• malin91

ljuger

min son på 4 blir 5 år nov. har börjat ljuga något enormt,  om jag frågar har du städat bort leksakerna nu som du lovar så säger han ja. sen kollar jag, och nej allt är kvar. jag säger man får inte ljuga. och får svaret jag glömde. 
    även tar jag av han något han inte får ha, eller som han haft före länge får han ett utbrått och bara skriker, och slås. hjälp vad ska jag göra.  

• Svar på tråden ljuger
  • malin91
    Jungblom skrev 2014-01-24 11:03:36 följande:
    Jag har sedan tidig ålder tala om att man måste säga sanningen och inte skylla på andra eller ljuga.
    Jag berömmer när de erkänner saker självmant. Om jag frågar vem som spillt ut mjölken och man erkänner ger jag beröm för att man erkänt och sagt sanningen, även om jag frågar om man borstat tänderna och barnet säger nej ger jag positiv feedback på att vad bra att du berättade hur det var.
    Sedan gör vi saken tillsammans, torkar upp den spillda mjölken eller går och borstar tänderna.

Har ett barn i min närhet som ljuger och stjäl, föräldrarna agerar inte som jag och min man gör med våra barn i de här frågorna. Men eftersom föräldrarna inte frågat oss om råd i frågan så vill vi inte heller lägga oss i.
    okej, försöker det med, men juste jag vet inte vad jag ska säga lägre när han ljuger, saningen får han heltid beröm för, och gör han något bra får han något extra, typ vara upp en kvart lägre, låna daton för att se på film. men gör han fel, så vet jag ej vad jag säga, hade timme ute när han var mindre men det fungera inte idag. kan jag ha get han för mycket berom?
  • Flickan och kråkan

Jag skulle sluta med belönings- och bestraffningssystem om jag vore du. Inte helt ovanligt att det leder till ögontjäneri......av logiska skäl. 

• malin91
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-24 14:24:16 följande:
    Jag skulle sluta med belönings- och bestraffningssystem om jag vore du. Inte helt ovanligt att det leder till ögontjäneri......av logiska skäl. 
    belöning har man ju i alla familjer? som lördaggodis, uteflycketer, film, dock får han bara det när han gör rätt. för det blir ju fel singlare om att ignore problem och göra det roliga ändå. 
    kolla här, om ju fortare han plockar ihop leksakerna ju fortfare får han sitt lördagsgodis, hänger du med?
    om han vägra att lyssna får han inte  åka till leklandet, det blir en bestraffing av att kan inte lysna kan vi inte åka ditt, för då kan han göra illa sig och andra. det är inte meingngen att använda det som system men det är så vardagen funkar. 
  • Flickan och kråkan

TS, prata med honom. Logiska konsekvenser är ju att du helt enkelt inte kan lita på honom. Ge honom inte alternativet att lova att göra., eller göra sedan. Vill du att han ska röja i sitt rum så följ med honom dit och se till att det blir gjort där och då.

• Flickan och kråkan
    malin91 skrev 2014-01-24 14:30:41 följande:
    belöning har man ju i alla familjer? som lördaggodis, uteflycketer, film, dock får han bara det när han gör rätt. för det blir ju fel singlare om att ignore problem och göra det roliga ändå. 
    kolla här, om ju fortare han plockar ihop leksakerna ju fortfare får han sitt lördagsgodis, hänger du med?
    om han vägra att lyssna får han inte  åka till leklandet, det blir en bestraffing av att kan inte lysna kan vi inte åka ditt, för då kan han göra illa sig och andra. det är inte meingngen att använda det som system men det är så vardagen funkar. 
    Nej. Våra barn får inte lördagsgodis, gå på bio eller göra aktiviteter som belöning. Dessa saker tas heller inte bort ologiskt som straff för något helt annat.
  • Flickan och kråkan

Varför skulle han ärligt säga att han gjort fel tänker du om han så väl vet att det du tycker är rätt genererar belöning och det du tycker är fel bestraffning? 

