• Anonym (viktigt)

Vad bör man väga om man är 162 cm lång?

Om man så gott som aldrig tränar någonting förutom ibland promenad till och från arbetet, så man har inga muskler att tala om. Man är 35 år och har fött ett barn. Vad är optimalt? Vad är normalt?

Jag har lite ätstörningar så jag har verkligen ingen koll på detta och är orolig för att gå upp för mycket i vikt men också orolig för att gå ner för mycket så ätstörningarna triggas igen. Har svårt att äta normalt liksom.

Om ni var 162 cm lång och fick väga precis vad ni ville, vad hade ni valt då?

• Svar på tråden Vad bör man väga om man är 162 cm lång?
  • Anonym (D)

62 kilo. Dra bara av hundra av din längd.

• Anonym (viktigt)
    Anonym (D) skrev 2014-01-25 15:05:24 följande:
    Men är inte det när man har normalmycket muskler? Jag har även hört att längden - 110 är vad som gäller för kvinnor? Jag har ju troligtvis mindre muskler än genomsnittet då jag typ aldrig tränar.

Är 62 kg det du skulle välja som din vikt om du var lika lång som jag?
  • Anonym (normal)

jag väger 55 kg till 166 cm vilket är hyfsat normalt. SKulle tro 52-55 kg är normalt för dig.

• Griseknoen35

Väger du 62 så är det bara några ynka kilo från övervikt enligt BMI (nu ska man inte enbart gå efter BMI) jag är 162 och satsar på att väga 55.

• Anonym (37 år)

Sisådär 53-56 kg hade jag nog trivts med. Det är samma BMI som jag har nu, fast jag är lite längre så jag väger mer.

• politikern

Jag är 162 cm och väger 63 kilo. Drar 38-40 i kläder. Någorlunda vältränad. Känner mig inte särskilt stor.

Har vägt 58 sm minst i vuxen ålderoch då stack benknotorna ut på höfterna. Det är nog väldigt individuellt var som är lagom.

• Cookies

Jag väger 62 som ogravid och är 162 och räknas av många som rätt smal. Beror helt på din kropp. Känner tjejer som är lika långa som mig som väger 48-52 utan att se underviktiga ut också. Det är inte bara hur tränad du är utan också hur grov benstomme du har, hur breda höfter, axlar, hur stora bröst, rumpa etc som spelar in. Jag har bredare höfter och axlar och större rumpa än min vän som är lika lång som väger runt 55 fast vi äter och tränar rätt likartat och båda klassas som smala.

• nymedlem
    Anonym (D) skrev 2014-01-25 15:05:24 följande:
    Va? Jag är 1.73 skulle jag då väga 73 kilo? Det låter helt galet mycket.

Jag väger ca 60 kg och då känner jag mig smått överviktig. 58 kg är perfekt för mig!

Jag tror du ts borde väga ca 50-55 kg.
  • Cecese

Jag är 161,5 cm (den halvan är jätteviktig )
    Jag vägde 132 kg för 4,5 år sen och hade då som drömvikt 70 kg.
    Idag väger jag 60 kg och borde väl vara nöjd men vill ner till 55 kg, kanske 50 kg.
    Idag har jag 38-40 i kläder så jag vet ju att jag inte är överviktig men lite till vill jag ner. 
    Fast jag vet inte om jag kanske ser fel spegelbild för mina vänner säger att jag inte får gå ner mer för då kommer jag att se sjuk ut... Tycker inte jag dock.

• Anonym (37 år)
    Anonym (viktigt) skrev 2014-01-25 15:07:15 följande:
    Men är inte det när man har normalmycket muskler? Jag har även hört att längden - 110 är vad som gäller för kvinnor? Jag har ju troligtvis mindre muskler än genomsnittet då jag typ aldrig tränar. Är 62 kg det du skulle välja som din vikt om du var lika lång som jag?

Jag tror att -110 handlar om att följa rådande skönhetsideal och -100 om att undvika ohälsosam övervikt. :) Men BMI är ett bättre verktyg, om än långt ifrån perfekt.
Svar på tråden Vad bör man väga om man är 162 cm lång?