• Malima

Njursten? Symptom?

Hej! 
    Förra veckan åkte jag in på sjukhus med hemska smärtor "där man brukar ha mensvärk".Det kom hastigt, och höll i sig i cirka 30-60 minuter och de kom med ojämna mellanrum. Jag blev inlagd och de hann misstänka både de ena och det andra.... bl.a. gallsten, vriden äggstock, njurstas ( 2 cm) och njursten. Njursten verkar var det som läkarna tror mest på, men eftersom de inte kunder röntga med bebis i magen så vet de inte 100% säkert. Nu är jag hemma och får attacker emellanåt igen, dock inte lika hemska som då. 

Ni som har haft njursten under graviditeten- hur yttrade det sig? Var satt smärtan och hur ofta kom anfallen? Hur lång tid tog det innan det blev bra? 

En del magbesvär kan ju vara svåra att diagnostisera när organ flyttar på sig till förmån för växande bebis... 
    Är i vecka 17. 

• Svar på tråden Njursten? Symptom?
  • Charmed92

Jag fick njurstas ungefär samma vecka som du. Dom misstänkte även njursten men uteslöt det genom kontraströntgen. Var röntgen helt uteslutet för dig? Dom gjorde även ul på njurarna för att mäta flödet till blåsan. Gjorde dom något sådan på dig? Tror du behöver åka in när de fortfarande inte gett med sig.

• Malima

Ja, de gjorde UL på njurarna, men kunde inte se ngt vilket kunde tyda på att stenarna i så fall var för små.
    De mätte dock inte urinflödet.
    Röntgen var helt uteslutet tyckte de.

Var kändes dina smärta av njurstenen?
    Hur länge hade du ont?

• maribel

Jag hade något liknande igår. Fick fruktansvärd krampliknande smärta först i magen och sen där vänster njure sitter. Fick frossa också men efter en halvtimme släppte det. Riktigt obehagligt, jag åkte aldrig in, är iv24.

• Rue

Fick samma i v 35- in på förlossningen som gjorde alla möjliga tester. De trodde att en av bebisarna klämde den ens njuren vilket kan göra lika ont som njursten. Mitt höll i ca 1 dygn- från attkomma regelbundet till att bli konstant. Mkt värre vid rörelse. Fick ligga inne en natt med smärtlindring. Var fruktansvärt, var beredd att födda där och då bara gör att få det att sluta!!!

❤️Väntar tvillingarpojkar feb 2014❤️
  • Skutt

Jag har haft ex antal njurstensanfall... Hade några under min förra graviditet. Trodde då att det värkar men har nu i efterhand förstår att det var njurstenen. Smärtan är väldigt lik den man har under en förlossning...väldigt intensiv smärta i rygg och mage. Jag har svårt att ligga stilla under anfallen pga att det gör så ont. Vid tre tillfälle fick jag åka akut och få sprutor mot smärtan övriga anfall har jag klarat av hemma med medicin. men nu har stenen äntligen passerat och kommit ut. Fick en liten chock när jag såg den i toa och hur stor den var.

Svar på tråden Njursten? Symptom?