• anemon1

Ni som växte upp med äldre bror - var det så här tufft som för vår yngsta?

Har själv bara växt upp med systrar som inte var särskilt stöddiga och hårda, så jag lyssnar gärna på någon som har levt med en storebrorsa (med fysiskt övertag) och kan säga vad man kan räkna med och vad som är "konstigt". Jag måste nog säga att jag funderat sedan min son var i två-årsåldern då hans syster kom till världen. Det var så hårda tag nästa omedelbart mot henne, vilket vi antog var svartsjuka och försökte skydda så gott vi kunde. Sedan dess har det varit tufft för henne generellt sett, det är tjuvnyp, slag och taskigheter. Tycker att vi varit tydliga och observanta och t ex lagt undan saker som han får tillbaka först när han uppför sig schysst igen. Det har funnits stunder då jag undrat lite över hans förmåga att känna empati, men han är ju bara 9 år, så allt är väl inte helt komplett heller. Tyvärr blir det ju så att eftersom hans lillasyster är den som alltid får ta hans bråkigheter, så är det han som får tillsägelserna mest. Någon som känner igen sig från uppväxten eller som har samma situation? Det är så slitigt att hålla ordning på det här hela tiden.

• Svar på tråden Ni som växte upp med äldre bror - var det så här tufft som för vår yngsta?
  • Whitetrash86

Har 2 äldre bröder. Dom har aldrig varit hårda mot mig, väldigt beskyddande och kärleksfulla, skulle hjälpa till med allt. Dom var 4 och 7 när jag kom.
    Min lillasyster kom när jag själv var 4,5år och vi har dödat varandra ca 10,000 gånger.

• Knappamamma

2 år äldre bror , har fått mycket "stryk" under uppväxt. Valde alltid att försvara mig själv även om de innebar mer slag. Hade detta hänt mellan icke syskon så hade rätt många av dessa utfall klassats som misshandel

• anemon1
    Knappamamma skrev 2014-01-24 17:59:22 följande:
    2 år äldre bror , har fått mycket "stryk" under uppväxt. Valde alltid att försvara mig själv även om de innebar mer slag. Hade detta hänt mellan icke syskon så hade rätt många av dessa utfall klassats som misshandel
    Ja jag har några vänner som berättar grymma historier där de regelbundet fått utstå spö och annat, som får mig att normalisera allt jag ser hos mina barn och tänka att "ja, det är väl så…", men jag lider när jag ser i vilket underläge lillasyster alltid är - men också hur hon utvecklar metoder för att försvara sig, det gjorde hon redan som ett-åring.
  • Söt Som Socker

Jag har en tre år äldre bror och en tre år yngre syster. Min bror har alltid varit jättesnäll och go mot oss när vi var små. Han och min syster började bråka mycket när de blev äldre, dock har det aldrig någonsin varit fysiskt. De har i så fall bara skrikit åt varandra.

• Pondus

Har en 3 år äldre bror och en 10 år yngre syster.
    Min bror har aldrig varit fysisk mot mig trots att han ibland "borde" (tex när jag bet honom i ryggen så att det blödde)

Har själv en son som är två år äldre än sin lilla syster och måste säga att även om de kan tjuvnypas är han otroligt överbeskyddande mot henne. Dessutom är han omtänksam och låter henne ofta vinna/få som hon vill så jag känner inte igen att lillasyster skulle vara i underläge, snarare tvärtom

• anemon1
    Pondus skrev 2014-01-24 18:40:25 följande:
    Har en 3 år äldre bror och en 10 år yngre syster.
    Min bror har aldrig varit fysisk mot mig trots att han ibland "borde" (tex när jag bet honom i ryggen så att det blödde)

Har själv en son som är två år äldre än sin lilla syster och måste säga att även om de kan tjuvnypas är han otroligt överbeskyddande mot henne. Dessutom är han omtänksam och låter henne ofta vinna/få som hon vill så jag känner inte igen att lillasyster skulle vara i underläge, snarare tvärtom
    Det låter som om det skulle röra sig om personlighet, helt enkelt.
  • Knappamamma

Det värsta du kan göra (enligt mig och mina erfarenheter) är att avfärda allt som syskonbråk och därmed inte bry dig eller uppmuntra din dotter till att snällt bara ta emot stryk då det blir lindrigare än att försvara sig i slutändan.......

• anemon1
    Knappamamma skrev 2014-01-24 19:55:39 följande:
    Det värsta du kan göra (enligt mig och mina erfarenheter) är att avfärda allt som syskonbråk och därmed inte bry dig eller uppmuntra din dotter till att snällt bara ta emot stryk då det blir lindrigare än att försvara sig i slutändan.......
    Det är svårt att avfärda det, jag måste fortsätta att försöka få honom att bete sig schysst. Men samtidigt är det skönt att höra hur olika det kan vara, en del har haft det så här och andra inte. Hon har gått på självförsvar sedan några år. Det har gett resultat.
  • lövet2

Jag hade 2 äldre bröder och fick nog rätt mycket spö. I allmänhet började det med att jag ville vara med på något sattyg men inte fick, då gick jag till mamma och skvallrade om vad de gjorde, pojkarna fick skäll och sedan fick jag en smäll av någon av dem. Men annars hade de inte riktigt tid att bråka med mig, eftersom de slogs sinsemellan hela tiden.

När det gäller mina egna barn, så var det äldsta dottern som jämt var på sin lillebror. Hon försökte bita honom så fort jag vände ryggen till. När han var 2 var han tillräckligt stor och stark för att försvara sig, och då blev det lugnare.

Svar på tråden Ni som växte upp med äldre bror - var det så här tufft som för vår yngsta?