• Äldre 23 Jan 17:47
    3503 visningar
    8 svar
    8
    3503

    Sonen vill inte sova ensam, hur gör man på dagis?

    Min son är 20 månader och har under de senaste veckorna visat tydliga signaler på att han inte vill sova själv. Framförallt på natten måste han få sova bredvid en av oss föräldrar, och självklart fått göra det också. Dagtid har han tidigare sovit i vagn eller i spjälsäng, men nu den senaste tiden så har han inte velat det heller, utan bara velat sova i famnen.

    Det går ju att lösa på helger och lediga dagar, och tidigare har det funkat bra att sova ensam på dagis, men idag hade han somnat i famnen på en av pedagogerna och sen hade hon inte kunnat lägga ner honom. Undrar lite om det är fler som har haft samma problem, och hur ni gjorde i så fall? Jag har full förståelse för att de inte kan avsätta en pedagog som sitter med honom ensam i två timmar varenda dag, även om de gjorde så idag. Tänker att i värsta fall får han väl låta bli att sova på dagis då, och så får vi lägga honom tidigare för kvällen i stället. Men tänkte kolla här om det finns andra som haft samma erfarenhet?

  • Svar på tråden Sonen vill inte sova ensam, hur gör man på dagis?
  • Äldre 23 Jan 18:11
    #1

    Är det inte andra barn som sover samtidigt då? Isåfall är det ju bara att förklara att han får sova med dem eller så avstå. Förr eller senare kanske han tycker det är okej.

  • Äldre 23 Jan 18:43
    #2
    Nyfikna72 skrev 2014-01-23 18:11:58 följande:
    Är det inte andra barn som sover samtidigt då? Isåfall är det ju bara att förklara att han får sova med dem eller så avstå. Förr eller senare kanske han tycker det är okej.

    Jodå, det är en småbarnsavdelning så de flesta barn sover ju. Jag tror absolut det är en fas som går över, frågan är ju bara hur man gör tills dess.

    Att förklara för honom som du föreslår tror jag han är för liten för att förstå helt, faktiskt, men det blir ju konsekvensen av det ändå, misstänker jag - att kan han inte sova ensam (alltså utan att ligga i famnen på någon) så får han vara uppe.
  • Äldre 23 Jan 18:45
    #3

    Vaknade han när hon försökte lägga ner honom eller varför "kunde" hon inte?

    Vår dotter hade aldrig sovit middag någon annanstans än i vagnen när hon började på dagis när hon var 18 månader och vi undrade mycket hur det skulle gå att sova inne på en madrass, totalt ovant. Men hennes trygga inskolningspedagog satt/låg nära bredvid och klappade på henne, och sen ringde de och sa att hon sov. Klart över förväntan!
    Tänker att man kan ju ha närheten när de ska somna där fast de inte är i famnen.

  • Äldre 23 Jan 18:50
    #4

    Jag har ingen lösning, men han har ingen nalle/snuttefilt eller liknande som luktar mamma/pappa som han kan känna sig trygg med? Likadant får han väl vänja sig vid att ligga nära en pedagog när han somnar.

  • Äldre 23 Jan 18:52
    #5
    Prospero skrev 2014-01-23 18:45:58 följande:
    Vaknade han när hon försökte lägga ner honom eller varför "kunde" hon inte?

    Vår dotter hade aldrig sovit middag någon annanstans än i vagnen när hon började på dagis när hon var 18 månader och vi undrade mycket hur det skulle gå att sova inne på en madrass, totalt ovant. Men hennes trygga inskolningspedagog satt/låg nära bredvid och klappade på henne, och sen ringde de och sa att hon sov. Klart över förväntan!
    Tänker att man kan ju ha närheten när de ska somna där fast de inte är i famnen.

    Ja, precis, han vaknade när hon försökte lägga ner honom, hon försökte flera gånger.

    Det har som sagt funkat jättebra på dagis tidigare, men det är tydligt för oss att han har kommit in i en fas där han behöver mer trygghet, och att detta visar sig bland annat just genom att han inte längre vill sova i vagn/krubba som de gör på dagis. Barnen sover alltså i egna vagnar/krubbor och inte på madrasser på golvet, så det går inte att ligga bredvid.
  • Äldre 23 Jan 18:53
    #6
    mammalovis skrev 2014-01-23 18:50:10 följande:
    Jag har ingen lösning, men han har ingen nalle/snuttefilt eller liknande som luktar mamma/pappa som han kan känna sig trygg med? Likadant får han väl vänja sig vid att ligga nära en pedagog när han somnar.

    Nej, han har aldrig använt varken napp eller snutte eller något annat. Vi har försökt introducera det, men han har inte varit intresserad. Men kanske man skulle prova igen, tack för tipset!
  • Äldre 23 Jan 18:55
    #7
    frökenelisabeth skrev 2014-01-23 18:52:34 följande:

    Ja, precis, han vaknade när hon försökte lägga ner honom, hon försökte flera gånger.

    Det har som sagt funkat jättebra på dagis tidigare, men det är tydligt för oss att han har kommit in i en fas där han behöver mer trygghet, och att detta visar sig bland annat just genom att han inte längre vill sova i vagn/krubba som de gör på dagis. Barnen sover alltså i egna vagnar/krubbor och inte på madrasser på golvet, så det går inte att ligga bredvid.
    Men då kanske de kan vara lite flexibla och fixa en stor madrass så att någon kan ligga bredvid honom ifall det funkar bättre.
  • Äldre 23 Jan 18:57
    #8
    Prospero skrev 2014-01-23 18:55:52 följande:
    Men då kanske de kan vara lite flexibla och fixa en stor madrass så att någon kan ligga bredvid honom ifall det funkar bättre.

    Ja, kanske. Vet inte om de är så flexibla, men det kan ju vara värt att höra med dem ifall det inte löser sig av sig självt... Tack!
Svar på tråden Sonen vill inte sova ensam, hur gör man på dagis?