• MissX

    Insemination med donator

    Hej! Jag och min sambo ska på vårt första möte nästa vecka i uppsala med kuratorn för att förhoppningsvis få inseminera med donator så fort som möjligt!

    Min sambo har ingen spermietillverkning så därav donator.

    Någon som ska gå igenom samma eller kanske gjort det nyligen?

    Vi är nervösa inför samtalet, men samtidigt ska det bli skönt när det är över!


  • Svar på tråden Insemination med donator
  • Soluppgång

    Hej, jag inseminerades förra veckan för tredje gången med donator (är dock ensamstående). Tajmingen för inseminationen är det som jag har tyckt varit bökigast, att pricka ägglossningen så exakt som möjligt. (Två gånger försökte jag tajma med ägglossningsspruta ovitrelle till hjälp men råkade båda gångerna få LH-ökning innan sprutan tagits så det blev ingen tajminghjälp då heller.)

  • MissX

    Men är det i Sverige du inseminerar då?

    Förstår att det är krångligt att träffa rätt!

    Vad hände de andra gångerna du inseminerades, varför tog det sig inte?

  • Soluppgång

    Nej, jag åker till Danmark.

    Andra gången råkade jag missa ägglossningen. Det var såvitt jag förstod inte så pass sent att chansen var noll, men den var låg.

    Första gången blev vältajmad. Det är oklart om det inte blev befruktning alls eller om det blev befruktning men ägget inte fäste, eller om det t.o.m. fäste men blev extremt tidigt missfall. (Jag plussade aldrig med graviditetstest.) Jag blödde rikligare än normalt. Ett tag efter ett ägg befruktats utsöndrar det hcg har jag läst för att signalera till livmoderslemhinnan att det är på väg, så då kan slemhinnan börja bli tjockare, och därmed blöda lite mer än vanligt ifall ägget inte fäster eller det blir extremt tidigt missfall, om jag har förstått det hela rätt (?).

    Tredje gången (20 jan) blev vältajmad. Så nu håller jag tummarna igen.

  • Miss Chievous

    Hej,
    Jag och min man är i precis samma sits som ni! Vi var i Uppsala och träffade kuratorn och läkaren för ett par veckor sedan så nu är det upp till oss att tajma in ÄL och åka dit för inseminering. Känns spännande och läskigt!

    Det tar ett tag för oss att åka till Uppsala också, har ni långt dit? Kuratorn är supersympatisk tyckte jag. Men jag ser på datumet för ditt inlägg att ni bör ha varit där nu, hur gick det? Kul att träffa på någon i precis samma situation tycker jag!

  • MissX

    Då håller jag tummarna för er Soluppgång!

    Miss Chievous: Vi var där idag! Och vad kul att du hittade denna tråden! Jag tyckte kuratorn var super! Var ju rätt nervös eftersom jag inte hade en aning om vad som förväntades av oss! Men det gick mycket bra och vi har tid hos läkaren nästa Onsdag! Vad händer på läkarbesöket? Är det bara samtal eller är det undersökning och så med?

    Så det är bara några veckor man behöver vänta alltså? Vad skönt men ja samtidigt lite läskigt! :)

    Vi bor 15 minuters bilfärd från RPC så är inte alls så farligt! Vart bor ni?

    Glad att vi är i samma sits, har varit svårt att hitta någon!

  • Soluppgång

    Tack för tumhållningen!

    Det blev ingen graviditet den här gången heller. Läkarna i Köpenhamn sa innan första försöket att det är i genomsnitt 15% chans för graviditet per vältajmat försök, och jag har som sagt gjort två vältajmade försök (där ägglossningen prickats bra) och ett där jag missade ägglossningen. Då jag lägger ca 13 000 kr/gång (totalt med resor, hotell, gynekologbesök, donatorprov, försändelse av donatorprov till klinik, klinikbesök, ägglossningsstickor, etc.) så har jag nu lagt ca 39 000 kr.

