• rebeccaj

13 månaders diarreé mer än en vecka!! :(

Nu är det så att min son på 13 månader fick väldigt lös diaree för mer än en vecka sen.. Han fick även utslag på hela kroppen förutom ansiktet ungefär samtidigt..kan inte säkert säga att det kom ihop?! Var till vårdcentralen och läkaren sa det var virusprickar. Sonen hade feber, hosta å snuva länge vid nyår, så han trodde det var en eftersläntare efter det.. Prickarna är typ helt borta nu.. Sonen började dagis måndagen den 14 jan, och diarreerna kom några dagar efter vi varit där. Det gick tydligen magsjuka där fick vi veta på helgen..men nu har det pågått sååå länge och blir inget bättre så nu börjar jag tveka om det verkligen är magsjuka?? :/ har försökt med allt som ska va stoppande men är lika lös iaf.. För att tillägga håller han på att få fler tänder också, en har snart spruckit igenom helt.. Så det känns som att det finns tusen anledningar till detta men inget konkret, känns hopplöst :( hans pappa hade mjölkallergi som litet barn som sedan växte bort, så man har börjat tänka i dom banorna också.. Snälla nån som har nån idè? :( ska ta kontakt med bvc på måndag om det inte blivit en gnutta bättre. Det borde väl gå att ta något prov för att se l det är något virus?

• Svar på tråden 13 månaders diarreé mer än en vecka!! :(
  • modsey

Visst kan det vara magsjuka.
    vad ger du för stoppande mat? Morotssoppa gjord på barnmatsburk är bra. Kokt potatis med riktigt smör i likaså.

• rebeccaj

Han får majsvälling istället för hans vanliga fullkornvälling.. Har provat ge han morotsoppa, men han fick kväljningar av det :/ annars har jag provat blåbär, omogen banan, potatis, rivet äpple, tagit bort mjölkprodukter, vitt bröd med mycket smör.. Kan tillägga att han för övrigt är pigg å leker, förutom en dag då han hade spytt på natten å va då lite hängig dagen efter..men det är den enda gång han spytt också, annars bara en massa diarree..

• modsey
    rebeccaj skrev 2014-01-25 17:38:54 följande:
    Han får majsvälling istället för hans vanliga fullkornvälling.. Har provat ge han morotsoppa, men han fick kväljningar av det :/ annars har jag provat blåbär, omogen banan, potatis, rivet äpple, tagit bort mjölkprodukter, vitt bröd med mycket smör.. Kan tillägga att han för övrigt är pigg å leker, förutom en dag då han hade spytt på natten å va då lite hängig dagen efter..men det är den enda gång han spytt också, annars bara en massa diarree..
    Låter som sagt var definitivt magsjuka....det kan sitta i ett tag efteråt.
    Råder ändå att fortsätta med morotsoppan bara någon sked då och då i alla fall. Den är så bra!
  • rebeccaj

Okej tack då ska jag göra ett nytt försök med morotssoppan :) usch man blir så orolig, första barnet.. Man ser inget slut på det hela när det inte blir ett dugg bättre å dagarna bara går :/

• Alexi

Det finns ju något som heter rotavirus som drabbar just små barn och det kan sitta i sjukt länge. Vår son fick det vintern han var ett år och hade just typ diarre i ett par månader i sträck, jättejobbigt. Rätt så frisk för övrigt men gnällig. Vi fick lämna avföringsprov och då konstaterade de just rotavirus och ett annat virus till.

• Onormalin160

Vår 18 månaders hade diarré i 3 veckor. Han kräktes en gång, sen satte det igång. Samtidigt fick han tre kindtänder. Läkaren trodde på magsjuka kombination med tänder som slog ut magen, då avföringsprov inte visade nåt. Vi körde mjölkfritt i några veckor, sen blev det bättre. Nu har han kunnat börja med mjölk igen. Lider med dig, det var sjukt jobbigt. Och fattigt med allt vabbande. :-/

• rebeccaj

Åh, men då är det väl säkert en kombination med magsjuka och tänder.. Hans åttonde framtand har kommit upp nu, men nu är kindtänderna på G istället :/ jises stackars små.. Imorse hade han ingen diarreé!!! Halleluja, hoppas det har vänt och blir bättre nu. Han är ganska liten i vanliga fall så den här magsjukan har då tagit ganska hårt på lilleman :( tack för era svar, så sköönt att få veta att man inte är den enda i världen med dessa problem! (Känns ju så när man är mitt i allt :P)

Svar på tråden 13 månaders diarreé mer än en vecka!! :(