• Happy14

Pastöriserad fetaost?

Vad gäller egentligen, jag ser att det står på SLV att man får äta pastöriserad fetaost, men det står inte om det bara gäller för ko-mjölk, eller om det gäller får och eller getmjölk??

Väldigt otydligt då pastöriserad getost i övrigt INTE är okej?

Eller Apetinas "Vitost" på komjölk? Står inget om vitost, eller salladsost som även den finns på pastöriserad komjölk??

Himla djungel! SÅ trött på detta med maten nu!

• Svar på tråden Pastöriserad fetaost?
  • La Lola

Den är ok att äta.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Nyfikna72

I slutändan får man faktiskt göra som man vill tro det eller ej................sunt förnuft räcker långt. Osten är inte giftig på nåt vis.

• Happy14

Men lägg av.. Jag äter inget som står på SLV att man inte skall äta även om det inte är giftig.
    Jag fattar fortfarande inte varför fetaost är ok med får och getmjölk men inte pastöriserad chevre, och har läst på andra sidor att man inte skall äta. Så jag får väl skita i det nu då, för jag ser ingen vettig förklaring, inte heller på SLV. Otydliga kostråd

• La Lola
    Happy14 skrev 2014-01-27 18:04:00 följande:

Jo men det står ju inget om får och getost? På de andra ostarna får man inte äta dem även om det är pastoriserat ju? Fattar inte...
    Nä, precis. Om det vore nån skillnad skulle det ju stå.
  • ektopp
    Happy14 skrev 2014-01-27 18:59:14 följande:
    Men lägg av.. Jag äter inget som står på SLV att man inte skall äta även om det inte är giftig.
    Jag fattar fortfarande inte varför fetaost är ok med får och getmjölk men inte pastöriserad chevre, och har läst på andra sidor att man inte skall äta. Så jag får väl skita i det nu då, för jag ser ingen vettig förklaring, inte heller på SLV. Otydliga kostråd

Du ska undvika mögelostar, därför går chèvre bort. Det står på sidan La Lola länkar till. Feta är ingen mögelost, därför går det bra under förutsättning att mjölken är pastöriserad. Men du får äta all ost om den upphettats så att den bubblar, det gäller även mögelost.
  • La Lola
    ektopp skrev 2014-01-28 10:40:24 följande:

Du ska undvika mögelostar, därför går chèvre bort. Det står på sidan La Lola länkar till. Feta är ingen mögelost, därför går det bra under förutsättning att mjölken är pastöriserad. Men du får äta all ost om den upphettats så att den bubblar, det gäller även mögelost.
    Precis.
    Eller mögelost på tub utan att hetta upp den.
  • Happy14
    ektopp skrev 2014-01-28 10:40:24 följande:

Jo det vet jag, okej.
  • listo

Fetaost är gjord av får- eller getmjölk, annars får den inte kallas fetaost.

Livsmedelsverket säger att pastöriserad fetaost är okej att äta.

= Fetaost är okej att äta

Svar på tråden Pastöriserad fetaost?