handlar du mat på faktura/kredit?
Hej! En fråga: handlar du mat på faktura/kredit? Ex Coop faktura el liknande, och varför? För-och nackdelar?
Hej! En fråga: handlar du mat på faktura/kredit? Ex Coop faktura el liknande, och varför? För-och nackdelar?
Vem gör det?
Nej, vad skulle det vara för fördelar med det?
Det jag undrar. Är det verkligen så neg? Får man egentligen inte bättre koll på dessa utgifter?
Nej, jag betalar in i förskott av gammal vana. Är alldeles för snål för att handla på kredit då t ex ICA har en köpmånadsränta på 9,45% och ränta efter köpmånad på 14,95% och maten är tillräckligt dyr ändå.
Har dock bekanta som i slutet av månaden utnyttjar krediten på bensinkortet för att de inte har några pengar kvar.
Jag har handlat mat på kredit via SEQR förra året när nöden verkligen krävde, hade inte uppstyrd ekonomi då som jag har nu men jag skulle ALDRIG handla på faktura och kredit om det verkligen inte var en sista utväg!
När pengarna är slut så använder jag mitt Mastercard Kreditkort. Det är ofta min livlina i slutet av månaden!
Ja, både när vi har Linas matkasse och när vi handlar på andra ställen (t.ex. Mathem) tar jag faktura om det inte när någon extra avgift (vilket det inte brukar vara om man betalar direkt när fakturan kommer). Jag tycker det är bekvämt och känns säkrare än att skriva in visa-kortnummer på webben.
Nackdelen är förstås att det blir dyrt om man missar att betala fakturan direkt (den kommer ju med mail och jag tycker inte det blir samma "påminnelse" som om man får en pappersfaktura i brevlådan), då omvandlas det till kredit och man får börja betala ränta. Men jag har lyckats komma ihåg den hittills.