• Prad Bitt

Tips för att få arbete som vikarie utan utbildning/erfarenhet

Hej!

Är en 22-årig kille som har tankar på att börja utbilda mig till fritidspedagog HT14. Men jag känner att det vore vettigt att försöka börja arbeta som vikarie en del innan, för att få en känsla för vad som skulle passa en. Jag gillar barn, och känslan av tillfredsställelse man får när man lär dem någonting nytt. Och allmänt känslan av att vara en förebild, någon för dem att se upp till. Då känner jag att man har en meningsfull uppgift, och det är det jag söker hos ett yrke. Att det inte är den bästa lönen struntar jag i, att göra karriär är ingenting för mig har jag insett.

Jag har ingen yrkeserfarenhet eller utbildning alls. Jag praoade på en förskola när jag var 14-15, det är det enda. För det första har jag ett väldigt tomt CV överhuvudtaget, inga sommarjobb alls då jag som lat tonåring prioriterade andra saker. Det jag jobbat med har ingen direkt relevans alls till dessa yrken och de senaste två åren har jag försörjt mig på poker, så jag har ju hål i CV:et. Men jag känner att det är dags att börja arbeta, för att försöka hitta ett yrke som passar en. Och jag tror och hoppas att det här är någonting för mig.

Så alla tips på hur jag ska gå vidare för att få in en fot och börja arbeta som vikarie, trots min totala brist på erfarenhet och utbildning, vore guld! Vad ska jag trycka på i mitt personliga brev? Formuleringar som "trots min bristfälliga erfarenhet, så kommer jag väga upp med en stor entusiasm och vilja att lära", eller? För jag hör ju att det är väldigt vanligt med vikarier som inte har någon utbildning? Berätta även hur ni upplever yrket och hur en typisk arbetsdag ser ut! Allt är jag intresserad av att veta! :)

• Svar på tråden Tips för att få arbete som vikarie utan utbildning/erfarenhet
  • Philippa

Jättesvårt, i princip helt omöjligt!

Gå till AF och be om en praktikplats så går det nog bättre.

• sassaa

Jag har både fått jobb som vårdbiträde och barnskötare UTAN någon utbildning. Detta via kommunens vikariebanker. TESTA DET!

• Prad Bitt
    Philippa skrev 2014-01-27 15:27:14 följande:
    Jättesvårt, i princip helt omöjligt!

Gå till AF och be om en praktikplats så går det nog bättre.
    sassaa skrev 2014-01-27 15:30:58 följande:
    Jag har både fått jobb som vårdbiträde och barnskötare UTAN någon utbildning. Detta via kommunens vikariebanker. TESTA DET!
    Oj, två helt motsatta svar. Tack för tipsen!
  • La Lola

Här är det bara att ringa till ett ställe man är intresserad av att vikariera på o ställa sig på vikarielistan...

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kristina 341
    Prad Bitt skrev 2014-01-27 15:24:32 följande:
    Hej!

Är en 22-årig kille som har tankar på att börja utbilda mig till fritidspedagog HT14. Men jag känner att det vore vettigt att försöka börja arbeta som vikarie en del innan, för att få en känsla för vad som skulle passa en. Jag gillar barn, och känslan av tillfredsställelse man får när man lär dem någonting nytt. Och allmänt känslan av att vara en förebild, någon för dem att se upp till. Då känner jag att man har en meningsfull uppgift, och det är det jag söker hos ett yrke. Att det inte är den bästa lönen struntar jag i, att göra karriär är ingenting för mig har jag insett.

Jag har ingen yrkeserfarenhet eller utbildning alls. Jag praoade på en förskola när jag var 14-15, det är det enda. För det första har jag ett väldigt tomt CV överhuvudtaget, inga sommarjobb alls då jag som lat tonåring prioriterade andra saker. Det jag jobbat med har ingen direkt relevans alls till dessa yrken och de senaste två åren har jag försörjt mig på poker, så jag har ju hål i CV:et. Men jag känner att det är dags att börja arbeta, för att försöka hitta ett yrke som passar en. Och jag tror och hoppas att det här är någonting för mig.

Så alla tips på hur jag ska gå vidare för att få in en fot och börja arbeta som vikarie, trots min totala brist på erfarenhet och utbildning, vore guld! Vad ska jag trycka på i mitt personliga brev? Formuleringar som "trots min bristfälliga erfarenhet, så kommer jag väga upp med en stor entusiasm och vilja att lära", eller? För jag hör ju att det är väldigt vanligt med vikarier som inte har någon utbildning? Berätta även hur ni upplever yrket och hur en typisk arbetsdag ser ut! Allt är jag intresserad av att veta! :)
    Ligg på och gå ett steg längre än alla andra. Din ansökan är din trailer och din chans att visa varför du är ett bättre alternativ än alla andra. Ta reda på vem som beslutar om tjänsten och ta reda på så mycket som möjligt om den personen för att trycka på rätt knappar. Följ upp flera gånger, ligg på och acceptera bara ett nej om du verkligen inte tror de kommer ändra sig.
  • lövet2

Mina ungar skrev bara upp sig på vikarielistan, och sedan har de fått vara både på dagis och på fritids - helt utan utbildning.

