• Butterflie

Nyttiga recept för hela familjen.

Ja, nu har jag tröttnat på all onyttig och fet mat som jag serverar här hemma.

Vi äter mycket kött och potatis. Sen slänger man in lite grönsaker med för att vara nyttig, men egentligen är väl inte en sallad med feta ost så himla nyttigt? varken tomater eller gurka ger så mycket. Barnen älskar majs, broccoli och blomkål så det får de ofta men vi vuxna äter det inte. Vi gör ofta långkok med feta såser till, stekt kött, kokt/stekt/ungsbakad/friterad potatis ibland med morötter, hemmagjord pizza eller så beställer vi hem mat. Men hur nyttigt är det egentligen? Massa grädde och margarin? Däremot äter vi knappt aldrig korv, färdiga köttbullar eller fiskpinnar. Vill helst göra det som går att göra helt själv, ingen halvfabrikat.

Jag har inte direkt brytt mig om mina matvanor innan då jag alltid varit smal. Ja tills nu. Min äldsta äter som en häst och det syns på hennes kurva, skolsköterskan är inte alls glad. Min mellersta däremot ligger under sin kurva så får inte heller vara för fettsnålt pga henne.

Har googlat på nyttiga recept, men är en hel djungel där ute med en massa spenat. majsbiffar mm.
    Allt detta är helt nytt för mig men vill lära mig, göra nya rätter som dessutom är goda men samtidigt nyttiga.

Så dela gärna med er på era absolut bästa recept, både på vardagsmat och lite lyxigare recept för helgen, även på bakverk då vi älskar bullar och kladdkaka här hemma. Maten ska även gå att frysa in så min sambo kan ta med sig till jobbet.

• Svar på tråden Nyttiga recept för hela familjen.
  • Lena

Kalops och andra grytor är bra mat.
    Ugnsbaka utan en massa fett och ha rotfrukter med potatisen i ugnen. Red såser med mjöl istället för grädde. Fritera sällan. Testa olika grönsaker varje dag, både vuxna och barn smakar.

• Butterflie
    Lena skrev 2014-01-24 22:17:18 följande:
    Kalops och andra grytor är bra mat.
    Ugnsbaka utan en massa fett och ha rotfrukter med potatisen i ugnen. Red såser med mjöl istället för grädde. Fritera sällan. Testa olika grönsaker varje dag, både vuxna och barn smakar.
    Okej, så köttet i sig är inte onyttigt då?
    Jo jag reder med mjöl men har i grädde ändå eller mjölk om jag inte har grädde hemma, tycker det blir så blaskigt utan. Kommer att bli mindre friterat nu för fritösen gick åt skogen, men vad ska jag ha ist för fett i ugnen? Olivolja gillar vi inte. Försöker variera med grönsakerna men är inte så duktig på att tillaga det, så blir oftast frysta som man kan koka eller köra med smör i micron. et finns en uppsjö men rotfrukter, palsternacka, morot och potatis kör jag emellanåt i ugnen men finns så mycket mer som jag inte vet hur man ska tillaga. Sparris gick bra att steka men var bara jag som gillade det, samma med aubergine. 
  • beckylina3

En enkel sak som ändå är relativt nyttigt är ju broccoli-paj :) brukar gå hem hos de flesta !

• FlitigaLis

Guldläge om barnen gillar grönsaker.

Blomkåls eller broccoligratäng är ju så gott!

Stekt zucchini är gott.

• Lena

Nej köttet är inte problemet utan tillbehören. Blir såsen blaskig har du för lite redning. Sen servera till kokt potatis då vill du inte ha en lika tjock sås eftersom potatisen suger upp såsen om den är tunn. Du kan ha lite olja på i ugnen på grönsakerna men en matsked ringlad över räcker. Baka dem utan olja halva tiden så blir de frasigare. Alla rotfrukter kan du baka med potatis med sötpotatis, morot och palsternacka tycker jag är godast. Pizzasallad är hyggligt nyttig sallad, iaf om du gör med relativt lite olja. De flesta grönsakerna är goda råa, prova dig fram.

• Butterflie

Men är det inte en hel del ost i pajen då? Eller kanske inte är så farligt..  
    Min sambo har även hjärtfel i familjen, både hans far och farfar har det. Om det gör nån skillnad i matläge vill säga.

• beckylina3
    Butterflie skrev 2014-01-24 22:37:47 följande:
    Men är det inte en hel del ost i pajen då? Eller kanske inte är så farligt..  
    Min sambo har även hjärtfel i familjen, både hans far och farfar har det. Om det gör nån skillnad i matläge vill säga.

Nejdå :) Jag brukar slänga i en näve riven ost ungefär och kanske strö över litegrann efteråt, så blir kanske 1 dl.
  • Lena

När vi gör paj har vi 1-2 dl riven ost i, inte så mycket för sex portioner.

• Emmut

Kan tipsa om Hälsokokboken ("rutiga kokboken"-serien) helt oumbärlig i köket för min del :D

• Butterflie

Hihi okej, låter så lite men kanske är jag som överdriver när jag lagar mat då =/
    Men ska prova, var intressant med rotfrukterna där att alla kunde man köra i ugnen. Har sett att de har en hel del på Ica just nu som ser betydligt mycket fräschare ut än morötterna. 
    Hm, det där kronärtskocka då? Är det gott?

Svar på tråden Nyttiga recept för hela familjen.