• Anonym (undrar)

Hur länge orkar man jobba under graviditet?

Hej!

Jag har bf i mitten av september och har inget fast jobb, utan studerar, och tänkte söka sommarjobb under juni-augusti. Kommer man orka att jobba? Hur länge brukar man jobba när man är gravid? 
    Jag förstår att det antagligen är individuellt, men ungefär?

• Svar på tråden Hur länge orkar man jobba under graviditet?
  • Eisa

Tills det är 4 veckor till förlossningen ungefär

• Anonym (individuellt)

Det är ju såklart högst individuellt. Det beror på hur du mår! Jag mådde som en prinsessa hela graviditeten och jag jobbade fram till 2 veckor innan BF. Jobbade på en bensinmack, så det var mest gå och stå hela dagarna, men det gick bara fint :) Gick upp nästan 20 kilo i vikt, så jag var inte precis liten mot slutet heller.

• Anonym (v 25)

Beror ju HELT på vad för jobb du har. Jag jobbade fram till runt vecka 25, sen gick det inte längre..
    Jag har ett tungt jobb med långa dagar, tunga lyft och inga möjlighetet till förflyttning.

• semlorna

Beror på jobbet och hur man mår. Jag tyckte sista månaden på jobbet var oerhört TUFF och klarade bara av att jobba 50% och då gick jag ändå på graviditetspenning med 60 dagar kvar till BF.

• Ramborg

Jag kommer att jobba tills 14 dagar innan bf. Men det beror helt på hur man mår och vilket jobb man har.

42.
  • babyväntar

Jag har bf i slutet på aug men tycker nu att det är jobbigt att jobba men är inom hemtjänsten och kommer isommar jobba som personlig assistent till i början av aug :) beror nog helt på vad man jobbar med.

• Jennie med ie

De flesta jag känner har jobbat till 1-2 veckor innan förlossningen, varierade arbeten men ingen typ byggnadsarbetare eller så . De två senaste dock bara till v. 30, därefter har de fått graviditetspenning.

• Anonym (undrar)

Tack för era svar!
    Ja, jag blir ju lite fundersam, står och velar mellan att inte söka sommarjobb och bara vara hemma sista tiden, eller att söka sommarjobb och förhoppningsvis få ett inom det jag utbildar mig till, vilket jag hade tyckt vore roligt.
    Samtidigt känns det inte bra om man upptäcker någongång i juni/juli/augusti att man inte orkade att jobba så mycket som man trodde, och då måste sluta, det känns inte som att det ger ett så bra intryck på en eventuell framtida arbetsgivare?

• Mellanmjölkens land

Det beror mycket på vilken typ av jobb det handlar om. Jag jobbade till 2v innan BF men hade då möjlighet att sitta på kontoret de sista veckorna istället för att vara ute mot kund. Det var lugnare att jobba än att vara hemma med en 2,5åring Har man ett mer fysiskt jobb går man gissningsvis hem tidigare

• NLAL

Jag jobbade till måndag och sonen föddes fredagen den veckan. Har ett ganska tungt jobb och hade hemsk foglossning och spydde några ggr/ dag till v.38. Men jobbade hellre än ligga hemma som ett paket.

• Anonym (......)

Beror på hur man mår. Med första blev jag sjukskriven på 50% i vecka20. Jobbade 50% till 3 veckor innan bf.

Med andra blev jag sjukskriven på 50% i vecka 15, på 75% i vecka 21 och 100% i ve ka 29..

• Anonym (Gravida)

Vad skönt för dig att du mådde så pass bra att du kunde jobba när det är viktigt för dig! Jag klarade inte att leverera vad min brukare önskade och är jätteglad att jag fick graviditetspenning.

• Krascha

Syrran jobbade som Kock tills dagen innan bf. Så det är nog helt individuellt.

• Anonym (3 veckor)

Tre veckor innan bf gick jag hem. Hade dock varit sjukskriven 25% fr.o.m. vecka 28.

Svar på tråden Hur länge orkar man jobba under graviditet?