• CaseyJean

Jordnötsallergi, korsallergi?

Min son har fått bekräftat jordnötsallergi, jag misstänker även soja efter en liten reaktion på sojakorv. Även allergisk mot katt, men jag undrar mest om kost.

Undrar om någon annan med samma allergi/allergiska barn är allergisk/korsallergisk mot något annat?

• Svar på tråden Jordnötsallergi, korsallergi?
  • Alexi

Jag är allergisk mot mycket men det som är värst är just jordnötter och soja. Jag reagerar även på andra baljväxter som ärtor, sockerärtor, gröna bönor mm.

• Näckrosen

Jordnötter är ju en sojaböna, så det är inte konstigt om sonen reagerar på soja/sojabönor. Även vanliga nötter är rätt lika i allergenet, så det bör man vara uppmärksam på. Alla jordnöttsallergiker är dock inte nötallergiker. Och samma tvärt om.

• CaseyJean

Ursäkta om det är en dum fråga, men kan han vara allergisk mot typ sojan i sojakorv men inte i sojabönor? För tror att han ätit sojabönor förut utan reaktion.

• Näckrosen

Man reagerar inte första gången man äter soja. Kroppen måste först utveckla en allergi. Sen kan det ta olika många gånger för att bli allergisk. Det kan sakta men säkert trappas upp, likaväl som det kan blossa upp en kraftig allergi helt plötsligt.

• SpanskaFlugan

Det finns en hel rad ämnen du bör vara försiktig med om din son är allergisk mot jordnötter. De har rätt många korsallergier. Sojan har du ju redan upptäckt. Här finns en bra lista: www.alltomallergi.se/default.aspx&did=25 Själv har jag både jordnötter,vanliga nötter, björk, gräs och alla deras trevliga små korsallergier....

• bf2014

vår son är kraftigt allergisk mot jordnötter, vi har gjort tester på andra nötter men inte fått några tillförlitliga svar på det än, han var så pass liten när han fick sin allergiska reaktion mot jordnöten. vi har fått sagt till oss att undvika alla sorters nötter, samt även spår av ...

soja äter han utan problem och har så gjort sedan han började äta vanlig mat som bebis, vi är vegetarianer. men förutom sin jordnötsallergi har han även förkylningsastma samt är otroligt känslig för var och varannan sak, ibland är det självklart vad han inte tål, och ibland har man inte en susning. kli i ögonen/svullna och röda ögon, nyser och rinnsnuva.

Svar på tråden Jordnötsallergi, korsallergi?