Inlägg från: lillgrodan2010 |Visa alla inlägg
  • lillgrodan2010

Ont ont ont! Även mellan amningarna

En stor kram till dig ts. För ett år sedan satt jag i samma sits som dig och hade samma funderingar. Amningen är viktig men något som är ännu viktigare är att fungera som mamma. Jag vet att det är ett svårt beslut men gör så att du kontaktar amningsmottagningen så de kan hjälpa dig först, sedan är det inget fel alls i att ge upp amningen och ge ersättning. Det är värt så mycket när man får känna sig som en fungerande person igen.
    Så som du beskriver det låter det väldigt mycket som en bröstböld och då är det bra att få hjälp. Gör inte som jag gjorde och hoppas att det går över för det slutade med att jag fick spendera 2 veckor på sjukhuset med allt som allt 5 dränage i brösten samt antibiotika i 10 veckor. Och det är det verkligen inte värt. När vår dotter var 6 veckor gick jag över helt på ersättning och det var nog det bästa beslut jag tagit för jag började sakta men säkert kunna vara mamma igen.

Väntar nu mitt andra barn som är beräknad om 2 veckor och denna gång har vi lagt upp en amningsplan med BB och amningsmottagningen så att detta inte ska hända igen. Blir det allt för mycket krångel kommer jag gå över på ersättning och vara mamma istället för att vara envis och ha ont.

Hoppas att du får hjälp och att du blir bättre snart,

• lillgrodan2010
    Tant brun skrev 2014-02-03 22:08:30 följande:
    Var till läkaren idag och fick göra en odling så besked kommer denna vecka. Men som så typiskt är så har knölen nu blivit lite större trots Heracillin. Hoppas verkligen jag slipper 10 veckor med antibiotika. Låter som jag har rena semestern i jämförelse.
    Mitt fall var nu ganska extremt, det är inte vanligt att man behöver ligga inne så pass som jag gjorde, ej heller 10 veckors behandling eller det antal med dränage jag  fick, så det är nog inget du behöver oroa dig för. Men jag vet att det räcker med en endaste böld för att jag skall ge upp denna gång. Det är mycket mer värt att fungera som mamma än att nitiskt amma sitt barn. Barnet behöver en mamma mer än själva mjölken.

Hoppas att du får svar och hjälp snart så att du finner en lösning som fungerar för dig.
  • lillgrodan2010

Hej igen.
    Säger som de andra, skönt att du har fått hjälp, jag inser att jag hade tur som faktiskt fick hjälp snabbt med mina bekymmer.
    Jag fick höra av en barnmorska när jag väl tagit beslutet att sluta amma att de inte får rekommendera det till en mamma om mamman själv vill amma. Det är bara en läkare som får rekommendera det eller att mamman ber om det. Vill mamman amma ska barnmorskan hjälpa henne med det även om hon anser att det vore bättre om mamman slutade amma. Tokigt värre men så var/är det. Denna gång (har BF idag) så har jag planerat in med den barnmorskan som var min kontakt förra gången hur vi ska lägga upp amningen och även när jag ska sluta. Jag vågar helt enkelt inte lita på vad jag själv vill (var ju min envishet som förstörde mycket förra gången). Denna barnmorska får gå in och säga ifrån om det börjar bli för mycket igen och hon ser att jag inte inser det. Det är skönt att ha denna back-up denna gång.
    Hoppas verkligen att det har lättat för dig efter att du fick tömma bölden och att du förhoppningsvis inte behöver göra om det. Hoppas även att det har gått bra att sluta amma och att du kan få börja vara en människa/mamma igen snart. Det är en stor lättnad när man börjar känna sig frisk igen.
    Stora kramar till dig.

• lillgrodan2010

Hoppas att du slipper en till tömning men det känns ju klart bättre efter det är tömt. Smärtan släpper snabbt efter om jag inte minns fel. 
    Jag fick medicin när jag skulle sluta amma men det gjorde varken till eller ifrån i mitt fall. Hade under hela sjukperioden en rejäl mjölkproduktion och medicinerna hjälpte inte alls så bra när jag skulle sluta. När jag vara färdig med min kur så återkom mjölken igen. Om det blir så att jag kommer lägga ner amningen denna gång också så kommer jag inte ta några mediciner för jag tyckte att de snarare förhalade det hela istället för att hjälpa. Jag tycker du gör rätt som fasar ut det på egen hand, det blir mer naturligt då. Jag fick ju även lov att sluta tvärt vilket jag inte rekommenderar någon att göra så fortsätt som du gör, tycker det låter rimligt.
    Ja, jag hoppas att jag får amma på riktigt denna gång för det är ju det jag vill. Men känner mig tryggare denna gång om det inte går som jag vill. Vi har diskuterat de flesta situationer som kan uppstå och de vet på sjukhuset hur jag vill ha det. Hopas det går bra på onsdag.

Svar på tråden Ont ont ont! Även mellan amningarna