Inlägg från: LillGris |Visa alla inlägg
  • LillGris

Varför likställs självscannande som att betala för en vara?

Tramptass skrev 2014-01-25 16:48:35 följande:
    Behöver man något snabbt så tar man något snabbt och betalar det snabbt. Dumt att storhandla med hungriga barn eller om man har diabeteskänning. Alla argument för att äta/dricka något innan det är betalt handlar i grund och botten om dålig planering.

Jag tror iofs inte att butikspersonalen säger mycket om det bara det blir betalt. Jag tycker bara att det är dålig stil helt enkelt. Inget jag vill lära mina barn.

Du tror inte att man kan få känning UNDER handlingen? Tror inte det är så värst vanligt att man går och handlar när man har lågt blodsocker men det kan ju faktiskt komma när man minst anar det. Och då tycker jag inte det är så farligt om man öppnar ett obetalt paket dextrosol eller nåt.
  • LillGris
    NeedfulThings skrev 2014-01-25 20:06:04 följande:
    Varför behöver man öppna varor så akut? Jag fattar diabetes och liknande argument, men man borde väl ändå hinna fram till kassan innan man stupar.

Mjo, fast om man då som diabetiker känner att blodsockret sjunker behöver man äta ganska pronto. Ju längre tid, desto sämre mår man, och även om man inte stupar så mår man inte så jäkla bra. Och nej, mest troligt dör man inte av att vänta fem minuter med att äta något, men för att slippa må skit kanske man äter nåt som höjer blodsockret lite snabbt och betalar sen. Jag kan inte riktigt se nåt fel i det. Så länge varan blir betald är ju allt a ok.
  • LillGris
    puss skrev 2014-01-25 20:15:56 följande:
    Det är inte snatteri förrän man hår ut ur butiken utan att betala.

Scannar man och äter, sen betalar är det ok.

Det är så alltså? Jag tänkte skriva nåt liknande, sen kom jag på att jag inte var säker.
  • LillGris
    NeedfulThings skrev 2014-01-25 21:28:11 följande:
    Min sambo har diabetes och har aldrig haft sådana problem, men det är väl olika för alla antar jag.Men nja, tycker inte det är en tillräckligt god anledning ändå. Då får man fråga personalen först.

Tur för honom :) min lillasyster har flertalet gånger gått från att sitta och prata glatt med mig till att vara helt okontaktbar och ja, helt väck på någon minut. Då har hennes blodsocker sjunkit till farligt låg nivå, från att ha varit normalt eller strax under normalt. Så visst händer det att det går jävligt fort. Nu äter hon så fort hon får minsta känning just för att det går så fort för henne att bli medvetslös. Om hon var i en affär och fick känning skulle hon absolut ta första bästa söta vara, utan att fråga först. Och det har vi ju fått veta nu är helt lagligt så :)
  • LillGris
    Capt Janeway skrev 2014-01-26 12:42:59 följande:
    Därför att en scannad vara är inte att likställa med en betald vara. Du äger den inte ännu. Det är butikens banan du nommar i dig.

Fast så är det ju inte. Så länge du inte passerar sista betalningstillfället (kassan, vanligen) utan att betala så är det lugnt. Det är inget lagbrott, det är inte stöld. Så länge du betalar innan du lämnar butiken får du äta bananen. Eller kexchokladen. Eller dricka en burk cola.
  • LillGris
    Fjärilslarv skrev 2014-01-26 19:32:47 följande:
    jag har svarat att JAG tycker att det är fel och omoraliskt att bruka en vara innan man har betalat för den...har skrivit detta massor med gånger...

Är det omoraliskt att t ex köpa en bil på avbetalning? En tv? En telefon? Eller är det enbart i butiker? För köper du en tv på avbetalning eller kredit så har du ju inte betalt den när du börjar använda den.
  • LillGris
    LillGris skrev 2014-01-26 19:35:27 följande:
    Är det omoraliskt att t ex köpa en bil på avbetalning? En tv? En telefon? Eller är det enbart i butiker? För köper du en tv på avbetalning eller kredit så har du ju inte betalt den när du börjar använda den.

*matbutiker
  • LillGris
    Fjärilslarv skrev 2014-01-26 19:37:00 följande:
    avbetalning och kredit är en annan sak, man köper inte matvaror så när man har självscanning (om man inte betalar med ett kreditkort förståss).

Jag förstår inte skillnaden, faktiskt. I båda fallen börjar du bruka en vara innan den är betald.
Svar på tråden Varför likställs självscannande som att betala för en vara?