobbigast, jag kände att vi inte lämnade honom i sticket, även om  han var arg och ledsen.
    Bra gjort att kunna sova när nån pillar dig på brösten, det hade gjort mig galen Mitt barn har aldrig varit intresserad av gosedjur eller "snuttar" men hans pappa och jag har alltid funnits där när han varit olycklig, och det verkade funka det med.
  • emmalantell

    Hej,

    Jag ser att detta är en gammal tråd men ger det ett försök. Hyr gick det?

    Min son på.10 mån har nattammat och fram till för 2 mån sedan tagit napp när han vaknat och sedan somnat om ifall jag inte tyckt det var dags för att äta. Sedan 1 månad ratar han nappen totalt ,och vill bara ha bröstet.

    Han blir arg om jag försöker med napp.

    Alla tips på hur jag kan återinföra napp mottages. Vill helst inte sluta nattamma.

  • Sasu
    emmalantell skrev 2019-08-11 21:32:19 följande:

    Hej,

    Jag ser att detta är en gammal tråd men ger det ett försök. Hyr gick det?

    Min son på.10 mån har nattammat och fram till för 2 mån sedan tagit napp när han vaknat och sedan somnat om ifall jag inte tyckt det var dags för att äta. Sedan 1 månad ratar han nappen totalt ,och vill bara ha bröstet.

    Han blir arg om jag försöker med napp.

    Alla tips på hur jag kan återinföra napp mottages. Vill helst inte sluta nattamma.


    Prövat att använda amningsnapp för att få honom att ta napp igen? finns att köpa på apoteket. det är ju en liknande känsla i munnen för honom..
Svar på tråden När bebis vill använda brösten som "napp"