• Anonym (viktigt)

    Vad bör man väga om man är 162 cm lång?

    Om man så gott som aldrig tränar någonting förutom ibland promenad till och från arbetet, så man har inga muskler att tala om. Man är 35 år och har fött ett barn. Vad är optimalt? Vad är normalt?

    Jag har lite ätstörningar så jag har verkligen ingen koll på detta och är orolig för att gå upp för mycket i vikt men också orolig för att gå ner för mycket så ätstörningarna triggas igen. Har svårt att äta normalt liksom.

    Om ni var 162 cm lång och fick väga precis vad ni ville, vad hade ni valt då?

  • Svar på tråden Vad bör man väga om man är 162 cm lång?
  • aleakim

    Tänk vad olika det är egentligen. Jag är lite kortare än dig TS, är 157 cm. Om jag drar av 100 så att jag väger 57 så ser jag sjuk ut, höftbenen sticker ut och det är obehagligt att sitta ned. När jag vägde 59-60 fick jag höra att jag borde tänka på att inte gå ned mer i vikt eftersom det inte så hälsosamt ut. Har likt dig förresten inga muskler att tala om så det är ju inte de som väger. Vid 62-63 både ser jag okej ut och mår bra, men mitt bmi är då väldigt nära "övervikt". 
    Det jag vill ha sagt är att det nog inte går att säga vad man "ska" väga, spannet för vad människor som är 162 cm lång är nog ganska stort. Mår du bra i din nuvarande vikt så försök stanna där, sen om du på pappret borde väga några kg mer eller mindre är inte speciellt viktigt.

  • Anonym (..)
    Anonym (4barns mamma.) skrev 2014-01-25 15:59:15 följande:
    jag är 161 och om jag skulle väga 61 kg så skulle jag vara tjock, jag har smal benstomme, men har rumpa och höfter, redan vid 56 kg börjar jag bli mullig och pluffsig, så på mig passar 50-53 kg.
    Nu väger jag 49 kg efter amning och vill gå upp till 52 kg,det vägde jag innan första barnet för 8 år sedan, när jag var 21.
    Skulle tro att samma vikt skulle passa dig TS .
    Ännu en som gått på den där ser jag.
    NEJ, man har inte olika stora benstommar. Det är andra saker som skiljer, bland annat hur mycket underhudsfett man har. 
    SUCK!
  • Anonym (..)
    Anonym (50-isch) skrev 2014-01-25 17:39:57 följande:
    Mellan 47-55 kg beroende på kroppsform, om man inte tränar extremt mycket, då kan man nog lägga på några kg. Jag är 165 och ser snyggast ut vid 49-50 kg
    Om man tränar kan man lägga på kilo. Om man är en soffpotatis ska man väga mindre.
    Det är väl ganska självklart ändå? Muskler väger mer än fett.
  • Fialotta00

    Man märker hur stor skillnad de är på olika människor. Jag är 162cm och väger just nu 70 kg. Lite muskler men inte muskelberg. Drar 36 i kläder. Min ideala vikt var strax över 60 kg förut.

  • Anonym (162 2)

    Jag är lika lång som du och pendlar mellan 52 och 56  kilo beroende på hur jag tränar och äter. Jag har stl 36 eller small, kan ha 34 i vissa kläder när jag är som smalast (dock inte många toppar eftersom jag har för breda axlar!).

  • Anonym (162 2)
    Anonym (162 2) skrev 2014-01-25 19:31:55 följande:
    Jag är lika lång som du och pendlar mellan 52 och 56  kilo beroende på hur jag tränar och äter. Jag har stl 36 eller small, kan ha 34 i vissa kläder när jag är som smalast (dock inte många toppar eftersom jag har för breda axlar!).
    (Och jag är 42 och har fött ett barn.)
  • Anonym (jag)

    Jag är 160 och väger 50-51 kg. Ett par kilo till skulle inte göra nåt men inte mer.

  • Anonym (2)

    Jag är 160 och väger 59. Innan jag blev gravid vägde jag 54 kg (nöjd m den vikten) men under graviditeten gick jag upp 24 kg..som jag hoppas på att tappa helt igen..

  • eval

    Jag är 162 och har 60-65kg som idealvikt, på det är jag precis lagom. Min lika långa väninna ser tjock ut på samma vikt, hon ligger på neråt 50kg. Det är klart att det syns att vi är olika stora, men hon är perfekt med sina 50kg och jag är perfekt vid 60. Går jag ner till 55 ser jag spinkig ut, och det klär mig inte. Hon ser inte spinkig ut. Vi är olika bara.

  • Anonym (50-isch)
    Anonym (..) skrev 2014-01-25 18:56:25 följande:
    Om man tränar kan man lägga på kilo. Om man är en soffpotatis ska man väga mindre. Det är väl ganska självklart ändå? Muskler väger mer än fett.

    Va? Varför upprepar du det jag säger?
Svar på tråden Vad bör man väga om man är 162 cm lång?