    Jag har bestämt mig för att nästa försök får bli en IVF, även om det är ännu mycket dyrare, för då är chansen till graviditet per försök i alla fall högre än 15%.

    Jag önskar er lycka till också.  :)

  • MissX

    Vad synd att det inte tig sig! Hur stor chans är det att set tar sig på ivf?

    Ja det blir mycket pengar men vad gör man inte då!

    Hur tidigt visste du att du inte var gravid?

  • Adina15
    MissX skrev 2014-01-26 21:23:53 följande:
    Hej! Jag och min sambo ska på vårt första möte nästa vecka i uppsala med kuratorn för att förhoppningsvis få inseminera med donator så fort som möjligt! Min sambo har ingen spermietillverkning så därav donator. Någon som ska gå igenom samma eller kanske gjort det nyligen? Vi är nervösa inför samtalet, men samtidigt ska det bli skönt när det är över!
    nyfiken- varför har ni valt att göra det i sverige? är det subventionerat för er eller betalar ni själva? kostar ju en hel del och blir billigare i danmark samt större utbud av donatorer... eller andra argument kanske?

    efter 3 misslyckade ivf:er i sverige så kör jag och min partner nu insemination med donator i danmark. det är jobbigt med resor men i övrigt känns det ok med det. 
  • Adina15
    Soluppgång skrev 2014-01-28 18:28:16 följande:
    Nej, jag åker till Danmark.

    Andra gången råkade jag missa ägglossningen. Det var såvitt jag förstod inte så pass sent att chansen var noll, men den var låg.

    Första gången blev vältajmad. Det är oklart om det inte blev befruktning alls eller om det blev befruktning men ägget inte fäste, eller om det t.o.m. fäste men blev extremt tidigt missfall. (Jag plussade aldrig med graviditetstest.) Jag blödde rikligare än normalt. Ett tag efter ett ägg befruktats utsöndrar det hcg har jag läst för att signalera till livmoderslemhinnan att det är på väg, så då kan slemhinnan börja bli tjockare, och därmed blöda lite mer än vanligt ifall ägget inte fäster eller det blir extremt tidigt missfall, om jag har förstått det hela rätt (?).

    Tredje gången (20 jan) blev vältajmad. Så nu håller jag tummarna igen.
    spännande! det närmar sig testdag så sakteligen... :)

    vilken klinik har du varit på i danmark? nöjd/missnöjd hittills?
  • MissX
    Adina15 skrev 2014-02-10 17:16:57 följande:
    nyfiken- varför har ni valt att göra det i sverige? är det subventionerat för er eller betalar ni själva? kostar ju en hel del och blir billigare i danmark samt större utbud av donatorer... eller andra argument kanske?

    efter 3 misslyckade ivf:er i sverige så kör jag och min partner nu insemination med donator i danmark. det är jobbigt med resor men i övrigt känns det ok med det. 
    Vi har valt att göra det i Sverige för att det inte kostar oss någonting de första tre gångerna. Nu har jag inte varit på läkarbesöket där vi får veta mer hur det kommer gå till. Så jag vet inte om man fåt 3 inseminationer samt 3 ivf eller hur det fungerar.
    Men vi bor i Uppsala och känner oss trygga med att föra inseminationen där. Var Danmark ett bättre alternativ skulle vi absolut åka dit men detta känns verkligen smidigt!
  • Adina15

    aah ok! ja verkar smidigt att vara på hemorten. vi åker till danmark och det är rätt mkt stress och strul i och med varje resa då det ska pricka ÄL  och vi bor i sthlm. betalar själva eftersom vi redan gjort 3 gratis ivf:er tidigare.

    tror att ni har 3 gratis försök på  inseminationen därefter kostar det att gå vidare, om jag inte har fel. men vi hoppas att det ska gå vägen på dessa försök!

  • vargen14

     


    Hade insemination den 18/2 väntar nu på att ta första testet! Väldigt spännande! Tänkte ta ett tidigt test ¨på fredag 10 dagar efter äl, sen har bm sagt att vi ska ta test den 8/3. hade varit skoj om det funkade på första gången!
    Har känt lite stick runt livmodern o det känns som att det är nåt där men det kan ju vara falskt.

