• c89

En gång för alla - förlossningsstart vid sömn eller vakenhet?!

Hur och när har era förlossningar startat? Har du två barn som startat olika, välj första förlossningen. Har du tre eller fler barn, välj "vanligaste" starten om du räknar med alla förlossningar. Ni får gärna kommentera vilken vecka barnen kom, mer specifikt hur det startat med olika barn osv :) Såhär i slutet på graviditet är det lätt att leta tecken och sanningar såsom att förlossningen oftast startar när man sover osv, men hur är det egentligen? Med min egna första förlossning vaknade jag mitt i natten av att vattnet gick, alltså stämde det på mig att förlossningen startade vid sömn sist.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En gång för alla - förlossningsstart vid sömn eller vakenhet?!
  • Flickan och kråkan

Tre barn. Alla tre förlossningarna startade på natten. Första och andra startade med vattenavgång. Tredje med värkar. Inga direkta förkänningar. Snarare tvärtom. Veckan innan det dragit igång har alla tidigare graviditetskrämpor varit som bortblåsta och förutom att den stora magen varit i vägen när jag skulle knyta skor så har jag känt mig rätt ogravid . Tre okomplicerade och snabba (särskild de två sista) förlossningar har jag bakom mig. De startade i v.37+2, v.37+6 och v.40+1.

• Bigarreaux

Svarar utifrån andra barnet (första var prematur, förlöst med urakut snitt).

Startade med värkar när jag var vaken och vilade.
    Låg och läste godnattsaga för vår 3 åring i lugn och ro, var själv supertrött och bara längtade efter att få lägga mig och sova. 

Så blev det inte

Mamma till två alldeles fantastiskt härliga barn! ♡
  • Bigarreaux
    Bigarreaux skrev 2014-01-27 10:34:11 följande:
    Svarar utifrån andra barnet (första var prematur, förlöst med urakut snitt).

Startade med värkar när jag var vaken och vilade.
    Låg och läste godnattsaga för vår 3 åring i lugn och ro, var själv supertrött och bara längtade efter att få lägga mig och sova. 

Så blev det inte
    Startade i v.39+4 kan jag väl tillägga!
    Mamma till två alldeles fantastiskt härliga barn! ♡
  • lövet2

Då måste jag räkna efter ...

1: vattenavgång när jag sov
    2: vattenavgång när jag var vaken och aktiv
    3: värkar när jag var vaken och vilade framför TV:n
    4: värkar när jag var vaken och aktiv
    5: värkar när jag var vaken och vilade
    6: värkar när jag sov
    7: värkar när jag var vaken och aktiv

Jag får väl rösta på vaken och aktiv då.

• Mami07

Svarade utifrån andra barnet då första var igångsättning. Det startade med värkar på kvällen efter sonen hade somnat och jag satt i soffan och kollade på tv.

• Fia86

Svarade utifrån andra barnen då första var en igångsättning pga havandeskapsförgiftning och alltså inte spontant.

Jag gick och la mej på kvällen och somnade. Vaknade mitt i natten av en kramp som kändes som det var i tarmarna. Det gjorde fruktansvärt ont men jag tänkte inte mer på det och lyckades somna om några minuter. Sen var det dags igen och "kramperna" kom bara tätare och tätare. Efter 20 min kunde jag inte längre vara tyst utan stönade och flåsade av smärta. Väckte sambon som låg precis bredvid (han sover tungt så därför vaknade han inte av mina läten). Ber honom ringa förlossningen (som ligger 10 mil bort) och de vill prata med mej. Klara inte av att prata mycket men de säger åt mej att packa med handdukar ifall barnen skulle komma i bilen. Jag var fast besluten att jag skulle bajsa och duscha innan vi åkte. Gick upp ur sängen och då går vattnet, det var som att hälla ut en hink med vatten rakt ner i golvet. Gick på toa och duschade. Sambon bogserade ner mej till nedervåningen och hade då väckt dottern 4 år. Vi åkte och släppte av dottern på vägen hos en kompis. Kom in till förlossningen och fick krystvärkar direkt. De slet av mej byxorna och ut kom en flicka. Hann vara på förlossningen i 9 min innan hon var ute. 2,5 timmar tog det från första känning. Hon föddes i v.39+5.

• Neysie

Min sons förlossning startade med vattenavgång kl 00:15. Jag var på väg att gå och lägga mig. 10 h senare var han ute. Väntar andra barnet i dagarna så går själv och letar tecken. ;)

• c89

Så kul att läsa era berättelser! Själv vaknade jag 01.45 av att det knäppte till i magen och vattnet forsade. Sägs ju att det bara är ca 1 av 10 som förlossningen startar med vattenavgång för, här säger ju vår hittills lilla statistik 8 vattenavgång och 15 värkar än så länge Glad

• Mamma0211

Mitt vatten gick när jag reste mig ur sängen på morgonen :) så jag röstade aldrig!

Mamma -02,-11 och februari 2014
  • milli79

1a: Startade med värkar (och slemproppen gick) runt 01 när jag lagt mig men hade inte kunnat somna.

2a: Startade med värkar på natten/tidig morgon när jag somnat men så avtog de och höll på hela nästa dag fast ca 1ggn i timmen. Runt 17 blev de mer regelbundna och 01 åkte vi in.

3e: Ungefär som 2an. Startade på natten men avtog. Höll på dagen efter och runt 14 blev det oftare och starkare. Åkte  in vid 18 tiden.

Svar på tråden En gång för alla - förlossningsstart vid sömn eller vakenhet?!