Anonym (mom) skrev 2014-01-27 15:33:25 följande:
Jag tycker inte det är fel i huvudet på dig. Det där med att nån annan har så stor del av uppfostran upplever jag som en av de saker som är mest frustrerande och har stor del i att jag känner mig obekväm men du har en stor fördel i att ditt bonusbarn är så liten, du är med från tidig ålder. Går pojken på förskola? Isåfall är han väl redan bekant med att det finns olika regler i olika sammanhang. Vad vill din pojkvän ha för uppfostran? Om ni tänker lika så har du större utrymme att sätta dina gränser och få det som du vill.
Ibland vill jag bara skälla ut hans mamma för jag känner att hon försummar honom och inte ger honom speciellt mycket uppmärksamhet. Jag vill inte känna agg mot henne, men jag gör det för jag tror på fasta rutiner för att han ska känna sig trygg och bekväm och slippa bli förvirrad. Jag kan ha helt fel men jag tror inte det gör honom gott att få göra som han vill hela tiden, hon ger dessutom med sig så fort han tjatar även om hon sagt nej från början, något som jag inte gör. Inte för att gnälla (fast jag gör det för idag är jag vansinnig på henne) men jag tycker INTE att man låter ett barn slå på andra barn och sedan skratta, jag tycker man ska prata med barnet och förklara varför det är fel. Mamman ringde till min pojkvän igår vid 11.30 och det kom fram att sonen satt i soffan och åt godis framför tvn för att hon inte orkade sätta honom i säng.
Han går på dagis så han har rutiner där som inte är som hemma, vilket jag tycker är bra. Han är lite sen i språkutvecklingen och jag hoppas att han kommer igång med den med hjälp av att leka med sina kompisar.
Min pojkvän vill uppfostra sin son till en bättre man än han själv är (hans ord) och ge pojken en trygg tillvaro och få honom att känna att han alltid kan vända sig till honom och mig och att vi är trygga och lyssnar på honom. Pojkvännen är mycket mån om att jag och sonen ska kunna kommunicera, även om vi inte pratar samma språk som jag nämnde i en tidigare kommentar, och att sonen ska kunna se mig som en trygg vuxen. Därför har jag inte sagt något om att jag känner mig obekväm med vissa saker.
Vi har en ganska lika syn på uppfostran och tror båda två att gränssättning och kommunikation är viktigt i ett barns utveckling och vi vill ge honom möjlighet att fundera ut saker själv och låta honom vara nyfiken. Jag blandar mig inte i överdrivet mycket i hur han väljer att uppfostra sonen, jag säger ifrån ibland men inte så att sonen hör ifall han skulle snappa upp vad jag säger. Vi kan kompromissa om regler och sådant hos mig men jag sätter inte upp någon form av regler som min pojkvän "måste" följa eftersom det är hans barn och i slutändan han som bestämmer (om man kan använda det ordet) om sonens regler.