• lantmamman

Plötsligt svårt att somna

Hej!
    Efterlyser lite hjälp:
    Jag har en 15 månaders som somnat i egen säng utan problem senaste halvåret. Nu skolar vi in på dagis vilket har rubbat våran rytm härhemma. Hon sover mindre på dagen och är mer aktiv samtidigt som hon helt plötsligt blivit kvällspigg.

Dessutom har det knappt gått att somna henne senaste två kvällarna. Hon blir hysterisk när vi går ut från rummet, har aldrig varit problem innan. Jag antar att detta har med inskolningen att göra, att hon för första gången har varit med om att vi lämnar henne.

Frågan är nu, vad gör vi åt det? Hon måste ju sova och hon är ju så trött att hon inte orkar vara uppe. Nån som har bra tips?

• Svar på tråden Plötsligt svårt att somna
  • Flickan och kråkan

Gör nattningen till en jättemysig stund. Bädda ner er tillsammans och läs böcker. Hon är troligtvis jättetrött och kommer att somna vid läsning eller i alla fall bli rejält sömnig . Ligg med henne tills hon somnar .

• Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-22 20:55:54 följande:
    Gör nattningen till en jättemysig stund. Bädda ner er tillsammans och läs böcker. Hon är troligtvis jättetrött och kommer att somna vid läsning eller i alla fall bli rejält sömnig . Ligg med henne tills hon somnar .
    Bra tips! Jag håller med!
    Stanna hos henne tills hon somnar.
  • lantmamman

Problemet är att hon vägrar sova. Vi stannar och kramar och sjunger. Hon blir bara hysterisk. Och hon måste ju sova....

• Flickan och kråkan
    lantmamman skrev 2014-01-23 09:48:53 följande:
    Problemet är att hon vägrar sova. Vi stannar och kramar och sjunger. Hon blir bara hysterisk. Och hon måste ju sova....
    Läsa? Känns inte lika mycket "Nu ska du sova" över det för barn . Somna i famnen uppe? I den åldern har båda mina somnat i sjal - ibland på mage, ibland på ryggen. De har somnat i bara farten så att säga.
  • Natulcien
    lantmamman skrev 2014-01-23 09:48:53 följande:
    Du skrev i trådstarten att "hon blir hysterisk när vi går ut från rummet"..? Det kanske är det som hänger kvar, oron över att ni ska lämna henne..? Kanske hon behöver tid på sig att inse att ni stannar tills hon somnar? Om ni konsekvent stannar hos henne, utan att försöka smyga därifrån, så kanske det går över inom kort? Bara en tanke när jag läser det du skriver...
  • lantmamman

Har också fått för mig att det är separationsångest som spökar. Problemet är väl att det inte spelar nån roll om vi stannar eller inet, lika ledsen vilket som. Men ikväll somnade hon i mitt knä till en vaggsång på repeat ????.

Tror nog att det här med dagis tar på krafterna.

Tack alla för tips! Gissar på att vi får ta det som det kommer ett tag här framöver. Vi har bara varit så bortskämda med superenkla nattningar att vi fick lite panik när det vände på ett ögonblick.

• Natulcien
    lantmamman skrev 2014-01-23 20:54:44 följande:
    Har också fått för mig att det är separationsångest som spökar. Problemet är väl att det inte spelar nån roll om vi stannar eller inet, lika ledsen vilket som. Men ikväll somnade hon i mitt knä till en vaggsång på repeat ????.
    Tror nog att det här med dagis tar på krafterna.
    Tack alla för tips! Gissar på att vi får ta det som det kommer ett tag här framöver. Vi har bara varit så bortskämda med superenkla nattningar att vi fick lite panik när det vände på ett ögonblick.
    Ja, det är ju en jättestor omställning för en sån liten att börja på förskola. Lätt att det blir lite knas då. Ta det som det kommer bara. Glad
Svar på tråden Plötsligt svårt att somna