• Prad Bitt
    La Lola skrev 2014-01-27 15:37:19 följande:
    Här är det bara att ringa till ett ställe man är intresserad av att vikariera på o ställa sig på vikarielistan...
    lövet2 skrev 2014-01-27 15:41:07 följande:
    Mina ungar skrev bara upp sig på vikarielistan, och sedan har de fått vara både på dagis och på fritids - helt utan utbildning.
    Det kan vara så enkelt alltså, låter lovande! Tack.
    Kristina 341 skrev 2014-01-27 15:40:45 följande:
    Ligg på och gå ett steg längre än alla andra. Din ansökan är din trailer och din chans att visa varför du är ett bättre alternativ än alla andra. Ta reda på vem som beslutar om tjänsten och ta reda på så mycket som möjligt om den personen för att trycka på rätt knappar. Följ upp flera gånger, ligg på och acceptera bara ett nej om du verkligen inte tror de kommer ändra sig.
    Låter vettigt, tack! :)

• Prad Bitt

Vore jättekul om någon utbildad fritidspedagog skrev lite om yrket och utbildningen! :)

• hammarhajen

Ofta är det bättre att ringa skolorna direkt. Vikarieförmedlingar är svindyra för skolorna, men de som arbetar som vikarier via förmedlingen får inte bra betalt för det. En 19-årig vikarie från förmedling kan kosta skolan betydligt mer per timme än en fast anställd lärarutbildad med 30 års erfarenhet. Om skolan kan anlita dig direkt, utan att behöva gå via förmedling, kommer de spara mycket pengar och du får ändå ungefär samma lön eller kanske rent av högre än via förmedlingen. 

Så - ring och fråga! Eller skicka mail och berätta att du gärna vikarierar, bifoga CV. Kom ihåg att begära utdrag ur belastningsregistret!

• Rocktrollet

Jag jobbar på förskola och vi är desperata efter vikarier. Det är otroligt svårt att få tag på någon!

Skriv upp dig på en vikarielista bara. Du behöver absolut inte vara erfaren och jätteduktig för när vi ringer på morgonen och är desperata så behöver vi bara ett par extrahänder, dvs. någon som hjälper till med påklädning etc... Det är bättre än ingen vikarie alls!

• Prad Bitt
    hammarhajen skrev 2014-01-27 18:59:54 följande:
    Ofta är det bättre att ringa skolorna direkt. Vikarieförmedlingar är svindyra för skolorna, men de som arbetar som vikarier via förmedlingen får inte bra betalt för det. En 19-årig vikarie från förmedling kan kosta skolan betydligt mer per timme än en fast anställd lärarutbildad med 30 års erfarenhet. Om skolan kan anlita dig direkt, utan att behöva gå via förmedling, kommer de spara mycket pengar och du får ändå ungefär samma lön eller kanske rent av högre än via förmedlingen. 

Så - ring och fråga! Eller skicka mail och berätta att du gärna vikarierar, bifoga CV. Kom ihåg att begära utdrag ur belastningsregistret!
    Okej! Jag sökte korttidsvikariat idag via kommunens hemsida, men jag ska göra som du säger också då. Tack!
  • Heja02

Hur gick det? Fick du någon vikarie plats?

Själv sökte jag jobb i cirka 8 månader innan jag hittade en vikariepool här i området där jag bor och jag har ingen relevant utbildning (har läst samhäll) och jobbar nu varje dag i princip vid behov på olika förskolor här.

Kontaktade vikariepoolen via mejl och hon bokade ett möte med mig och bad mig ta med mig CV, ett urdrag ur belastnings registret (det kommer du behöva, tar cirka 1  vecka tills du får den via post) och betyg från gymnasiet. Set till att ha kopior på alla dessa 3 som du tar med dig vid mötet (ring även först, det är mycket bättre att göra en mer personlig kontakt istället via mejl. Jag mejlade dock först och sedan ringde jag hon som bestämmer över vikariepoolen och bokade ett möte). Sedan undrade hon även varför jag var intresserad av att arbeta som vikarie inom förskola och jag hade precis samma anledning som dig, att jag ville testa och se hur det är att jobba som förskolelärare och få lite erfarenhet och sedan OM jag gillar arbetet och tycker att det passar mig, kan jag då börja studera som förskolelärare :) 

Lycka till! Hoppas du har hittat något :) Kontakta runt lite överallt så hittar du iallafall ETT ställe som tar emot dig. Själv mejlade jag runt i flera olika ställen men de ville ha personer med utbildning.

Svar på tråden Tips för att få arbete som vikarie utan utbildning/erfarenhet