• Bisou

Autistiska barn som inte pratar

Hej, Jag har en son på 6 år som inte pratar. Han har diagnos autistiskt syndrom. Finns det fler i min situation?

• Svar på tråden Autistiska barn som inte pratar
  • Greta22

Vill inte trampa på dig eller din son med det jag säger alls. Men har du testat att ändra maten? 
    Jag har läst en del böcker i ämnet, en del barn mår bättre och börjar prata om de får en kost utan gluten. 

Vet en kvinna, hennes son började prata när de tog bort gluten. Har även läst att den barn med ADHD fick bättre beteende när de tog bort socker. 

Kost har ju trots allt en stor påverkan på hur vi är. Mer än vi tror. 

Sen så vet jag att djur kan ha en bra påverkan på dessa barn. 

Kanske försöka få honom att umgås med djur? Testat det? 

• Fnulan

Jag har träffat många autistiska barn i mitt yrke, fantastiska barn!! Många av de utan språket som kommunicerar på sitt eget sätt, många med tecken till hjälp. 

Be att få hjälp med det!!

• UnikFamilj

Jag har en kille på 5,5 som i alla fall nästan är helt ickeverbal. Visst är vi många.. =) 

• Mamori

Menar ni att era barn inte alls har några ord/förstår några ord eller är språket bara extremt fattigt? Jag vet inte om jag passar in här eller inte. Jag har en autistisk son som är 7 år. Tills han var 5 så kunde han säga/förstod 5 ord enbart, nu har det ökat lite på senaste tiden och han förstår/säger kring 100 ord, men det är fortfarande dagar då han inte säger ett enda ord, och han sätter inte ihop de ord han kan i meningar heller. Har däremot ett rikt kroppsspråk. Dock räknas han som relativt ickeverbal. Tecken är likadant som språk för honom, de är lika svåra att lära.

Tror knappt att han äter gluten alls då han är väldigt petig med maten och mest äter potatiskroketter och chips, de innehåller väl inte gluten?

Vi har funderat på djur men det är svårt då jag är pälsallergisk. Har någon av er erfarenhet av att ge barnet ett yngre syskon och vad som händer då? Är rädd för att få ett till ickeverbalt barn men tänker också att om småsyskonet får en normal språkutveckling så kanske det kan boosta min andra sons språk.

• Busbellan

Jag har en son med autism och utvecklingsstörning. Han är 10 år och pratar inte alls, eller tja han säger mamma och mat (ma) det är det enda.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

Språkförståelsen har min son dock inte samma problem med. Han är inte åldersadekavt men kanske i samma ålder som han bedöms utvecklingsmässigt, 1-2 år

• Mamori
    Busbellan skrev 2014-01-25 17:10:30 följande:
    Språkförståelsen har min son dock inte samma problem med. Han är inte åldersadekavt men kanske i samma ålder som han bedöms utvecklingsmässigt, 1-2 år

Hur mycket innebär det att han förstår? Vore snällt om du ville ge exampel på ngt han förstår och ngt han inte förstår då jag tror min är på samma nivå ungefär. Han kan förstå enkla saker som "kom", "sitt" men inte "sätt dig i hörnet" eller "kom in i bilen".
  • Busbellan

Svårt att förklara men tycker yan förstår instruktioner relativt bra så länge de bara är i ett steg. Exempel kan vara att vi brukar fråga om han vill sitta på bänken när vi gör mat, det förstår han absolut. Hoppa in i bilen kan jag säga till honom och han gör det, dock vet han ju redan om att vi ska åka bil så det är inte så avancerat. Jag kan be honom sätta in smöret i kylskåpet och han förstår ( dock inte säkert han gör som jag säger) Jag kan be honom hämta en blöja. Ja de flesta enklare instruktioner tycker jag han förstår. Däremot är förståelsen svårare när det inte gäller rena instruktioner. Hur mycket han tar in om jag berättar om något vet jag faktiskt inte, där känns det som bristerna i alla fall är ganska stora. Kommer inte på något exempel just nu bara

• Bisou
    Greta22 skrev 2014-01-24 21:27:26 följande:
    Vill inte trampa på dig eller din son med det jag säger alls. Men har du testat att ändra maten? 
    Jag har läst en del böcker i ämnet, en del barn mår bättre och börjar prata om de får en kost utan gluten. 

Vet en kvinna, hennes son började prata när de tog bort gluten. Har även läst att den barn med ADHD fick bättre beteende när de tog bort socker. 

• Bisou
    Greta22 skrev 2014-01-24 21:27:26 följande:

Svårt att ta bort gluten när det är det enda han äter. Han har inga mag/tarmproblem eller andra problembeteenden som gör att jag tror det skulle ha någon verkan att ta bort gluten. Det skulle sluta med att han svälter sig och det klarar jag inte. Vi har djur men han är inte super intresserad av dem tyvärr. Däremot älskar han kroppskontakt med människor och är väldigt kramig. Det är just talet som är problemet.
  • Bisou
    Fnulan skrev 2014-01-24 21:31:18 följande:

Jag har träffat många autistiska barn i mitt yrke, fantastiska barn!! Många av de utan språket som kommunicerar på sitt eget sätt, många med tecken till hjälp. 

Be att få hjälp med det!!

Han har börjat teckna lite grann i skolan och använder pecs för de saker som han verkligen vill ha (mat).
  • Bisou
    Mamori skrev 2014-01-25 16:07:53 följande:
    Menar ni att era barn inte alls har några ord/förstår några ord eller är språket bara extremt fattigt? Jag vet inte om jag passar in här eller inte. Jag har en autistisk son som är 7 år. Tills han var 5 så kunde han säga/förstod 5 ord enbart, nu har det ökat lite på senaste tiden och han förstår/säger kring 100 ord, men det är fortfarande dagar då han inte säger ett enda ord, och han sätter inte ihop de ord han kan i meningar heller. Har däremot ett rikt kroppsspråk. Dock räknas han som relativt ickeverbal. Tecken är likadant som språk för honom, de är lika svåra att lära.

Tror knappt att han äter gluten alls då han är väldigt petig med maten och mest äter potatiskroketter och chips, de innehåller väl inte gluten?

Vi har funderat på djur men det är svårt då jag är pälsallergisk. Har någon av er erfarenhet av att ge barnet ett yngre syskon och vad som händer då? Är rädd för att få ett till ickeverbalt barn men tänker också att om småsyskonet får en normal språkutveckling så kanske det kan boosta min andra sons språk.
    Vår son säger bara mamma och pappa på uppmaning, inget annat. Han har inga småsyskon, däremot äldre.
Svar på tråden Autistiska barn som inte pratar