• Dr Mupp

Vad har bilprovningen för krav egentligen?

Bilen gick igenom besiktningen i augusti med rena papper. Idag fick jag veta att bromsbelägg och -skivor är helt slut i bilen. Framme rent livsfarliga. Kan en bil verkligen gå från ok bromsar till livsfarliga på ett halvår eller har bilprovningen låga krav?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Vad har bilprovningen för krav egentligen?
  • Som snö

Jag besiktigade V40 med ca 1mm belägg bak. Fick anmärkning på skiva men inte belägg. Bytte skiva. Besiktigade om, med samma belägg. Inga problem. Och dom beläggen hade snarare veckor eller dagar innan det blev järn mot järn.

Så, deras krav på belägg är nog inte allt för höga.

• Dr Mupp
    Grande Rock skrev 2014-01-26 08:46:17 följande:
    hur fick du veta det?
    Bakbromsen började kärva. Skickade in den på verkstaden och fick se eländet. Det var hemskt. Blankslitet och rostigt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Haskel
    Dr Mupp skrev 2014-01-26 18:58:06 följande:
    Bakbromsen började kärva. Skickade in den på verkstaden och fick se eländet. Det var hemskt. Blankslitet och rostigt. 
    Bilprovningen testar enbart bromsverkan, de gör ingen okulärbesiktning av bromsbelägg. Bromsrör, ok och skivor tar de en snabbtitt på, men det är beroende på hur bra de syns. Pga detta kan du ha perfekta bromsar vid besiktningstillfälle, men vara utan bromsverkan några dagar senare. Bromsar är "slitdelar" som du som bilägare ska hålla koll på.
  • Dr Mupp
    Haskel skrev 2014-01-26 19:07:18 följande:
    Bilprovningen testar enbart bromsverkan, de gör ingen okulärbesiktning av bromsbelägg. Bromsrör, ok och skivor tar de en snabbtitt på, men det är beroende på hur bra de syns. Pga detta kan du ha perfekta bromsar vid besiktningstillfälle, men vara utan bromsverkan några dagar senare. Bromsar är "slitdelar" som du som bilägare ska hålla koll på.
    Tack. Jag har lärt mig den hårda vägen nu. Kommer nog passa på att kolla bromsarna när jag lämnar in bilen på däckbyte nästa gång så jag har lite bättre koll. Trodde faktiskt att bilprovningen kollade dem.

BTW hur tolkar man bromsverkan? Dessa resultat har bilen fått i somras. (nej det var inte min bil då.)
    Vänster fram 2,0
    Vänster bak 1,6
    Höger fram 2,5
    Höger bak 1,5
  • Nyfikna72

Bromsar ska man serva regelbundet, inte när sbp anmärker på dem.......om man med jämna mellanrum tar bort belägg, byter om nödvändigt och ser till att inget sitter fast så har man bromsar som håller i många år. Skivor och sånt blir oftast fult när beläggen rostat fast så det knappt bromsar nåt.

• Som snö
    Dr Mupp skrev 2014-01-26 19:14:27 följande:
    Tack. Jag har lärt mig den hårda vägen nu. Kommer nog passa på att kolla bromsarna när jag lämnar in bilen på däckbyte nästa gång så jag har lite bättre koll. Trodde faktiskt att bilprovningen kollade dem.

BTW hur tolkar man bromsverkan? Dessa resultat har bilen fått i somras. (nej det var inte min bil då.)
    Vänster fram 2,0
    Vänster bak 1,6
    Höger fram 2,5
    Höger bak 1,5
    Man ska tolka det som den var jäkligt nära underkänd. Tror det får skilja 30% mellan höger och vänster sida. Om min inte helt pålitliga huvudräkning säger att det där är i närheten av det.
  • Dr Mupp
    Nyfikna72 skrev 2014-01-26 19:17:23 följande:
    Bromsar ska man serva regelbundet, inte när sbp anmärker på dem.......om man med jämna mellanrum tar bort belägg, byter om nödvändigt och ser till att inget sitter fast så har man bromsar som håller i många år. Skivor och sånt blir oftast fult när beläggen rostat fast så det knappt bromsar nåt.
    Ok, mina kunskaper om att serva bilar är extremt litet. Jag har lyckats byta lampor. (Mekonomen bytte mina torkarblad) Vet inte om jag skulle kunna lossa däck och byta bromsbelägg och grejer. Jag lämnade bort bilen för att få däcken skiftade. Och jag har ingen som kan visa mig hur man gör när man ska serva eller kontollera saker. Ok olja och vätskenivåer är ju lätt, men andra saker är för mig rena grekiskan. (svågern fick kolla och provköra bilen när jag skulle köpa den). Jag vet inte hur det ska se ut och ännu mindre om hur det inte ska se ut. 
  • Haskel
    Dr Mupp skrev 2014-01-26 19:14:27 följande:

Vänster fram 2,0
    Vänster bak 1,6
    Höger fram 2,5
    Höger bak 1,5
    Bra sätt att hålla koll på bromsarna är att kolla beläggen vid varje däckbyte. Samt att någon gång ibland släppa ratten när man bromsar ganska hårt. Om bilen drar åt något håll måste bromsarna justeras. Skakar ratten, har skivorna blivit sneda och bör bytas. Hör du skrapljud när du bromsar, vet du också att beläggen är slut.

Bromsverkan fram bör ligga mellan 2.0 och 2.5 kN, bak mellan 1.5 och 2,0 ungefär. Viktigast är att det inte skiljer för mycket mellan höger och vänster fram och bakhjul, då det kan leda till att bilen drar snett vid hård inbromsning. Vet ej säkert men tror att 0,5 kN är max tillåtna skillnad mellan höger och vänster. 
    Max och minvärde för bromsarna skiljer sig lite från bil till bil, beroende på storlek och motorstyrka.
Svar på tråden Vad har bilprovningen för krav egentligen?