• Lottapotta08

Sju månaders bebis sover dåligt - pepp tack:-)

Hej,
    Min pojke är 7 månader (7,5 enligt bf) och de senaste nätterna har varit riktigt dassiga. Han vaknat varje eller varannan timme och ligger och snurrar (vi samsover). Nappen hjälper inte. Det enda som får honom att somna om i en timme till är att snutta - att kalla det äta gör jag inte för det är inte det han egentligen verkar vilja. Han ammas inget dagtid utan det är bara nattetid.
    Har en fyraåring också och han var också stökig med sömnen men inte riktigt så här. Han har inte börjat krypa och jag känner inga tänder så det är i så fall något annat han ska lära sig och bearbeta på natten - lära sig sitta kanske...
    Jag behöver lite pepp om att det går över snart för jag är rätt sliten och trött nu

• Svar på tråden Sju månaders bebis sover dåligt - pepp tack:-)
  • Rosa Fluff

Han är på väg in i Separationfasen. Ge honom mycket närhet. Det går över fast det kan ta ett tag.

• Sultana

Separationsfas; börjar ungefär vid 7-8 månaders ålder. Min grabb är nu 9 månader och det är en extra jobbig tid. Fasen sägs vara den värsta under barnets första levnadsår och kan hålla i sig upp mot 10 månaders ålder. För oss var enbart nätterna hemska i början, men nu även gnällig dagtid. Vill vara i famnen för att nästa sekund krypa iväg och så håller han på. Blir ledsen om man går ifrån... TRÖTT blir man och jag längtar till ett avslut på denna fas.

• Lottapotta08
    Rosa Fluff skrev 2014-01-26 08:33:28 följande:

Han är på väg in i Separationfasen. Ge honom mycket närhet. Det går över fast det kan ta ett tag.

Han får massa närhet. Han vill aldrig vara ensam och galer i högan sky om han är ensam på lekmattan en sekund för länge

Han vill sitta/stå i knäet hela tiden eller vara i bärsele och sån har han varit hela tiden. Han är en jättesocial bebis. Jag får väl försöka ge ännu mer närhet dagtid.

Separationsfasen kan väl hålla på till 10 månader? Jobbigt att agera napp varje timme på natten också. Undrar hur jag ska palla utan sömn .

Dags för andra koppen kaffe nu!
  • Lottapotta08
    Sultana skrev 2014-01-26 08:59:15 följande:

Separationsfas; börjar ungefär vid 7-8 månaders ålder. Min grabb är nu 9 månader och det är en extra jobbig tid. Fasen sägs vara den värsta under barnets första levnadsår och kan hålla i sig upp mot 10 månaders ålder. För oss var enbart nätterna hemska i början, men nu även gnällig dagtid. Vill vara i famnen för att nästa sekund krypa iväg och så håller han på. Blir ledsen om man går ifrån... TRÖTT blir man och jag längtar till ett avslut på denna fas.

Hur gör du för att hantera nätterna? Hur ofta vaknar din son?

Sonen tar flaska dagtid - undrar om det skulle hjälpa att ge en flaska på natten så han blir mätt? Fast det har väl inte med hunger att göra egentligen...

Min son kryper inte än så det är iaf bara jag som kan försvinna från honom
  • Sultana
    Lottapotta08 skrev 2014-01-26 09:06:47 följande:
    Hur gör du för att hantera nätterna? Hur ofta vaknar din son?

Sonen tar flaska dagtid - undrar om det skulle hjälpa att ge en flaska på natten så han blir mätt? Fast det har väl inte med hunger att göra egentligen...

Min son kryper inte än så det är iaf bara jag som kan försvinna från honom

Jag och maken hjälps åt på nätterna annars hade det inte fungerat. Vi har en 4 åring att ta hand om också så ngn av oss måste vara utsövd. När lillgrabben är extra strulig om nätterna brukar han få sova i babysittern och varje gång han vaknar så vaggar vi med foten (behöver inte kliva upp) och han somnar om. Man får hitta ett sätt som passar.
  • Flickan och kråkan

*vink* *vink .

Vår lilla trea har precis passerat 7 månader. Han har tidigare sovit fantastiskt mycket bättre än sina storebröder, men nu sedan ett par veckor så har separationsfasen gett sig tillkänna. Efter inatt känner jag mig riktigt utvilad. Han har sovit i pass om 1-1,5 timme, så enbart 5 uppvak inatt . Förra natten var jobbig. Han sov konsekvent 30 minuter i stöten. Pigg och glad och världens nöjdaste bebis på dagen. Men han har senaste veckan börjat bli ledsen om jag går utom synhåll. Vet ju sedan tidigare barn att det går över, men galet jobbigt när man är mitt i det och inte får sova. 

• Lottapotta08
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-26 09:16:12 följande:

*vink* *vink smile1.gif .

Vår lilla trea har precis passerat 7 månader. Han har tidigare sovit fantastiskt mycket bättre än sina storebröder, men nu sedan ett par veckor så har separationsfasen gett sig tillkänna. Efter inatt känner jag mig riktigt utvilad. Han har sovit i pass om 1-1,5 timme, så enbart 5 uppvak inatt smile2.gif . Förra natten var jobbig. Han sov konsekvent 30 minuter i stöten. Pigg och glad och världens nöjdaste bebis på dagen. Men han har senaste veckan börjat bli ledsen om jag går utom synhåll. Vet ju sedan tidigare barn att det går över, men galet jobbigt när man är mitt i det och inte får sova. 

Pust, vi verkar ha det lika jobbigt. Våra pojkar är nog väldigt lika i ålder tror jag, när är din född? 23 juni föddes Max (skulle ha kommit 7 juni).
  • Lottapotta08
    Sultana skrev 2014-01-26 09:16:02 följande:

Jag och maken hjälps åt på nätterna annars hade det inte fungerat. Vi har en 4 åring att ta hand om också så ngn av oss måste vara utsövd. När lillgrabben är extra strulig om nätterna brukar han få sova i babysittern och varje gång han vaknar så vaggar vi med foten (behöver inte kliva upp) och han somnar om. Man får hitta ett sätt som passar.
    Vi har också en fyraåring. Ammar du? Ibland känns det som om det är värre bara för att han ammas... Storebror var tokstökig så vid 9 månader slutade jag amma. Nätterna blev dock inte bättre för det initialt...
  • Sultana
    Lottapotta08 skrev 2014-01-26 09:28:04 följande:
    Vi har också en fyraåring. Ammar du? Ibland känns det som om det är värre bara för att han ammas... Storebror var tokstökig så vid 9 månader slutade jag amma. Nätterna blev dock inte bättre för det initialt...

Jag pumpade tills han var 8, 5 månad och gav i flaska. Han äter ersättning sedan en månad tillbaka.
Svar på tråden Sju månaders bebis sover dåligt - pepp tack:-)