Inlägg från: Anonym (medberoende) |Visa alla inlägg
  • Anonym (medberoende)

ska man själv avstå från alkohol för att stötta sin partner med problem

Ja, som frågan lyder skall man själv låta bli att dricka alkohol när ens sambo har insett att han måste lägga av för att han har problem? Är väldigt okunnig kring detta å behöver andras råd...

• Svar på tråden ska man själv avstå från alkohol för att stötta sin partner med problem
  • Anonym (medberoende)
    Tow2Mater skrev 2014-01-28 19:17:05 följande:
    Skulle din partner ha problem med att du drack?
    han påstår att han inte skulle ha problem med det men min svärmor tycker att jag bör låta bli för hans skull.

Förstår det här med att stötta men tycker samtidigt att jag inte borde behöva avstå ett glas vin eller en öl någon gång ibland bara för att han inte fixar att dricka. Jag skulle själv inte dricka mig berusad , vi är i princip aldrig ifrån varandra så skulle jag bara ta en öl när han inte är med så pratar vi kanske en öl om året å det tycker jag känns lite tråkigt....
  • Anonym (medberoende)
    Anonym (JA) skrev 2014-01-28 19:28:46 följande:
    Det tycker jag är självklart. Har man själv problem med att avstå från alkoholen har man ju själv problem. Jag gillar alkohol och skulle inte VILJA avstå, men jag kan, och vet hur jag borde prioritera i en sådan situation.
    Har inte problem att avstå eftersom jag inte är beroende men däremot vill jag inte bli absolutist för resten av mitt liv eftersom jag kan uppskatta alkohol vid vissa tillfällen precis som de flesta andra människor gör. En kall öl när man grillar, ett glas vin till ostbrickan, glögg å pepparkakor vid juletid...
  • Anonym (medberoende)
    Queenie70 skrev 2014-01-28 20:51:21 följande:
    Om detta ens blir en frågeställning istället för en självklarhet bör du se över din egen relation med alkohol.

Självklart kommer sambon framöver att behöva lära sig att ha alkohol i sin närhet utan att själv dricka, men att ens partner till en början (en längre tid) av solidaritetsskäl avstår ifrån alkohol torde vara en självklarhet. Som sagt, att du ens funderar på detta tyder på att du själv har ett osunt förhållande till alkohol.
    Köper inte ditt resonemang att man inte kan tänka i de banorna som jag gör utan att ha problem själv, jag har inte skrivit att det skulle gälla till en början utan i så fall ser jag det som ett livsval som även jag måste göra på grund av hans problem.

Om du tycker att det tyder på ett osunt förhållande till alkohol från min sida så antar jag att du själv är nykterist eftersom så många människor kan tycka om att ta en öl någon enstaka gång och säkert skulle ställa sig samma fråga som jag gör om de skulle hamna i samma sits...
  • Anonym (medberoende)
    Anonym (JA) skrev 2014-01-28 21:12:37 följande:
    Jag tycker inte att man behöver bli absolutist bara för att man stöttar sin partner genom att inte dricka när man är i sällskap med varandra.
    Som jag skrev tidigare; vi är nästan aldrig ifrån varandra så det skulle i så fall bli öl ca en gång per år och i min värld är väl det i princip samma sak som  att vara absolutist. Innan detta har jag kunnat ta en öl eller ett glas vin en eller två gånger i månaden,

Och om jag plötsligt istället skulle börja hitta på fler aktiviteter där jag kan dricka utan honom så tror jag att han skulle må sämre av det än vad han gör om jag tillbringar tid med honom som jag gjorde innan...
  • Anonym (medberoende)
    Anonym (JA) skrev 2014-01-28 22:52:30 följande:
    Jag njuter verkligen av både öl och vin i måttlig mängd och skulle verkligen tycka att det vore tråkigt om min partner hade sådana problem att jag inte längre skulle kunna njuta av ett glas när han är med (eftersom vi gör det mesta tillsammans). Så jag förstår din frågeställning. Men om det kändes som ett stort problem skulle jag nog också ifrågasätta mitt eget förhållande till alkohol. Det ska inte vara svårt att avstå.

Jag skulle fokusera på de ekonomiska vinsterna... Alkohol kostar ganska mycket pengar.

Lycka till! Hoppas att din partner kan bli nykter.
    Tack för svaret! Det känns inte som ett jättestort problem men funderingen finns där....

Anledningen att jag skriver om det här är att jag inte har hittat något riktigt svar på frågan när jag har googlat. Det står så mycket om medberoende och jag vet egentligen inte vad det innebär, är det att man själv börjar agera som att man är den med problem genom att avstå från att träffa folk och undvika fester? För i så fall skulle jag ju fortsätta i det mönstret om jag så att säga gör hans problem till mitt eget genom att sluta dricka helt å hållet, eller är jag helt fel ute i mn definition av medberoende nu?
Svar på tråden ska man själv avstå från alkohol för att stötta sin partner med problem