Dr Mupp skrev 2014-01-26 19:14:27 följande:
Tack. Jag har lärt mig den hårda vägen nu. Kommer nog passa på att kolla bromsarna när jag lämnar in bilen på däckbyte nästa gång så jag har lite bättre koll. Trodde faktiskt att bilprovningen kollade dem.
BTW hur tolkar man bromsverkan? Dessa resultat har bilen fått i somras. (nej det var inte min bil då.)
Vänster fram 2,0
Vänster bak 1,6
Höger fram 2,5
Höger bak 1,5
Bra sätt att hålla koll på bromsarna är att kolla beläggen vid varje däckbyte. Samt att någon gång ibland släppa ratten när man bromsar ganska hårt. Om bilen drar åt något håll måste bromsarna justeras. Skakar ratten, har skivorna blivit sneda och bör bytas. Hör du skrapljud när du bromsar, vet du också att beläggen är slut.
Bromsverkan fram bör ligga mellan 2.0 och 2.5 kN, bak mellan 1.5 och 2,0 ungefär. Viktigast är att det inte skiljer för mycket mellan höger och vänster fram och bakhjul, då det kan leda till att bilen drar snett vid hård inbromsning. Vet ej säkert men tror att 0,5 kN är max tillåtna skillnad mellan höger och vänster.
Max och minvärde för bromsarna skiljer sig lite från bil till bil, beroende på storlek och motorstyrka.