• Anonym (-)

Väggfärg och takfärg!

Någon som vet vad som händer om man blandar takfärg (glans 2, helmatt) med väggfärg (glans 20, halvmatt)? Alltså ungefär 1/3 takfärg och 2/3 väggfärg? Färgen skall sen målas med på en vägg.

• Svar på tråden Väggfärg och takfärg!
  • Anonym (-)
    snorkan skrev 2014-01-23 20:36:10 följande:
    Det blir en mix av glanserna
    Ja, vet att färgen varken blir glans 2 eller glans 20, utan en blandning. Men undrade mest hur det funkar att måla med den på väggen, när det är takfärg i..
  • snorkan
    Anonym (-) skrev 2014-01-23 20:37:59 följande:
    Ja, vet att färgen varken blir glans 2 eller glans 20, utan en blandning. Men undrade mest hur det funkar att måla med den på väggen, när det är takfärg i..

Japp det går bra det
  • Anonym (-)
    snorkan skrev 2014-01-23 20:40:26 följande:

Japp det går bra det
    Och hur vet du det? (:
  • Mamma till 3 M

Vi målade ett helt rum med takfärg :) alla 4 väggar alltså :) de var de vi hade låg o skramla hemma när vi fick för oss att måla o de gick kalasbra.

• snorkan
    Anonym (-) skrev 2014-01-23 20:41:29 följande:
    Och hur vet du det? (:

Jag själv visste inte, men frågade min man som äger en byggandel där vi säljer färg:) Däremot om det står att ena burken har vissa egenskaper (som tex tål att torkas av) och den andra burken inte säger så, och man mixar dessa Så kan man ju inte längre räkna med den egenskapen längre.....hade det varit utomhusfärg hade det varit betydligt mera noga med att man mixar samma typ av färg.
  • Anonym (-)
    Mamma till 3 M skrev 2014-01-23 20:45:01 följande:
    Vi målade ett helt rum med takfärg :) alla 4 väggar alltså :) de var de vi hade låg o skramla hemma när vi fick för oss att måla o de gick kalasbra.
    Okej, men då går det kanske bra då! :)
    snorkan skrev 2014-01-23 20:47:19 följande:

Jag själv visste inte, men frågade min man som äger en byggandel där vi säljer färg:) Däremot om det står att ena burken har vissa egenskaper (som tex tål att torkas av) och den andra burken inte säger så, och man mixar dessa Så kan man ju inte längre räkna med den egenskapen längre.....hade det varit utomhusfärg hade det varit betydligt mera noga med att man mixar samma typ av färg.
    Ååh okej! :D Ser man någon skillnad efteråt? Alltså kan man se att det är takfärg man har använt med blotta ögat? Hyr nämligen lägenheten..
  • snorkan
    Anonym (-) skrev 2014-01-23 20:53:06 följande:
    Okej, men då går det kanske bra då! :)
    snorkan skrev 2014-01-23 20:47:19 följande:
    Ååh okej! :D Ser man någon skillnad efteråt? Alltså kan man se att det är takfärg man har använt med blotta ögat? Hyr nämligen lägenheten..

Haha nej ingen vet om det är en vägg eller takfärg du målat med:) Normalt sett brukar jag inte rekommendera för matt yta på väggen eftersom det blir svårt att torka av om något skit hamnar på den, men nu blandar du ju med en högre glans åxå
  • Anonym (-)
    snorkan skrev 2014-01-23 20:59:13 följande:

Haha nej ingen vet om det är en vägg eller takfärg du målat med:) Normalt sett brukar jag inte rekommendera för matt yta på väggen eftersom det blir svårt att torka av om något skit hamnar på den, men nu blandar du ju med en högre glans åxå
    Ja, jag tror dock att den färgen jag har som är glans 20 räcker, men är osäker, därför skulle jag hällt i lite av takfärgen, för att slippa köpa 3 l till, haha! Så det blir ju inte mycket takfärg som blandas i.. Max en tredjedel..
  • snorkan
    Anonym (-) skrev 2014-01-23 21:11:19 följande:
    Ja, jag tror dock att den färgen jag har som är glans 20 räcker, men är osäker, därför skulle jag hällt i lite av takfärgen, för att slippa köpa 3 l till, haha! Så det blir ju inte mycket takfärg som blandas i.. Max en tredjedel..

Det blir nog bra, måla på du:)
  • Anonym (-)
    snorkan skrev 2014-01-23 21:13:10 följande:

Det blir nog bra, måla på du:)
    Jag ska göra det, var dum och glömde köpa tejp idag för att skydda listerna.. Solig
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2014-01-23 21:14:31 följande:
    Jag ska göra det, var dum och glömde köpa tejp idag för att skydda listerna.. Solig
    Jag ska göra det imorgon * skulle det stå ;)
Svar på tråden Väggfärg och takfärg!