• Anonym (q)

Göran Lindberg släpps ur fängelse imorrn!

Ja, nu ska alltså Göran Lindberg släppas ut efter 2/3 av sitt straff. Villkorligt iofs men ändå som en "fri" man. 
    Han dömdes till 6 år fängelse för grov våldtäkt, våldtäkt, misshandel, koppleri, köp av sexuella tjänster och försök till köp av sexuell tjänst. 

Är det bara jag som tycker att detta är horribelt? 6 år, i praktiken 4, för att ha förstört liv för evigt. 
    Vad tycker ni? 

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Lindberg_(polis)#.C3.85tal_och_dom

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/goran-lindberg-slapps-fran-fangelset_8925378.svd
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/138656?programid=909

• Svar på tråden Göran Lindberg släpps ur fängelse imorrn!
  • Baby Firefly

Han borde inte släppas. Istället borde han få sina nötter sönderstampade och båda armarna amputerade. 

• Anonym (Filosof)
    Anonym (q) skrev 2014-01-24 10:15:07 följande:
    Ja, nu ska alltså Göran Lindberg släppas ut efter 2/3 av sitt straff. Villkorligt iofs men ändå som en "fri" man. 
    Han dömdes till 6 år fängelse för grov våldtäkt, våldtäkt, misshandel, koppleri, köp av sexuella tjänster och försök till köp av sexuell tjänst. 

Är det bara jag som tycker att detta är horribelt? 6 år, i praktiken 4, för att ha förstört liv för evigt. 
    Vad tycker ni? 

sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Lindberg_(polis)#.C3.85tal_och_dom

www.svd.se/nyheter/inrikes/goran-lindberg-sla...
    sverigesradio.se/sida/avsnitt/138656?programi...
    Ja, det där med påföljd och längd på straff är ofta känslomässigt svårt. Men längden ska inte ses som ett straff utan som den tid den behandling som behövs för att återanpassa den dömde så att denne kan fungera som en produktiv samhällsmedborgare. Straff i sig för att minska brottslighet har nog väldigt liten avskräckande effekt, vård är nog ett bättre alternativ.

Jag kan inte tillräckligt om vård av sexualbrottslingar för att kunna säga om lagen tillämpats rätt i det här fallet, sex år alltså i påföljd (varav de sista två villkorligt). Men visst kan jag känna osäkerhet inför att ha en tonårsdotter i närheten av honom.
  • Anonym (q)
    Anonym (Filosof) skrev 2014-01-24 10:24:07 följande:
    Ja, det där med påföljd och längd på straff är ofta känslomässigt svårt. Men längden ska inte ses som ett straff utan som den tid den behandling som behövs för att återanpassa den dömde så att denne kan fungera som en produktiv samhällsmedborgare. Straff i sig för att minska brottslighet har nog väldigt liten avskräckande effekt, vård är nog ett bättre alternativ.

Jag kan inte tillräckligt om vård av sexualbrottslingar för att kunna säga om lagen tillämpats rätt i det här fallet, sex år alltså i påföljd (varav de sista två villkorligt). Men visst kan jag känna osäkerhet inför att ha en tonårsdotter i närheten av honom.
    Han har motsatt sig vård. 

Han släpps fri trots att en psykologisk bedömning som Kriminalvården gjorde våren 2013 visar att ”bedömningen av hans begränsade mottaglighet i behandling inte varit lyckad samt att risken för återfall i sexuellt våld inom en överskådlig framtid är klart förhöjd”, uppger SVT.
  • Selfish Geene

Om han fortfarande är en fara för sin omgivning birde han nog inte släppas ut.

Men....
    Livet i frihet kan vara ett värre straff än livet bakom fängelsets trygga väggar, förhoppningsvis är hans karriär förstörd, hans vänner borta och de flesta i hans familj har vänt honom ryggen.
    Det kommer bli extra påtagligt när han släpps ur fängelset

• Queenie70

Jag funderar på VAR han ska ta vägen? Hur ska han kunna leva? I vilket sammanhang kommer det ens att vara möjligt för honom att existera, så välkänd som han är?

• Volt
    Queenie70 skrev 2014-01-24 10:33:43 följande:

Jag funderar på VAR han ska ta vägen? Hur ska han kunna leva? I vilket sammanhang kommer det ens att vara möjligt för honom att existera, så välkänd som han är?

Förhoppningsvis ingenstans. Ser gärna hans nuna fasttejpad på varenda lyktstolpe i landet. 
  • Anonym (Filosof)
    Queenie70 skrev 2014-01-24 10:33:43 följande:

Tänker detsamma. Läge att lämna landet för att starta ett nytt liv? Hoppas att polisen håller koll på honom och underrättar utländska kollegor om han rör på sig.
  • Anonym (Offer)

Jag har noll förståelse att han släpps men så är jag ett av offren med

• Queenie70
    Anonym (Filosof) skrev 2014-01-24 10:48:46 följande:
    Tänker detsamma. Läge att lämna landet för att starta ett nytt liv? Hoppas att polisen håller koll på honom och underrättar utländska kollegor om han rör på sig.
    Ja, han har det väl rätt bra ekonomiskt, så risken är väl att han så småningom när han får, drar utomlands till typ Thailand där han kan göra lite som han vill med kvinnor och barn utan att riskera nåt.
  • The Doctor
    Anonym (q) skrev 2014-01-24 10:26:53 följande:
    Han har motsatt sig vård. 

Han släpps fri trots att en psykologisk bedömning som Kriminalvården gjorde våren 2013 visar att ”bedömningen av hans begränsade mottaglighet i behandling inte varit lyckad samt att risken för återfall i sexuellt våld inom en överskådlig framtid är klart förhöjd”, uppger SVT.
    Förhöjd?! Det är ju helt sjukt att han släpps fri!
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
Svar på tråden Göran Lindberg släpps ur fängelse imorrn!