• Anonym (miell­e)
    Äldre 27 Jan 18:32
    48068 visningar
    267 svar
    267
    48068

    Kvinnor-sluta klippa er så jävla fult!

    Jag har hår ner till höftbenet, och jag vet att min man gillar det. Dock så har jag aldrig brytt mig om någon sagt att jag borde klippa det eller låta det blir längre. Man ska självklart få ha sitt hår som man vill, på samma sätt som att man får sminka sig om man vill, klä sig i vad man vill och tom pierca sig eller tatuera sig om man skulle vilja det. Det är ens egen kropp och det är en självklarhet att man får gör vad man vill med den.


    Jag tycker helt enkelt bara att tjejiga kläder är finast, att jag passar bäst i smink och att långt hår är det vackraste på en tjej. Men det är bara jag. Andra människor kan ju tycka annat, och dom får göra det dom vill med sina utseenden precis som jag får med mitt. Det är inget jag tänker lägga mig i liksom, så länge ingen försöker tvinga på sina åsikter på mig så får dom har vilka åsikter dom vill. Och alla män tycker inte heller samma, det har funnits killar som tyckt att mitt hår varit för långt och sagt åt mig att donera det, och det har funnits killar som älskat mitt hår. Alla människor är olika TS, en person kan tycka att det du tycker är superfint är skitfult och något du tycker är fult kan någon annan tycka är fint. Förstår du det nu? Tack bra, hej.

  • Anonym (miell­e)
    Äldre 27 Jan 20:14
    Anonym (Hmm) skrev 2014-01-26 20:24:00 följande:
    Har du nån aning om hur jobbigt långt hår är att ha? Det är tungt, blir fett fort, man svettas, det slits, det blir frissigt (speciellt om man har lockar), det är i vägen, det fastnar, det måste skötas, plattas, torkas.

    Kort hår klipper man var sjätte vecka och tvättar när det behövs. Fixar om man vill, med en bra frisyr kammar man bara till det efter dusch och så är det klart. Långt hår gör mig deprimerad.
    Du kan inte säga att det "är" allt det där. Du kan säga "jag tycker att det är så här..." istället för annars ljuger du bara. Mitt hår är superlångt, men jag har aldrig tyckt att det är tungt, och jag har ändå tjockt hår. Svettas jag sätter jag upp det i en knut eller i en tofs, det slits inte om man tar hand om det rätt, blir det fett tvättar jag det eller tar i torrshampoo, är det i vägen flätar jag det eller sätter upp det vilket jag dessutom gillar att göra, det fastnar inte? Mitt är ner till höftbenen, och har aldrig fastnat. Kort hår måste också skötas, och klippas oftare, man måste inte platta håret? Man måste inte torka håret heller (antar att du menar med fön), men kort hår måste väl också torkas? Orkar jag inte låta håret lufttorka eller orka blåsa det torrt så flätar jag det bara och låter det ta sin tid att torka. Långt hår är inte jobbigt om man inte har den inställningen.
  • Anonym (miell­e)
    Äldre 27 Jan 21:17
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-27 20:42:57 följande:
    Jag håller med. Ett långt hår behövs inte tvättas ofta. Borstar man håret morgon och kväll med många tag kammar man ut fettet i hårbotten ut i håret och det blir glansigt. Mitt problem är att det tar 8 timmar att lufttorka.
    Oj, det var mycket! Jag fönar det för det mesta, men kall luft på topparna och det tar kanske 10 minuter. Lufttorkar jag håret tar det 4-5 timmar om jag sitter still, och ca 3 om jag rör på mig tex tränar. Men det är ingenting jämfört med att älska sitt hår och utseende i alla fall. Det borde alla göra. Dessutom behöver jag bara duscha håret en gång i veckan för mitt hår håller sig fräscht jättelänge och de sista dagarna har jag torrshampoo och tofs eller fläta. Dessutom har man superkort hår så kan man inte sätta upp det och det ser smutsigt ut fortare? Hur ofta duschar ni med kort hår, axellängd räknas.
  • Anonym (miell­e)
    Äldre 28 Jan 15:01
    Anonym (kortkort) skrev 2014-01-28 08:11:10 följande:

    När jag hade hår ner till skulderbladens början tvättade jag håret mellan varannan och var fjärde dag, men då tränade jag å andra sidan inte, så det är marginellt mer än när jag är korthårig (varannan till var tredje dag) om jag inte tränar (tvättar alltid håret efter träning, då blir det varje dag).

