Tips för att få arbete som vikarie utan utbildning/erfarenhet
Hej!
Är en 22-årig kille som har tankar på att börja utbilda mig till fritidspedagog HT14. Men jag känner att det vore vettigt att försöka börja arbeta som vikarie en del innan, för att få en känsla för vad som skulle passa en. Jag gillar barn, och känslan av tillfredsställelse man får när man lär dem någonting nytt. Och allmänt känslan av att vara en förebild, någon för dem att se upp till. Då känner jag att man har en meningsfull uppgift, och det är det jag söker hos ett yrke. Att det inte är den bästa lönen struntar jag i, att göra karriär är ingenting för mig har jag insett.
Jag har ingen yrkeserfarenhet eller utbildning alls. Jag praoade på en förskola när jag var 14-15, det är det enda. För det första har jag ett väldigt tomt CV överhuvudtaget, inga sommarjobb alls då jag som lat tonåring prioriterade andra saker. Det jag jobbat med har ingen direkt relevans alls till dessa yrken och de senaste två åren har jag försörjt mig på poker, så jag har ju hål i CV:et. Men jag känner att det är dags att börja arbeta, för att försöka hitta ett yrke som passar en. Och jag tror och hoppas att det här är någonting för mig.
Så alla tips på hur jag ska gå vidare för att få in en fot och börja arbeta som vikarie, trots min totala brist på erfarenhet och utbildning, vore guld! Vad ska jag trycka på i mitt personliga brev? Formuleringar som "trots min bristfälliga erfarenhet, så kommer jag väga upp med en stor entusiasm och vilja att lära", eller? För jag hör ju att det är väldigt vanligt med vikarier som inte har någon utbildning? Berätta även hur ni upplever yrket och hur en typisk arbetsdag ser ut! Allt är jag intresserad av att veta! :)