• jeje01

Topiramat/Topimax

Äter den mot min epilepsi. Har ätit den ca 10 år nu, så insättningen kommer jag inte ihåg :)
    Däremot märker jag när koncentrationen ändras, då tappar jag ord och kan få lite krypningar i armar och ben.
    Detta är min andra graviditet som jag äter topimax under, så nu tas det prover var 8:de vecka. Annars kollas jag bara vart annat år :)

• jeje01
    Anonym (lill) skrev 2014-02-01 21:50:50 följande:

hört att barnet kan få missbildningar av topimax, min läkare ville att jag skulle sluta så fort jag började tänka på barn. Inte sant kanske?
    Ingen medicin är ju bra att äta de första 12 veckorna i graviditeten. Det är en övervägning man får göra med sin läkare. Kan man vara utan medicin och anser att det är ok är det helt klart det bästa.
    De studier vi hittade innan jag blev gravid första gången var att läpp-gomspalt risken kunde kunde öka från 1% till 2%, dvs bli dubbelt så stor. Och det sa min neurolog också. Men den risken tog vi då (och nu också)
    Sen har jag varit med i undersökningar i båda graviditeterna som har med graviditet och epilepsi medicin att göra. Och det verkar som att bara man äter folsyra i början av graviditeten så ska det inte vara någon överhängande fara.
Svar på tråden Topiramat/Topimax