• Anonym (lite förvirrad)

Jag får inte hela min lön

Hej,

jag har BF 14/3 och redan skickat in mina inkomstuppgifter samt ansökt om föräldrapenning.
    Min månadslön är 25.000, men när jag fick min lönespec i december har min chef sänkt min lön  till 22.000 kr med motiveringen att han inte har råd att ge mig mer. Jag har haft 25.000 kr sedan juni 2013 och varit anställd sedan 2012.
    Jag har såklart kontaktat facket för han kan inte bara sänka min lön sådär. Nu har jag fått lönespec för det som ska betalas nu i januari och även där står det 22.000 kr.
    Facket har skickat en räkning på de första 3000 kr som han vägrar betala så nu kommer jurister kontakta honom.
    Min fråga är vad jag ska göra med er på försäkringskassan?
    Jag har ju skickat in att jag tjänar 25.000 kr och det gör jag ju, står på mitt kontrakt, och detta räknas ju som att min chef är skyldig mig nu 6000 kr.
    Jag vill inte bli återbetalningsskyldig till er då jag inte gjort något fel, men jag vet inte hur lång tid en sådan här sak kan ta.
    Vad kan jag göra för att slippa bli återbetalningsskyldig till er? Eller ska jag bara strunta i detta och vänta på mina pengar?
    Känner ju att jag vill vara ärlig mot er.

Tacksam för svar för det här oroar mig enormt. Jag kommer inte fram på era telefoner och i mitt mail till kundjtänst missförstod de mig.

• Svar på tråden Jag får inte hela min lön
  • Försäkringskassan

Hej!

Du behöver inte ändra din inkomst, sänkningen ska vara stadigvarande minst 6 månader för att vi ska ändra och ditt ärende med honom är ju inte klart än eftersom ditt fack håller på med det.
    När det är klart och ifall det kommer att vara sänkt inkomst även i framtiden så kan du kontakta oss.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

Svar på tråden Jag får inte hela min lön