frökenelisabeth skrev 2014-01-25 17:33:42 följande:
TS, jag fasade ut nattamningen i två omgångar, vilket kändes rätt för oss. Gjorde så först att jag bestämde att han fick amma två gånger per natt, vid 23-24-tiden och sen vid 4-5-tiden. Så höll vi på i en vecka, och sen tog jag bort nattamningen helt. Då fick han tutta vid läggning och sen inget mer. Tog ett par veckor innan det började bli bättre, min son var dock äldre än din, runt 15 månader.
Jag funderade också mycket på om man skulle tagit bort amningen helt, men bestämde mig för att ha kvar den vid nattning, och det fungerar bra. Han ber inte om bröstet på natten när han vaknar och kan oftast somna om relativt enkelt, däremot vill han fortfarande gärna pilla på brösten.
Min son har alltid ratat nappen, vi har erbjudit gosedjur och vattenflaska i stället. Funkar ibland, men just pilla på brösten är det han tycker allra bäst om nu, och det är okej för min del, jag kan sova någorlunda bra i alla fall.
Jag tror att när man slutar nattamma mot barnets vilja så är det bra, oavsett när man gör det, att ha något annat att erbjuda som trygghet, en snuttefilt, ett gosedjur, nappflaska med vatten, eller annat. Och under de jobbiga nätterna visa barnet att "jag finns här, du får inte bröstet men du kan få all den närhet och trygghet du behöver". Så tänkte jag i alla fall, och det hjälpte när det var som jobbigast, jag kände att vi inte lämnade honom i sticket, även om han var arg och ledsen.
Bra gjort att kunna sova när nån pillar dig på brösten, det hade gjort mig galen

Mitt barn har aldrig varit intresserad av gosedjur eller "snuttar" men hans pappa och jag har alltid funnits där när han varit olycklig, och det verkade funka det med.