• vallakra

    Bra tider för en tolvåring?

    Ja, min fråga är alltså: vad anser ni är bra tider för en tolvåring?

    Det gäller en pojke som just fyllt tolv och de tider jag tänker på är:

    hemtid när det är skola dagen efter

    hemtid helger

    läggtid vardagar

    läggtid helger

    Vardagar börjar han skolan kl 8,30 och har fem minuters gångväg dit.

  • Svar på tråden Bra tider för en tolvåring?
  • Mälaröbo

    Min dotter är snart 12 och just nu ska hon lägga sig senast 21.30 på vardagar. Vill hon kolla film eller annat får hon lägga sig tidigare. Efter 21.30 tillåter vi "sagoband". Hur länge hon får vara ute beror på vart hon är. Oftast är hon hos grannen och då kan hon få vara där tills det är dags att gå och lägga sig. På helgerna beror tiderna lite på vad vi gör. Hon är sällan ute/borta efter 21 och ligger sällan i sängen senare än 22.30.

  • vallakra

    Tack för ditt svar. Det låter ungefär som de tider vi har här men ibland känns det som att "alla andra" har mycket mer generösa tider (enligt sonen i alla fallSkrattande).

  • Lilla Morran

    Har ingen egen tolvåring men umgås med flera. På vardagar lägger de sig mellan 21-22. När de kommer hem beror på vart de är men senast en timme innan läggdags. På helgen är de vakna till ca 23, och då får de även komma hem vid den tiden - under förutsättning att föräldrarna vet exakt var de är och att det är okej med exempelvis kompisars föräldrar - annars anpassas hemtiden efter omständigheterna.

  • Dixie
    vallakra skrev 2014-01-27 11:02:40 följande:
    Tack för ditt svar. Det låter ungefär som de tider vi har här men ibland känns det som att "alla andra" har mycket mer generösa tider (enligt sonen i alla fallSkrattande).

    kan du inte kolla med någon av föräldrarna till sonens kompisar - är ju bra om alla har ungefär samma tider?
  • Niclas74

    Jag tänker säga det beror på.

    Min son är 13 och älskar att sova.
    Han hade inte vaknat om det var en jordbävning och att gå upp på morgonen är som att bli bestraffad.
    Nu har vi inga problem med hemkommande för han spelar mycket dator.
    Det är ett tvång att få ut honom och kompisar funkar endast om man ska Lana.

    På skoldagar får han inte gå till kompisar för då är det läxor samt gemensam middag och familjetid innan det är dags att lägga sig, familjen är absolut viktigast.

    På helger är det hemkomst klockan 18:00 för att duscha och äta middag, se på film, lördagsmys.
    På skoldagar lägger han sig 20:30 för att läsa och då låser jag internet för annars kommer mobilen fram.
    På helger blir det klockan 22:00 för annars sover han tills tidig eftermiddag.
    Ibland får han stanna uppe längre, det är inget internat här hemma även om jag har gått på Sigtuna Internat och tycker allmänt att Sigtuna var bra för mig och min uppfostran Cool

    Hoppas det hjälper!

  • mamma till 12åring
    vallakra skrev 2014-01-27 09:38:29 följande:
    Ja, min fråga är alltså: vad anser ni är bra tider för en tolvåring?

    Det gäller en pojke som just fyllt tolv och de tider jag tänker på är:

    hemtid när det är skola dagen efter

    hemtid helger

    läggtid vardagar

    läggtid helger

    Vardagar börjar han skolan kl 8,30 och har fem minuters gångväg dit.
    Hemtid vardagar är nog vid 18 om det är med kompisar, ca 20-20.30 om det är träning. Helger kan det bli sent (22?), men då åker vi och hämtar hos kompisen.
    Läggtid vardagar skulle jag vilja att det var 21-21.30, men ärligt talat blir det 21.30-22.
    Väckning 7 på vardagar när skolan börjar halv 9.
Svar på tråden Bra tider för en tolvåring?