    Jag tyckte det var jättejobbigt att ha långt hår. Jag kunde aldrig låta det självtorka, jag har supertunna hårstrån men enorma mängder av dem, så det binder mycket vatten och tar lång tid på sig att torka. 3-4 timmar nu när det är kort och jag inte rör på mig. Nu när det är kort tar det kanske tio minuter att föna torrt, normalt ägnar jag lite drygt fem minuter och så får det vara fuktigt längst ut. Så jag ägnade rätt mycket tid åt mitt hår när det var långt, hade aldrig den där typen av lättskött långt hår, 


    Men ja, en nackdel är helt klart att håret ser smutsigt ut fortare när det är kort.


    oj, för mig med superlångt hår tar det också tio minuter att föna, och fönar jag någon med kort hår (är familjen frisör typ) så tar det kanske 2-3 minuter. Vad jobbigt, men bra att du hittat det som funkar för det. Självklart är det olika för alla, vissa har lättskött hår andra inte, oavsett om det är långt eller kort. Men jag blev irriterad då någon skrev att ALLT långt hår var svårskött och tungt och jobbigt, och så är det absolut inte. Alla är som sagt olika och allas hår är också olika, vissa gillar långt bäst och vissa gillar kort liksom. Det är okej, jag blir bara irriterad när folk sprider saker som är falskt. Men tack för ditt svar! :)
  • Anonym (miell­e)
    Äldre 28 Jan 15:27
    Anonym (kortkort) skrev 2014-01-28 15:10:37 följande:
    Jag älskar min frisyr nu! Men det kräver mer underhåll, tätare klippningar, för att vara snyggt. O Men långt hår har sin charm också. Det var jättekul att använda hårnät och använda vågtång och göra snygga håruppsättningar. Varje sak har sina fördelar och nackdelar och de ser onekligen olika ut för varje person.

    Det är bra att du gör det, men är det inte jobbigt att behöva underhålla det så mycket? Dessutom har jag sovit med tjejkompisar och pojkvänner som haft kort hår, och dom ser inte kloka ut på morgonen haha. Håret spretar åt alla håll och dom måste fixa det massor. Är det så för alla med kort hår? Mitt hår är liksom alltid ready to go, jag vaknar och håret är helt perfekt liksom. Den borstar jag oftast igenom det på ca 20 sekunder och så är det klart för dagen. Ibland sätter jag upp håret i tofs eller fläta, och det tar ca 1 minut med allt. Oftast är jag klar att gå någonstans före min man tom, så jag gillar verkligen långt hår. Jag behöver inte duscha ofta, det är lätt att få ur vägen, det går att göra extremt fina frisyrer med, och mitt är jättelättskött. Så är mitt hår i alla fall, så länge jag tar hand om det en gång i veckan så är det perfekt.


    Ni med kort hår, saknar ni inte att kunna göra fina flätor eller sätta upp håret på andra fina sätt? Eller att kunna locka håret? Det går ju inte att göra så mycket olika saker med kortkort hår, saknar ni inte det? Det blir ju typ samma sak varje dag? Jag vet att jag skulle sakna att kunna göra många olika frisyrer med mitt hår i alla fall, för jag hade kort hår (till axlarna) en gång i mitt liv (förutom när jag födde då) och jag hatade det då jag inte kunde göra någon fin frisyr och knappt kunde sätta upp det när jag skulle idrotta eller laga mat. Det hängde liksom bara och såg alltid likadant ut.


     

  • Anonym (miell­e)
    Äldre 28 Jan 18:22
    Anonym (jaha) skrev 2014-01-28 16:18:33 följande:
    Alla har inte den hårkvalitet som krävs för att låta det växa. Extremt tunt hår ser bara sjaskigt ut när det blir långt. Att locka håret sliter väldigt! Extensions kan ju funka för vissa, men är ingen permanent lösning. Samt rätt dyrt. Alla gillar inte helller att fixa o trixa så mycket med sina kalufser.

    Jag tycker att de jag känner med kort hår måste lägga ner mycket mer tid varje dag på att just fixa och trixa, och göra det fint på olika sätt. Så nog får de utlopp för den biten? Det går ju att variera korta frisyrer också till en del.

    Mitt hår är självlockig page, ner till axlar, och jag behöver inte göra så mycket mer än borsta igenom på några sekunder. Skulle aldrig orka lägga tid på att böka med håret varje dag, det räcker med sminket och tandborstningen under stressade mornar.

