Anonym (???) skrev 2014-01-23 13:53:44 följande:
Sällan, skriver om det är något om barnet inför umgänget och så. Inte alls mer än nödvändigt, förutom då när man har hopp om att uf kanske kan ge med sig om barnets pärm. Men uf gör mycket saker för att jävlas efter umgänget, byter ut kläder till trasiga kläder och skyller på att uf blandat ihop det med ufs bonusar. Har noll koll på saker, säger sig ha slängt ett par helt nya strumpor och barnet kommer hem i trasiga strumpor. Annars är det inte mycket kontakt vi behöver ha ang barnet, är friskt och skolan ger uf kopior av informationsbladen vi får. Umgänget är förlängt helgumgänge med 5 nätter. Vi har domslut på veckor, dagar och tider när umgänget ska ske, då väldigt punkt och prickat gällande umgänget.
När jag läser egendom låter allt väldigt fjantig och väldigt svårt att förklara, men det är verkligen ett problem men som är svårt att bevisa och få andra att förstå.

Jag lovar dig - jag förstår precis. Så den biten kan du släppa :)
Vårt sätt att kunna hantera kommunikationen har vi löst så här (jag skriver vi - för alla otaliga gräl har inte bara påverkat oss båda, men vi har också valt hur vi ska hantera det tillsammans):
Vi har en mailadress som enbart används i kommunikation med den andre föräldern. Sms är enbart till för akuta situationer.
Vi kollar den mailen en gång i veckan. Vi har byte på fredagar, så vi läser ev mail på onsdagen och så besvarar vi dem på torsdagen. på det sättet har ilskan hunnit rinna av en, vi har diskuterat igenom idiotierna som oftast finns där och vi kan se vad som är värt att besvara, ta ett krig om, och vad som bara ska låta stå oemotsagt.
Vi håller en strikt, neutral ton där vi enbart informerar om praktiska saker och vi använder helt enkelt så få ord som möjligt. Inga utläggningar inga förklaringar inga "vad menar du nu egentligen" - nada. Strikt informationsbasis om aktiviteter, läkarbesök etc.
Vi ser noga till att lämna tillbaka de kläder som bonus har med sig till oss. Vi lägger ett torsdagsmail emellanåt där vi ber att få tillbaka de fyra par jeans som fastnat, eller den nya höstjackan. Men vi tar inte den fighten varje vecka, utan när det samlat på sig liksom.
Du säger att exet har bonusar? Har deras mamma kanske bättre koll på vad som tillhör vilket barn? Kan du påpeka för henne att du får tillbaka hennes barns kläder, och undra om hon är ok med det? Annars se till att barnet åker till umgänge med kläder som du kan ha och mista - om du har ekonomisk möjlighet till det förstås.
Och du - försök andas! Min bästa väninna sa alltid att vi skulle låta mamman (vilket det rör sig om i vårt fall) boxas ensam i sin ringhörna. Låt henne stå där och veva och så går vi mentalt och tar en kopp kaffe istället :)