• malin91
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-24 14:37:45 följande:
    Varför skulle han ärligt säga att han gjort fel tänker du om han så väl vet att det du tycker är rätt genererar belöning och det du tycker är fel bestraffning? 
    belöning ger vi våra barn heltiden utan att tänka på det, igenom att köpa nya kläder, lycka frukost till helgen m.m. han får ingen bestraffning om han säger att han har gjort fel, då ser jag det som olycka men göra fel med flit och sedan ljuga är vad det handlar om.
  • malin91
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-24 14:32:28 följande:
    TS, prata med honom. Logiska konsekvenser är ju att du helt enkelt inte kan lita på honom. Ge honom inte alternativet att lova att göra., eller göra sedan. Vill du att han ska röja i sitt rum så följ med honom dit och se till att det blir gjort där och då.
    han har inget rum, jag är alltid med när han röjer, han leker i vardags rummer och vi delar sov rum, då vi är trång boda. 
  • Flickan och kråkan
    malin91 skrev 2014-01-24 17:14:07 följande:
    belöning ger vi våra barn heltiden utan att tänka på det, igenom att köpa nya kläder, lycka frukost till helgen m.m. han får ingen bestraffning om han säger att han har gjort fel, då ser jag det som olycka men göra fel med flit och sedan ljuga är vad det handlar om.
    Kläder får de väl inte som belöning för gott uppförande? Du skriver ju ovan att du belönar gott uppförande med lördagsgodis, utflykter film etc och att han bar får det om han uppfört sig/gjort rätt. 
    malin91 skrev 2014-01-24 17:15:15 följande:
    han har inget rum, jag är alltid med när han röjer, han leker i vardags rummer och vi delar sov rum, då vi är trång boda. 
    Eftersom att du frågade honom om han plockat undan (dvs inte visste) så tar jag för givet att ni ibland är på olika håll, annars hade det ju inte varit något problem. Det var ju inte rummet som sådant som var av vikt. Om han för tillfället har en tendens att vilja komma undan att städa undan sina grejer (oavsett var i hemmet dessa är) och ljuger om det så får du se till att gå med honom och inte ge honom möjligheten att lova och inte göra eller säga sedan och inte göra. Då visar du konkret att detta är något som är viktigt för dig och att du inte köper/går på hans nypåkomna sätt att slippa.
  • malin91
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-24 19:44:21 följande:
    Kläder får de väl inte som belöning för gott uppförande? Du skriver ju ovan att du belönar gott uppförande med lördagsgodis, utflykter film etc och att han bar får det om han uppfört sig/gjort rätt. 

Eftersom att du frågade honom om han plockat undan (dvs inte visste) så tar jag för givet att ni ibland är på olika håll, annars hade det ju inte varit något problem. Det var ju inte rummet som sådant som var av vikt. Om han för tillfället har en tendens att vilja komma undan att städa undan sina grejer (oavsett var i hemmet dessa är) och ljuger om det så får du se till att gå med honom och inte ge honom möjligheten att lova och inte göra eller säga sedan och inte göra. Då visar du konkret att detta är något som är viktigt för dig och att du inte köper/går på hans nypåkomna sätt att slippa.
    jag kan gå iväg på toa, typ eller stå och göra mat, det är då jag frågar. jag gör så för att visa att jag litat på han. problemet är inte att han inte städar för det gör han. det är att han ljuger, jag följer ju med han och väntar ute han till han har städat med det är ju då han får utbrot, och då kan han sura i 2timmar.har aldrig haft det problem innan. innan har han sagt att han inte städat, och sen städat utan utbrott. 

jag vill ha tips på hur jag får han att sluta ljuga inte städa och sånt, för det vet jag, det är bara att vänta ute tiden. men att ljuga kan jag inte vänta ute. det kan ju vara andra saker med han ljuger om, som du gav väl inte hunden det ? typ godids som han inte tyckte om. och deta hinner han göra på 1sekund. då dom kan sitta brevidvarndra
Svar på tråden ljuger