    Nej det vet jag, men bara för det behöver man inte raka av håret helt?Jag tycker alltid att långt hår ser bättre ut på alla, men det behöver inte vara överdrivet långt. Men det är som sagt inte alla som vill, och jag säger ju bara som jag tycker, alla tycker självklart olika. Dessutom så tycker ju alla oilka om var vad som är fint och inte. Men jag undrade bara om ni som har det inte saknar att kunde göra roliga saker med håret? Vissa gillar ju inte att hålla på med hår, men ni som gillar att hålla på med hår och inte har så långt, saknar ni det?


     

  • Anonym (miell­e)
    Äldre 28 Jan 19:53
    Anonym (kortis) skrev 2014-01-28 18:51:31 följande:
    Det är mitt hår, mitt huvud, mitt utseende. Om jag vill raka av mig håret eller spara ner det till rumpan angår ingen annan än mig själv. Om min partner älskar mig så älskar han mig oavsett längden på mitt hår. Visst kan jag ibland känna avund när jag ser ett långt, välskött svepande hår men det går lika fort över när jag minns hur lång tid det tog att sköta.
    Jag tvättade håret 1 i veckan, det tog två timmar för håret att torka. Om man har håret ner till rumpan sliter föning och plattång sjukt mycket på håret, även om man använder alla dyra j-a produkter som finns. Sommaren var ett helvete, värmen höll på att ta kål på mig och det tjocka håret gjorde inte saken bättre. Efter ett par dagar i värmen luktade håret unket av svett och...bläh! Bada? Glömt det, saltvatten i långt tjockt hår är ett helvete. Och poolvatten gör inget långt hår lyckligt.
    För att inte snacka om tyngden! Och allt flätande, alla uppsättningar och alla f-de hårklämmor som krävdes för att hålla håret på plats.... suck.

    Nä, det var en befrielse att klippa håret. Min envisa huvud och nackvärk gav med sig. Jag kund kasta alla tofsar, snoddar och skit som behövdes för att hålla håret ur ansiktet. Wash and go bara. Jag experimenterar med färger och frisyrer, stylar bara om jag har lust. Och jag är alltid snygg i håret!!
    Intressant! Men synd att du hade så mycket besvär med ditt hår. På sommaren har jag oftast håret i en lång fläta eller bulle om det är extra varmt, och det är som att jag inte har hår alls. Mitt hår väger typ ingenting. Och mitt hår blir inte alls slitet eftersom jag använder produkter som faktiskt funkar och att jag inte sliter på håret alls ofta med värmeverktyg eller så. När jag fönar håret så fönar jag alltid topparna med kallluft, så att det inte slits. Håret slits precis lika mycket på kort som långt hår. Det kan dock verka som att långt hår slits mer men det är ju för att topparna tex har varit med väldigt länge på långt hår. Mitt hår har växt i ca 4 år för att få den längden som det har, så mina toppar är liksom 4 år gamla och därmed slits fler gånger än utväxten som precis kommit liksom. Om du förstår du jag menar? Saltvatten i mitt hår är jättebra, det blir lockigt och fint och jag får verkligen strandkänslan. Dessutom torkar det superfort i solen vilket jag älskar. Och poolvatten är inte heller jobbigt, jag är ofta och simmar och jag älskar att kolla på mitt hår i vattnet, ser så himla fint ut. Och vill jag har det ur vägen sätter jag det i en bulle eller fläta så är det inte i vägen. Men det finns iaf produkter som funkar bra. Vet att du svarade TS men jag känner bara att du borde skriva att det var så här du upplevde ditt långa hår, för det är ju olika för alla. :)
  • Anonym (miell­e)
    Äldre 28 Jan 20:01
    Anonym (kort nu) skrev 2014-01-28 18:58:28 följande:
    Jag har också äntligen vågat klippa håret kort och jag har mer kul med hårstyling än någonsin. Mitt långa hår hamnade allt som oftast i en tråkig hästsvans eller knut eftersom det sällan såg perfekt ut (smålockigt hår som lätt blir risigt) och var i vägen. Nu kan jag ha det bakåtkammat, platta luggen, rufsa till det, använda lockgel, sätta i hårband osv och det tar bara några minuter, så jag har tid att göra det varje dag. Glad Att platta eller locka mitt långa hår tog ju minst 20 minuter, så det orkade jag sällan med.