    Någon som vill följas åt? Någon av er som fått plus om ni testat dg 10 efter äl?

    /Caroline
  • Adina15
    vargen14 skrev 2014-02-26 16:37:59 följande:
     
    Hade insemination den 18/2 väntar nu på att ta första testet! Väldigt spännande! Tänkte ta ett tidigt test ¨på fredag 10 dagar efter äl, sen har bm sagt att vi ska ta test den 8/3. hade varit skoj om det funkade på första gången!
    Har känt lite stick runt livmodern o det känns som att det är nåt där men det kan ju vara falskt.

    Någon som vill följas åt? Någon av er som fått plus om ni testat dg 10 efter äl?

    /Caroline
    Spännande! vill absolut följa med på resan!

    har själv gjort fleratlet inseminationsförsök och försöker fortfarande, man hittar inget fel på mig så tålamod är det enda som behövs för då går det nog förr eller senare. förstår precis vad du menar med stick och sammandragning runt livmoder, tycker mig nästan alltid känna det men kliniken sa att det är för att de stoppat in främmande föremål som det känns så. men man kan ju få drömma iaf... :)

    har aldrig plussat på dag 10, det är en sjukt jobbig väntan men försöker alltid hålla till den faktiska testdagen.

    vi håller tummarna!
  • Glädje12345

    Hej! Jag är så glad att det finns fler som är i samma situation som vi. Hur lång tid tar att bli kallad till uppsala? Har ni varit på insemination?

  • Retrogirl01

    Hej! Jag och min man är precis som er drabbade av manlig sterilitet. Har gjort flera inseminationer som misslyckats och nu senast 1 ivf. Gått på RMC i malmö och nu i danmark. Ni som går i danmark, vilken klinik går ni på? Vi går på storkkliken.

  • Adina15
    Retrogirl01 skrev 2014-03-02 15:08:42 följande:
    Hej! Jag och min man är precis som er drabbade av manlig sterilitet. Har gjort flera inseminationer som misslyckats och nu senast 1 ivf. Gått på RMC i malmö och nu i danmark. Ni som går i danmark, vilken klinik går ni på? Vi går på storkkliken.
    ååh spännande! jag gick andra vägen- började med ivf med min partner men då resultaten blev dåliga gick vi vidare för insemination med donator i Danmark. Vi funderade på Stork eller Sellmer och det blev det sistnämnda. funderar ibland på att byta men då måste vi göra om hela processen med journalsamtal osv...

    när är nästa gång för er?
  • Retrogirl01
    Adina15 skrev 2014-03-03 17:37:52 följande:
    ååh spännande! jag gick andra vägen- började med ivf med min partner men då resultaten blev dåliga gick vi vidare för insemination med donator i Danmark. Vi funderade på Stork eller Sellmer och det blev det sistnämnda. funderar ibland på att byta men då måste vi göra om hela processen med journalsamtal osv... när är nästa gång för er?

    Jag ska förhoppningsvis få tillbaka ett ägg från frysen denna veckan! Blir nytt ultraljud på onsdag och då hoppas jag att de sätter datum för återsättning. Längtar verkligen! Vi är nöjda med stork, de är väldigt rara. Förstår det måste vara jobbigt för er att åka så långt. När jag varit på storken har där varit tjejer från både Tyskland, England m.fl. Otroligt långa resor. Jag och min man har tur som bor i Skåne. När gjorde du senaste inseminationen? Jag har gjort totalt 8 inseminationer. Hur många har ni gjort?
  • Retrogirl01

    Hur tog era män beskedet att de inte har spermier? Det är flera år sedan vi fick veta, året efter beskedet var en berg och dalbana känslomässigt. Tog ett tag att bearbeta det. Nu känns det naturligt att vi måste använda donator. Hur har ni andra upplevt det?

Svar på tråden Insemination med donator