Riktig nattsuddare till bebis
Har en liten tjej på 2,5 månad som har, sen hon föddes, lite fel dygnsrytm. Hon gör natt mellan kl 03-04 och sover då oavbrutet till ca kl 11. Vi har försökt att lägga henne tidigare, typ 'passa på' och lägga henne i sin säng då hon blir trött.. I hopp om att hon ska förstå att nu är det natt och dags att sova, då hon endast sover i spjälsängen på nätterna och somnar alltid av sig självt. Och visst somnar hon, men ändå blir det samma visa varje gång.. En liten powernap och sen är hon vaken. Och så håller det på, men som ett brev på posten sover hon alltid kl 04:00. Vi har även försökt väcka henne tidigare på morgonen men det verkar inte ha någon större inverkan. Har kommit på om de kanske kan bero på mitt natt-jobb jag hade under graviditeten, där det alltid (oftast) var lugnt fram till kl 04.. Jag kunde oftast sova framtill dess men kl 04 varje pass var jag tvungen o stiga upp för då skulle pojken jag jobba hos ha mat. Det sägs väl att spädbarn kan ha samma dygnsrytm som när de låg i magen? Nu tänkte jag bara höra om någon varit i någon liknande situation? Något tips om vad man kan göra? För hittills har både jag och pappan haft inställningen att hon bestämmer, vi får anpassa oss efter henne osv. Men tycker att det börjar vara dags att få lite ordning på dehär, för både hennes och våran skull. Eller är hon för liten för det än så länge? Så tips och idéer tas gärna emot :)