    Okej, intressant hur olika det kan vara för olika människor. :) Men jag tror att det har lite med hur mycket du vill göra roliga frisyrer också. Nu med ditt korta hår så säger du hur du älskar att fixa i ordning det, så du har ju en bra inställning. Jag kan fixa en jättefin annorlunda fläta eller en half up half down eller en messy bun på ca 2-3 minuter. Jag slipper dessutom alla geler och stylingkrämer, vilket jag är glad över eftersom jag verkligen ogillar känslan. Jag använder nästan aldrig produkter i mitt hår, men ibland hårolja och torrshampoo då det ändå inte känns så konstigt i håret. Men det är ju superbra att vissa gillar det och att det funkar bra för dig.


    Jag älskar verkligen att fixa mitt hår, och sitter gärna i 7 minuter och lockar det eller gör något annat kul. Men för er som inte har så stort intresse i hår (tex alla som säger "det är ju baaaara hår, det växer ut") så har jag nu förstått att det är lättare och bättre för er att ha kort hår. Tack :)

  • Anonym (miell­e)
    Äldre 29 Jan 13:18
    Anonym (jaha) skrev 2014-01-29 12:04:02 följande:
    Hur ofta ser du renrakat på tjejer? Och om de vill ha det så, fine. Det är ju deras val! Stör det mig får jag väl titta åt ett annat håll eller nåt. Vara glad för att jag själv har hår på huvudet, finns tjejer med sjukdomen alopecia som tappar delvis eller allt hår. Jag orkar inte hålla på med mitt hår, och då anses jag ändå ha fint självfall och många är avundsjuka bla bla. För mig är det bara en skallvärmare.
    Men jag har ju sagt tusen gånger i den här tråden att det är deras val? Att alla är olika och att alla tycker att olika saker är fint. LÄS innan du skäller på någon sådär, jisses. Jag sa vad jag tycker, och jag tycker inte att snaggat/renrakat/kort page är snyggt på tjejer. Det är MIN åsikt. Men sedan om någon vill ha sitt hår så ändå så får dom ju självklart det. Tjejer med sjukdomar tycker jag väldigt synd om, och jag skulle väl aldrig säga till någon med kort hår att den är ful tex? Jag bara tycker att alla tjejer är fina i långt hår, och jag får faktiskt tycka det. Tjejer som har tex cancer blir ju oftast jätteledsna när deras hår faller av, så dom tycker ju också uppenbarligen att deras hår var fint innan. Men iaf folk får göra vad tusan dom vill med sin kropp och sitt hår, jag sa inget om det.
  • Anonym (miell­e)
    Äldre 29 Jan 17:55
    Anonym (jaha) skrev 2014-01-29 15:35:17 följande:
    Men om du skriver att det är deras val, varför skrev du då: "de behöver väl inte raka av det helt"? Läs igenom dina egna inlägg innan du postar ilskna svar.
    För att det är min åsikt, och jag tycker inte att man behöver raka av sitt hår. Jag tycker inte att det är fint. Men det är fortfarande upp till varje människa vad dom vill göra med sitt hår.
  • Anonym (miell­e)
    Äldre 30 Jan 12:07
    sextiotalist skrev 2014-01-30 08:54:31 följande:
    Nej, alla kvinnor är inte fina i långt hår, så är det bara. Vissa har en hårkvalitet som inte tillåter långt hår, andra har en ansiktsform som inte heller tillåter det.
    Samma sak med kort hår, alla klär inte heller i det.

    Min sambo envisas med att klippa sitt hår väldigt kort, personligen tycker jag att han är snyggare i lite längre hår. Men vi har olika uppfattningar, Men det är hans hår, så han bestämmer.

    För övrigt så finns det män som ser väldigt manliga ut med långt hår
    Men jag skrev ju att JAG tycker att alla kvinnor är finare i långt hår. Det betyder inte att dom är det, bara att en person tycker det. Om andra också tycker det eller inte bryr jag mig inte om, det är bara min åsikt. Ingen kvinna har någonsin sett bra ut i kort hår tycker jag, men det är som sagt tusen gånger bara vad JAG tycker. En lite längre page duger, men långt hår är helt enkelt finast på alla kvinnor enligt mig. Ja, män kan också vara snygga i långt hår, jag är typ förälskad i captain jack sparrow så jag har inget emot killar med långt hår. Men de flesta killar passar inte i långt hår, enligt mig.
Svar på tråden Kvinnor-sluta klippa er så jävla fult!