• Anonym (undrar)

Hur mycket får man i underhåll om man går via tingsrätten?

Hej!

Jag undrar hur mycket man kan få i underhåll om man går via en rättsprocess för en 6 och 9 åring?
    Försäkringskassans 1273 är ju ett skämt, anser jag, som inte räcker alls.
    Konsumentverkets schablonuträkning är ju inte heller hållbar, speciellt inte för oss som bor i ett dyrare område och har mer krav ang kläder, prylar m.m.
    Maten enligt Konsumentverket ligger på 1500 kr per  barn och månad. 
    Jag handlar kanske mat för 6-7000 kr/ månad till oss tre.
    Kan man få mer än Konsumentverkets uträkning?

Hur går det till rent praktiskt om man inte har ett avtal skrivet, men att barnen ändå bor hos mig nästan hela tiden förutom varannan helg. Pappan vill inte bara betala pengar till mig utan bara till barnen, vilket ju blir svårt eftersom barnen äter och även behöver saker som de inte själva inte kan köpa...

Ni som drivit detta rättsligt, vad har ni fått i slutändan?

Har hört att man kan få upp till 10 % av den andres bruttolön.
    Har hört att det räknas ut pga bådas boendekostnader och att det är viktigt att kunna hålla samma standard hos båda föräldrarna.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur mycket får man i underhåll om man går via tingsrätten?
  • Anonym (Gudsu Gerkuk)

Ännu en girig kvinna... Rätta mun efter matsäcken eller skaffa dig ett jobb.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Gudsu Gerkuk) skrev 2014-01-24 00:39:06 följande:
    Ännu en girig kvinna... Rätta mun efter matsäcken eller skaffa dig ett jobb.
    Varför så otrevlig? Bitter pga egna erfarenheter eller...?

Om du inte visste det så kostar ett barn ca 1 miljon fram till att de blir 18 år...

Är det då inte rimligt att man tar sitt ansvar som föräldrar och ser till att barnet får det bra?
  • minst

Måste säga att jag tycker att du har ett väldigt högt matkostnad. Och menar du att pappan betalar underhållet direkt till barnen och inte till dig? Om det är så skulle jag råda dig till att underhåller sköts via KF så att du får underhåller från dem och att han i sin tur får betala FK så att du får pengarna och inte barnen. Ser du över era matinköp så kommer din ekonomi att bli så mycket bättre så att du hat råd att köpa de 'fina kläderna och prylarna' man behöver när man bor i ditt fina område. Lycka till

• Anonym (ja du)

Ta kontakt med rätten och be att få ta del av tidigare domar från ditt aktuella område där liknande förutsättningar gäller. Då kan du ju se faktiska utfall. Anlita därefter en jurist kompetent på området att företräda dig.

• Tow2Mater
    Anonym (undrar) skrev 2014-01-24 00:27:57 följande:
    Försäkringskassans 1273 är ju ett skämt, anser jag, som inte räcker alls.

Tacksam för tips!
    Ett tips: Minimum ska han betala 1273 kr PLUS att du betalar minimum 1273 kr PLUS barnbidrag. Den TOTALA summan borde ju räcka till en del.
  • Anonym (undrar)
    minst skrev 2014-01-24 00:51:41 följande:
    Måste säga att jag tycker att du har ett väldigt högt matkostnad. Och menar du att pappan betalar underhållet direkt till barnen och inte till dig? Om det är så skulle jag råda dig till att underhåller sköts via KF så att du får underhåller från dem och att han i sin tur får betala FK så att du får pengarna och inte barnen. Ser du över era matinköp så kommer din ekonomi att bli så mycket bättre så att du hat råd att köpa de 'fina kläderna och prylarna' man behöver när man bor i ditt fina område. Lycka till
    Pappan betalar ingenting just nu...

Ska se över matkostnaderna, som du säger. Vad har ni själva i matkostnader och hur många är ni?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (ja du) skrev 2014-01-24 00:52:27 följande:
    Ta kontakt med rätten och be att få ta del av tidigare domar från ditt aktuella område där liknande förutsättningar gäller. Då kan du ju se faktiska utfall. Anlita därefter en jurist kompetent på området att företräda dig.
    Tack, det visste jag inte att man kunde göra! Jättebra tips!

Sedan har jag redan en advokat och hon har bett mig räkna ut vad allt kostar, vilket inte är så himla lätt. Därav min fråga här...
Svar på tråden Hur mycket får man i underhåll om man går via tingsrätten?