• gosling

Stockholm-Göteborg i sommar, vad för kul finns på vägen?

Jag ska med dottern och husvagnen till Legoland i sommar och åker från Stockholm till Göteborg (till Liseberg), frågan är vad för kul man kan stanna på på vägen ner? Vi tänkte ta 3 dagar på oss ner till Göteborg. Tänkte inte stanna vid Skara sommarland. 
    Jag tar gärna emot förslag.... (dottern är då 6 år)

• Svar på tråden Stockholm-Göteborg i sommar, vad för kul finns på vägen?
  • Lindsey Egot the only one

Om ni kör E4 kan ni stanna till i Gränna

• fröken argbigga

Finns en jätte fin, stor lekplats i Jönköping(stadsparken) om ni vill sträcka på benen och dottern leka. Djurhagar och gratis fågelmuseum i närheten. Vi stannar alltid till där när vi åker till Göteborg från Stockholm.

• Bolaget

3 dagar mellan Stockholm och Göteborg!!! Personligen hade jag hellre kört det i ett och så använt flera dagar i Göteborg. Men om ni håller er till ungefär 15 mil om dagen så ligger ju Kolmården bra till för en första dagsetapp och så Jönköping/Gränna/Visingsö bra till för nästa. 

En variant är ju att köra norr om vättern och stanna en natt på Harge camping vid Askersund.  www.hargefritid.se/   Det är många år sedan jag var där men har iallafall ett minne av att det var fint bad och långgrunt så det är lätt att bada med barn

• gosling

Med husvagn går det inte fortare än 70 km i timmen och man behöver en del stopp med en 6 åring i bilen

• Lindsey Egot the only one
    gosling skrev 2014-01-27 09:48:21 följande:

Med husvagn går det inte fortare än 70 km i timmen och man behöver en del stopp med en 6 åring i bilen smile1.gif

Nej! Det behövs inte alls många stopp för en 6 åring egentligen. Vi körde Göteborg-Stockholm med fyra barn, den yngsta på 2 år och de andra på 9, 12 och 17år och det tog 7-8 timmar. Första stoppet hade vi i Mjölby och det är mer än halvvägs. Ta med frukt, risifrutti och dricka i bilen och stanna bara när man behöver gå på toaletten funkar kanon. Vi åkte till Ungern med husvagn via Berlin, Prag och Bratislava och det tog 2,1/2 dygn. Och då stannade vi också bara för att äta och gå på dass på dagarna och sedan bodde vi på camping mellan 21-09.

Men vill man ta det lugnt går det också bra en det är inget måste bara för att man har barn.
  • gosling

Fast det är skilland att åka fler i bilen än bara jag och dottern..... svårt att sysselsätta henne om jag kör.... Vi är alla olika och har olika förutsättningar. Jag vet själv hur det är att åka ensam men ett barn, har gjort det för i husvagn.
    Maten är inte problemet, utan att det blir trist att vara själv still i bilen, sen så VILL vi inte streckköra....

• Like holiday

Stanna på campingen i Gränna och ta båten ut till Visingsö där ni kan åka remmalag (häst och vagn). Mysigt, det gillar garanterat din 6-åring. På campingen finns en annorlunda minigolfbana och det är mysigt nere vid hamnen där man kan äta/köpa glass. 

Svar på tråden Stockholm-Göteborg i sommar, vad för kul finns på vägen?