• Tjohalia

    Nyttigt tillbehör till plättar/pannkakor för kräset barn

    Tänkte göra plättar idag (norrlänning som jag är så är både dom stora och små plättar, pannkaka gör man i ugnen ) och vill fixa lite nyttigare tillbehör. Vi har en 7 åring som gillar det mesta, han äter gärna mosad banan, bär och turkisk yoghurt och såna tillbehör. Men 9-åringen är en sån som bara har ögon för det onyttiga och kommer bli sur hur jag än gör. Plättar ska serveras med sylt (knappt), grädde och socker om man frågar henne. Bär äter hon inte. Allt med "knortar" går bort. Det ska vara helt slätt. Så att blanda ihop nåt gott från bär och yoghurt är svårt. Banan gillar hon inte. Nu tänkte jag använda plättlaggen, för då kanske hon inte förknippar med grädde och sylt på samma sätt. Sen tänkte jag ställa fram en massa tillbehör att välja från. Eventuellt tänkte jag till och med köpa bär och låta HENNE koka ihop en egen sylt av det. Allt för att hon ska äta nåt tillbehör... Nu behöver jag eran hjälp på allt som kan tänkas vara gott för en extremt kräsen tjej, men som ändå inte är helt onyttigt! Jag hade först tänkt vispa grädde, för det är ju inte så farligt. Men då kom jag på att i så fall äter hon bara det, och det var ju inte riktigt syftet...


    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Svar på tråden Nyttigt tillbehör till plättar/pannkakor för kräset barn
  • Nyfikna72

    Måste man äta nyttigt när man äter pannkakor då? Äter man normalt och så så kan man ju unna sig pannkakor med sylt och grädde nångång utan att det ska vara inslag av nyttighet i det också. Eller äter ni det ofta?

  • faithfully

    Keso är jag uppvuxen med till plättar istället för grädde (dock åt vi sylt).

  • faithfully
    Nyfikna72 skrev 2014-01-23 13:20:22 följande:
    Måste man äta nyttigt när man äter pannkakor då? Äter man normalt och så så kan man ju unna sig pannkakor med sylt och grädde nångång utan att det ska vara inslag av nyttighet i det också. Eller äter ni det ofta?
    God tanke, plättar i sig är ju inte särskilt nyttigt så varför inte löpa linan ut ibland?
  • Nina 578

    Oj, hehe. Det jag tänker på är att man kan riva ner morötter, potatis, äpple eller något i själva smeten så att den inte direkt syns. Moroten är ju ganska söt, så lite turkisk yoghurt till det?

    Vissa barn gillar ju annorlunda mat, i så fall kan man ha i spenat? gillar det inte själv, men de blir gröna och är nyttigt! :P

  • faithfully

    Har blivit bjuden på tacos i plättar en gång, köttfärs med tacosmak, majs, paprika...

  • Tjohalia
    Nyfikna72 skrev 2014-01-23 13:20:22 följande:
    Måste man äta nyttigt när man äter pannkakor då? Äter man normalt och så så kan man ju unna sig pannkakor med sylt och grädde nångång utan att det ska vara inslag av nyttighet i det också. Eller äter ni det ofta?

    För att vi äter onyttigt tillräckligt ofta ändå tycker jag. Plättar äter vi bara nån gång/år. Idag blev det egenkokt jordgubbskräm, banan blandat med turkisk yoghurt, blåbär, philadelphiaost och limesocker till. Knappast världens bästa det heller men lite variation iaf. Och framförallt lyckades jag med konststycket att lura i 9 åringen både banan, turkisk yoghurt och jordgubbar! Vilket är en stor seger för mig . Jag vågar inte blanda något i själva smeten, det sågar dom. Nästa gång ska jag testa göra några morotsplättar.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
Svar på tråden Nyttigt tillbehör till plättar/pannkakor för kräset barn