• malin91

ljuger

min son på 4 blir 5 år nov. har börjat ljuga något enormt,  om jag frågar har du städat bort leksakerna nu som du lovar så säger han ja. sen kollar jag, och nej allt är kvar. jag säger man får inte ljuga. och får svaret jag glömde. 
    även tar jag av han något han inte får ha, eller som han haft före länge får han ett utbrått och bara skriker, och slås. hjälp vad ska jag göra.  

• Svar på tråden ljuger
  • puss

Ge fan i att ta andras saker. Läs Fem gånger mer kärlek.

• Redbit

Min dotter var också hopplös på att ljuga i den åldern. När jag pratade med henne om det sa hon att hon ju bara lurades, och det brukade alla tycka var roligt… hon hade inte alls förstått skillnaden! Efter en förklaring runt detta (och påminnelser några gånger) rätade det upp sig ordentligt.

• Flickan och kråkan
    puss skrev 2014-01-22 22:15:24 följande:
    Ge fan i att ta andras saker. Läs Fem gånger mer kärlek.
    Finns bättre böcker att läsa som inte förespråkar belöningssystem och ignorering à la behaviorism. 
  • Maddi

Jag förstår om han använde en dator, ipad eller liknande för länge. Men om du menar t ex ett leksakståg, varför får han inte leka med det hur mycket han vill? Vart är skadan där? Ta inte ifrån hans leksaker så sliper du utbrotten på de?

Om det är något han inte får ha kan du ju alltid ställa dig på hans höjd och förklara varför han inte får ha den väldigt tydligt. Du kanske bara tar saken och säger att han inte få ha den och lägger den på ett ställe och du står upp medans och de gör ju inte saken bättre.

• puss
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-23 09:57:56 följande:
    Finns bättre böcker att läsa som inte förespråkar belöningssystem och ignorering à la behaviorism. 
    Tipsa gärna.

Och man måste ku inte följa allt i boken.
  • Flickan och kråkan
    puss skrev 2014-01-23 10:37:04 följande:
    Tipsa gärna.
    Och man måste ku inte följa allt i boken.
    Nej, det är klart man inte måste. Ogillar bara hela stämningen i boken.....men det är jag.

Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete
    Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn och sig själv.
  • puss
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-23 10:39:42 följande:
    Nej, det är klart man inte måste. Ogillar bara hela stämningen i boken.....men det är jag.

Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete
    Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn och sig själv.
    Ha ha där ser man. Jag gillar inte Juul! Men nåt bra kan man ju alltig hitta. Den andra har jag inte läst.
  • strojes

Gå inte bara fram och ta ifrån honom något han inte får ha, ge honom chansen att lämna ifrån sig det först.
    Om det handlar om att han inte slutar i tid med det han håller på med: Sätt en tid från början eller förvarna tex 10 minuter innan att han ska plocka undan om 10 minuter. Använd timglas eller äggklocka.
    Prata igenom hur vissa saker bör göras: när rummet ska städas tex, säg då mer konkret vad han ska göra tex "alla bilar ska ligga i sin låda och allt lego i legolådan" inte bara plocka undan sakerna nu.
    Försök få in rutiner som att rummet ska vara städat för att få göra något annat tex gå ut, titta på tv. Nu menar jag det inte som en belöming som att "om du städar rummet får du titta på tv en stund utan mer om han kommer och vill titta så måste det vara städat först.

Svar på tråden ljuger