Spara till hus
Ni som sparar eller har sparat till kontantinsats till hus, hur mycket sparar/sparade ni i månaden?
Ni som sparar eller har sparat till kontantinsats till hus, hur mycket sparar/sparade ni i månaden?
Men då går det att få rätt mycket för 1,5 miljoner.
Vi hade 50000kr och det räckte för tio årsedan till ett bostadsrättsradhus nära Stockholm. 25min direkt buss. Föreningen liksom huset var i dåligt skick men vi hade hört rykten om kapitaltillskott och slog till. Kapitaltillskottet genomfördes och vi la in 400 000kr till. Resultatet blev att vi idag har köp borätten för 900 000kr och renoverat för 300 000kr. Summa 1,2 mille. I lån. (Vi har renoverat mer men då inte tagit lån) skulle vi sälja idag skulle vi få mellan 2,2 och 2,4 mille för det. Där ser man vad 50 000kr kan ge.
Ja oja Noname00, det går att få ett fräscht hus för omkring millen här, och sen så behöver ju varje hus renoveras mer eller mindre i alla fall, men så länge det är beboeligt går det att ta lite allt eftersom och då kan man ju ta det när man har råd istället för att låta sig ta lån till det :)
Det bästa var att vi fick tagi områdets bästa och mest avsides tomt. Stor gräsmatta och villa känsla på baksidan. En granne och så skogen. Söderläge. Föreningens ekonomi är bra och förra sommaren målades alla hus om. Vi betalde inte en krona extra. De har även fixat tak som hade problem. De skottar på vintern och på sommaren har vi en underbarn lekplats med lekställningar.
Jo fast även om man går upp i pris och köper ett dyrare hus som är ännu fräschare så behöver även det ses över och underhållas förr eller senare, även om det är fräscht och fint så kanske man ändå vill sätta sin egen stil på det.
Noname
Japp.
Lägget är perfekt 500 m till toppen skola och 2-4 min gåväg till direktbuss till stan. 10 min med buss till havsbad. Bussarna går var 5-15 min till midnatt. Vi tycker vi bor billigt med tanke på vad vi får.
Nej självklart och med underhåll menar jag naturligtvis dränera, lägga om tak etc. etc. vilket jag antar kan behöva göras någon gång oavsett vilket hus man köper.