• Anonym (okej?)

ta bort cellförändringar.. vad händer sen?!

Är nog i lite chock, glömde fråga min gynekolog en miljon frågor när hon ringde! och nu har hon gått hem! Visade vid vanligt cellprov att jag hade cellförändring och fick göra ytterligare en undersökning 2 månader senare för att se om man såg cellförändringar(vilket man gjorde) Då plockade hon bort 2 bitar från livmodern och skickade på analys.. det svart fick jag idag när hon ringde mig! Jag har stora cellförändringar och måste ta bort dom.. ska göra det inom 2 månader! Det var tur att det upptäcktes nu sa hon men dom måste tas bort!? Jag blev så ställd så jag glömde fråga massa saker! Vad innebär stora cellförändringar? Kommer man ta prover på det man tar bort? Berätta ni som gjort! Vad händer och hur går allt till?! Kan man var lugn och slappna av eller finns det fortfarande nått att oroa sig för?! Tacksam för svar!

• Svar på tråden ta bort cellförändringar.. vad händer sen?!
  • Volt

För det första så har hon inte tagit bort nått i livmodern, utan det är på tappen. 
    Vad som kommer hända är att du får en kallelse till gyn där de gör en konisering, vilket innebär att de tar bort en liten bit av tappen där förändringarna sitter. Du kommer få lokalbedövning, du kan även bli sövd som du vill. 
    Biten skickas sedan på analys. Har du grad 2 eller 3? 
    Du behöver nog inte vara orolig, cancer tar ofta flera år att utveckla. 
    /haft livmoderhalscancer

• Anonym (okej?)
    Volt skrev 2014-01-27 17:42:34 följande:
    För det första så har hon inte tagit bort nått i livmodern, utan det är på tappen. 
    Vad som kommer hända är att du får en kallelse till gyn där de gör en konisering, vilket innebär att de tar bort en liten bit av tappen där förändringarna sitter. Du kommer få lokalbedövning, du kan även bli sövd som du vill. 
    Biten skickas sedan på analys. Har du grad 2 eller 3? 
    Du behöver nog inte vara orolig, cancer tar ofta flera år att utveckla. 
    /haft livmoderhalscancer
    Tack för svar!
    Ja menar ju självklart livmodertappen och inget annat!
    Ja sövd kommer ja bli det sa hon!
    vet inte vilken grad?! det sa hon inget om.. kanske står i papperna jag får hem?!
    Bra då känns det lite bättre.. har uppstått så snabbt på kort tid bara!

• How about cupcakes
    Anonym (okej?) skrev 2014-01-27 17:56:23 följande:
    Tack för svar!
    Ja menar ju självklart livmodertappen och inget annat!
    Ja sövd kommer ja bli det sa hon!
    vet inte vilken grad?! det sa hon inget om.. kanske står i papperna jag får hem?!
    Bra då känns det lite bättre.. har uppstått så snabbt på kort tid bara!

Be läkaren göra en skrapning med när du ändå är sövd.
    Bara ett tips!

Lycka till!
  • Anonym (okej?)
    How about cupcakes skrev 2014-01-28 20:10:14 följande:
    Be läkaren göra en skrapning med när du ändå är sövd. Bara ett tips! Lycka till!

Tack! Vad jag förstod så är det skrapning dom ska göra!? Vad innebär det?
  • How about cupcakes
    Anonym (okej?) skrev 2014-01-29 11:16:41 följande:

Tack! Vad jag förstod så är det skrapning dom ska göra!? Vad innebär det?
    Alltså, jag vill ju inte skrämma dig....
    Men när jag skulle koniseras så "spontangjorde" min läkare en skrapning.
    Hon hade bara tänkt konisera då cellförändringarna satt fint och synligt till. Men tack och lov så skrapade hon och i "skrapet" så fann hon ytterligare, agressiva och helt andra cellförändringar som gjorde att de tog livmodern.

Vore illa om de missade något.
  • Anonym (okej?)
    How about cupcakes skrev 2014-01-29 13:47:30 följande:
    Alltså, jag vill ju inte skrämma dig....

Men när jag skulle koniseras så "spontangjorde" min läkare en skrapning.

Hon hade bara tänkt konisera då cellförändringarna satt fint och synligt till. Men tack och lov så skrapade hon och i "skrapet" så fann hon ytterligare, agressiva och helt andra cellförändringar som gjorde att de tog livmodern.

Vore illa om de missade något.

