• mirakel08

Har vi rätt till en assistent?

Sonen fyller 6 år i sommar och ska därmed börja skolan (förskoleklass) Han har en CP-skada han kan säga några ord men använder tecken och så har vi börjat så smått med bildkarta. Vi har tänkt att han ska få gå i vanlig skola och se om han hänger med de andra. Det han har svårt med är språket, "fin motoriska" Han går, "springer" och hoppar på sitt egna lilla vis.

Han kommer att behöva hjälp både i skola fritids, tror ni vi har rätt till en assisten? Om han har det hur gör man ifall sonen är sjuk tex feber får/ska assistenten komma hem till oss då?

• Svar på tråden Har vi rätt till en assistent?
  • lyckeliten22

Elevassistent kan ni få tror jag men denna personen finns i skolan och hjälper till/ stöttar där och inte hemma.

Personlig assistenter finns om man behöver hjälp i hemmet.

• viseversa

Ja i skolan har han nog rätt till det. Dock tror jag INTE assistenten även kommer hem till er när han är sjuk. Det är inte samma sak.

• Lilla Morran

Om ni bestämmer att han ska gå i vanlig skola (jag förutsätter att han förväntas hänga med i undervisningen, en CP-skada är väl i regel "bara" fysisk?) så finns elevassistenter att tillgå i skolan. Den anställningen står skolan för. Behöver ni hjälp hemma i er vardag finns personliga assistenter att tillgå - för den insatsen krävs en omfattande utredning och den görs av kommunens handläggare inom LSS. Således följer alltså elevassistenten inte med hem om er pojke blir sjuk utan ni får då vabba som vanligt. Jag arbetar som personlig assistent och har arbetat på kommunen inom LSS, så jag tror mig ha hyfsad koll på just detta...

• mirakel08
    Lilla Morran skrev 2014-01-27 09:05:53 följande:
    Om ni bestämmer att han ska gå i vanlig skola (jag förutsätter att han förväntas hänga med i undervisningen, en CP-skada är väl i regel "bara" fysisk?) så finns elevassistenter att tillgå i skolan. Den anställningen står skolan för. Behöver ni hjälp hemma i er vardag finns personliga assistenter att tillgå - för den insatsen krävs en omfattande utredning och den görs av kommunens handläggare inom LSS. Således följer alltså elevassistenten inte med hem om er pojke blir sjuk utan ni får då vabba som vanligt. Jag arbetar som personlig assistent och har arbetat på kommunen inom LSS, så jag tror mig ha hyfsad koll på just detta...

Jag jobbar oxå själv som personlig assistent, men tycker ändå inte jag har koll på det, el jag vet ju vad man har assistenter till :) om man får en elevassistent så kanske den har fler barn å kanske inte hinner med allt med den hjälp och träning han behöver, därför skulle det kännas bättre med en assistent som bara är till för honom då kanske man har mer att säga till om å får välja lite själv då denna person måste vara kunning i tecken kommunikation så det var mest därför jag slängde ut fråga ifall man kan ha en personlig assistent i skolan
  • blubbblubb

Ja, man kan få personlig asssistent i skolan. 

Om han inte talar med en enstaka ord, kommer han ju behöva massvis med specialundervisning för att kunna utvecklas språkligt på samma nivå som andra barn.

Förskoleklassen arbetar ofta med språklig medvetenhet som rim och ramsor, avgöra vilket ord som är längst, lära sig bokstäver osv. Den inlärningen ser antaligligen helt annorlunda ut om man kommer från teckenspråket eller från talat språk. Förrutom det så handlar ju mycket om den elementära matten om begrepp som störst, längst, osv. Saker som säkert också lärs ut på annat sätt till teckenspråkliga.

Den undervisningen tror jag inte en personlig resurs står för, utan det handlar nog om specialpedagog.
    Har ni ingen skola i närheten som har en språkklass som mer bygger på teckenspråket? 

Varför talar han inte?
    Är det p.g.a av att monmotoriken är nedsatt p.g.a CP-skadan eller p.g.a språkstörning?

• mirakel08

Tyvärr bor vi på liten ort så det finns inte mycket att välja på, de på Hab vet inte riktigt varför han inte kommer igång med talet han kan säga enstaka ord det tydligast han säger är mamma :) men hoppas verkligen att det kommer.

• blubbblubb
    mirakel08 skrev 2014-01-31 01:40:34 följande:
    Tyvärr bor vi på liten ort så det finns inte mycket att välja på, de på Hab vet inte riktigt varför han inte kommer igång med talet han kan säga enstaka ord det tydligast han säger är mamma :) men hoppas verkligen att det kommer.
    Det låter som en förklaring man får om en 1.5-åring inte börjat prata, inte en 6-åring?

Är han utredd för utvecklingsstörning, Autism, munmotoriska problem och liknande diagnoser som ofta är kopplade till sen språkutveckling?
  • mirakel08

Vi har varit hos någon som har kollat om det läcker ut luft då han också föddes med läpp och käk spalt och så kollade lite annat som jag inte kommer ihåg var det va men hittade inget fel, han har också fått träffat en professor som har utrett ifall det är något mer än cp -skada då han även föddes med fler missbildningar, men han kunde inte hitta något, för uppe i knoppen är han som vilken 5,5 år som helst :) men han har ju lite problem med munmotoriken, hans mun är ofta öppen då slinker tungan ut också, så vi ska göra övningar med honom så han har tungan bakom tänderna å inte framför.

• annv

För att ha rätt till personlig assistans ska man behöva hjälp med hygien, matsituation, toalettbesök och/eller kommunikation. För att få personlig assistans i skola eller förskola behövs väldigt speciella skäl, t.ex. medicinska, och att kommunen inte kan tillgodose de behoven. Det bästa är att höra av sig till ett assistansbolag. Välj ett som har en jurist anställd. De är experter.
    Om kommunen anser att det behövs kan de se till att barnet får en elevassistent. Men vem det är och hur mycket tid personen finns till hands för barnet bestämmer skolan.

• Fnulan

Jag tycker att du ska ta kontakt med en LSS handläggare i kommunen. Under skoltid är det skolans ansvar att han har hjälp, Behöver ni hjälp utanför skoltid är det kommunen som hjälper er.

Uppgår dom grundläggande behoven inte 20 tim i veckan så är det kommunens skyldighet, är det de grundläggande behoven över 20 tim i veckan är det försäkringskassan.

Svar på tråden Har vi rätt till en assistent?