Flickan och kråkan skrev 2014-01-24 19:44:21 följande:
Kläder får de väl inte som belöning för gott uppförande? Du skriver ju ovan att du belönar gott uppförande med lördagsgodis, utflykter film etc och att han bar får det om han uppfört sig/gjort rätt.
Eftersom att du frågade honom om han plockat undan (dvs inte visste) så tar jag för givet att ni ibland är på olika håll, annars hade det ju inte varit något problem. Det var ju inte rummet som sådant som var av vikt. Om han för tillfället har en tendens att vilja komma undan att städa undan sina grejer (oavsett var i hemmet dessa är) och ljuger om det så får du se till att gå med honom och inte ge honom möjligheten att lova och inte göra eller säga sedan och inte göra. Då visar du konkret att detta är något som är viktigt för dig och att du inte köper/går på hans nypåkomna sätt att slippa.
jag kan gå iväg på toa, typ eller stå och göra mat, det är då jag frågar. jag gör så för att visa att jag litat på han. problemet är inte att han inte städar för det gör han. det är att han ljuger, jag följer ju med han och väntar ute han till han har städat med det är ju då han får utbrot, och då kan han sura i 2timmar.har aldrig haft det problem innan. innan har han sagt att han inte städat, och sen städat utan utbrott.
jag vill ha tips på hur jag får han att sluta ljuga inte städa och sånt, för det vet jag, det är bara att vänta ute tiden. men att ljuga kan jag inte vänta ute. det kan ju vara andra saker med han ljuger om, som du gav väl inte hunden det ? typ godids som han inte tyckte om. och deta hinner han göra på 1sekund. då dom kan sitta brevidvarndra