Oj! Ja jag ska absolut be om att dom ska skrapa då! Skickar dom de på analys? Kan jag kräva att dom skrapar? Hur mår du idag?
  • Anonym (har gjort)
    Anonym (okej?) skrev 2014-01-27 17:19:58 följande:
    Är nog i lite chock, glömde fråga min gynekolog en miljon frågor när hon ringde! och nu har hon gått hem! Visade vid vanligt cellprov att jag hade cellförändring och fick göra ytterligare en undersökning 2 månader senare för att se om man såg cellförändringar(vilket man gjorde) Då plockade hon bort 2 bitar från livmodern och skickade på analys.. det svart fick jag idag när hon ringde mig! Jag har stora cellförändringar och måste ta bort dom.. ska göra det inom 2 månader! Det var tur att det upptäcktes nu sa hon men dom måste tas bort!? Jag blev så ställd så jag glömde fråga massa saker! Vad innebär stora cellförändringar? Kommer man ta prover på det man tar bort? Berätta ni som gjort! Vad händer och hur går allt till?! Kan man var lugn och slappna av eller finns det fortfarande nått att oroa sig för?! Tacksam för svar!
    Det är inte så farligt. När jag gjorde det där så sövde de inte mig. Bad att få en lugnande tablett innan och fick då komma lite tidigare till min tid. De bedövade tappen med en spruta... det var tur att de förvarnade och sa att man får hjärtklappning av bedövningsmedlet. Riktigt läbbigt... men det gick snabbt över. Sen hyvlade de bort lite med en elektrisk "osthyvel" (jätteliten) och det lät som en dammsugare haha... Såg ut som lite fläskfile... =) Alltså jag blev nog ganska flummig av det där pillret för jag minns det som en ganska rolig/läskig/intressant upplevelse. *S*
  • Liten till

Jag hade grava cellförändringar, grad 3. Jag fick åka in över dagen och välja på att bedövas lokalt eller sövas, och jag valde att sövas.

Fick en lugnande tablett först, som jag tvärsomnade av sen väckte de mig och sa typ, nu söver vi dig.

De ska bort en liten bit av livmodertappen där alla förändringar satt. Var öm typ 1-2dagar. Sen cellprov igen efter 6 mån och sen efter 1år. Har inte haft fler förändringar, och allt verkar bra. Det är inte så farligt som det låter, men skitjobbigt psykiskt att gå igenom.

Från första förändring tar det 8-10 år att bli cancer, och de flesta förändringar läker ut av sig själva, även svåra förändringar, men då man inte vet innan vilken som kommer läka ut och ville. Som inte gör det så tar man bort alla förändringar. Så sa i allafall överläkaren till mig som jag hade på Uppsala akademiska.

• How about cupcakes
    Anonym (okej?) skrev 2014-01-29 20:30:51 följande:

Oj! Ja jag ska absolut be om att dom ska skrapa då! Skickar dom de på analys? Kan jag kräva att dom skrapar? Hur mår du idag?
    Ja, de skickar på analys. Och det kan ta lång tid innan man får svar, men det är för att de även efterodlar på alla prover för att se hur det kan utvecklas.
    Jag vet inte om man kan kräva att de skrapar, men fråga. Säg att du vet en som det blev så för.
    Jag mår bra idag, tackar som frågar. Men det var en pärs, allt gick så fort. Men jag är så glad att min läkare fick ett infall och gjorde som hon gjorde.
  • iceball

Tänk sedan på att det bildas en mjuk skorpa på tappen, som kommer att släppa. Efter min konisering var det ingen som sa det så det var sjukt obehagligt när det kom ut en stor grej ur mig efter ett tag.

• Anonym (okej?)

Hej! Tack till alla som svarat! Var på Gyn igår! Har haft sån smärta i ryggen och skulle göra en koll om det kunde ha nått med cellförändringarna att göra! Jag har fått förklarat för mig att jag har allvarliga cellförändringar som måste åtgärdas omgående! Blir troligtvis operation redan nästa vecka och då kommer dom göra en mer grundlig undersökning på körtlar mm. Sen skickar dom iväg den del dom tar bort på analys som tar 2-4 veckor att få svar på! Jag kommer även att få göra magnetkameraundersökning över bäcken och rygg! Dom vill kolla så det inte är nått konstigt! I och med min konstanta smärta i rygg och ben och att jag efter gjort vanlig gynundersökning igår fick helt galet ont i ryggen och ner i benen! Så finns det viss risk att det gått längre än man tror! Får hoppas på det bästa!

• Anonym (okej?)

Vilken ångest detta är!! Denna väntan och ovissheten äter upp mig!!!

Svar på tråden ta bort cellförändringar.. vad händer sen?!