Inlägg från: Natalie87 |Visa alla inlägg
  • Natalie87

Namngivningsceremoni?

Puff. Vi ska också ha en namngivningsfest/ceremoni men då jag aldrig varit på en sådan eller vet vad man brukar göra så tar jag gärna emot tips och förslag från er som haft det. Har redan spanat in namngivning.se men vill höra mer från folk som haft egna :)

• Natalie87
    Tilda78 skrev 2014-04-14 21:43:02 följande:

Vi har haft namngivningsceremoni när barnen varit ca 3-4 månader. Vi har tänt ljus med barnens namn skrivna på och berättat vad namnen betyder. Sen har vi läst upp fadderbrevet och överlämnat det. Läst en vacker dikt och lyssnat på en dopsång där texten varit utskriven så att man kan följa med. Därefter har vi bjudit på mat och tårta. Förra gången blev det rimmade kycklingfiléer, krämig potatissallad och lite grönsallad.

Vart har ni fått tag på ljus med barnens namn? Gjort dem själva? Vad är ett fadderbrev för något?
  • Natalie87

Suck, att det ska vara så svårt att hitta en lokal? Blir ca 70 pers om alla jag vill bjuda in kommer så det funkar inte att ha det hos oss. Vart hade ni ceremonierna?

• Natalie87

Så, nu är lokal bokad och inbjudningskorten klara :D Någon som har förslag på vad man kan göra under festen? Min mamma som är fadder ska säga ett tal eller dikt, förhoppningsvis ska min dotters andra fadder också säga något. Kommer hänga upp lappar på olika ställen i lokalen med frågor om dottern, en liten tipsrunda alltså :) Sen tänkte jag ha en gästbok där folk kan skriva något.. Men har en känsla av att folk inte kommer skriva något, eller typ bara "lycka till".. Tråkigt... Förslag på något man kan göra?

• Natalie87

Tack dör förslagen! The baby guest book verkar vara lite för komplicerad, jobbiga frågor att svara på. Men funderar på att göra en egen? Kan väl inte vara så svårt :D

• Natalie87

9 dagar kvar till vår dotters namngivning. Ser fram emot det! Vi ska först bjuda på smörgåstårta, samtidigt är det mingel, tipsrunda (med en massa frågor om dottern), fotografering och så får folk skriva i gästboken.. Efter någon timme så blir det fika med tårta, då ska vi prata lite om dottern, gå igenom svaren från frågorna och berätta om namnet. Sen ska hennes faddrar säga något och efter det presentöppning. Borde bli bra va? :)

• Natalie87
    Josefine02 skrev 2014-05-22 16:44:05 följande:
    Vi hade dotterns namngivning i söndags! Och den blev jättelyckad efter många om och men! Och vi hade så som ni tänkte ha eran. Vi pratDe lite om namnet, faddern pratade lite, vi åt mat, gick tipspr. Skrev i gästboken, sen åt vi tårta och öppnade presenter. Men var ca 58 personer. Aldrig mer säger jag bara... Nästa gång blir det litet! Men kul var det! ????
    Haha låter exakt som vi tänkt :D Vi blir ca 53-55 personer! Får se hur det går.
  • Natalie87

Mycket lyckad namngivning i lördags :) Aldrig ordnat en så stor fest tidigare så självklart glömde man massor hemma så blev några turer fram och tillbaka (tur att vi bor nära lokalen). Först tipsrunda och mingel, sen smörgåstårta och medan folk åt så hälsade pappan alla välkomna. Efter det dukade vi fram tårtorna och all fika - mycket fika! (svärmor skulle ha bakat kakor bara men bakade typ 8 olika saker). När folk tagit fika och satt sig så pratade jag och pappan. I vårt tal (mer en berättelse) så gick vi igenom svaren på tipsrundan, berättade om dottern och om hennes namn och andra namn vi tänkt på. Vi berättade också vilka vi valt till faddrar och varför. Lite senare under fikat så höll faddrarna sina tal och när alla fikat klart så var det presentöppning. Under hela namngivningen så hade vi en gästbok som folk fick fylla i också. Blev riktigt nöjd med dagen och folk verkar ha haft kul och trevligt :)

Svar på tråden Namngivningsceremoni?