• MTC

Vilket ekologiskt (naturligt) schampo?

Tar gärna emot tips och råd, tänkte byta till ett ekologiskt schampo, men vilket?
    Finns en hel djungel av olika sorter i diverse prisklasser.
    Förstår att det skiljer på vilken hårtyp man har och allt det men vilka har ni som ni är nöjda med?
    Har kikat lite på weleda ( även provat) och sante.
    Det ska helst finnas stylingprodukter i samma serie.
    Priset kvittar, vill ha ett bra Schampo/Balsam med så lite skräp i som möjligt :)
    ( Har ni tips om duschtvål m.m så skriv en rad)

Tack på förhand....
  • Svar på tråden Vilket ekologiskt (naturligt) schampo?
  • ApanApansson

Min favorit just nu är faith in nature med jojobaolja (både balsam och schampo), sr tidigare använt Urtekram no perfume.
    Weleda är det som är allra bäst, med minst skit och stor andel ekologiska råvaror men jag har inte kommit över det konstigt nog.
    Det går även utmärkt att göra eget på ägg och bikarbonat och sedan ta jojobaolja i topparna (finns massa fler saker man kan använda, kolla in no poo om du tycker det verkar intressant.
    Jag tipsar dig att kolla in www.jordklok.se de har massor av bra produkter, där kan du läsa mer om alla olika märken och kanske även hitta något mer

• MTC

Tack för tipsen, ja har provat några av weledas schampon, tyckte dom verkade bra, även på barnen.
    Kikade lite på hälsokosten här i centrum och dom har weleda, urtekrams och faith in nature, annars finns ju nätbutiker..
    Jag får fundera lite och fråga efter prover :) Lutar lite åt weleda nu och såklart måste dom ju också vara dyrast :(, undrar om dom har stylingprodukter, det ska jag ta reda på...

• Stugmamman

Jag kör också med faith in natures jojoba produkter. Har torr hårbotten så jag återfuktar den med balsamet efter tvätt och har på så sätt blivit av med alla problem med klåda och mjäll.

• Skatan

Prova Ljung Hudvård, jättebra produkter med endast naturliga ingredienser. Inte farligt dyra heller.

• Ekosnygg

Det bästa shampoo/balsam jag haft är John Master Organics men de är riktigt dyra så för mig tror jag nog att det inte är riktigt värt de pengarna. Jag har själv nu weldas produkter hemma som jag tycker om. Annars finns ju även aleppotvålen som du kan använda som ett shampoo, dock blir mitt hår ganska torrt så ett bra återfuktande balsam är ett måste. Om man är sugen på aleppotvål så ta en med så hög halt lagerbärsolja i då det är den man vill åt

• jamieblue

Jag gillar Luxsit Enlight Schampo, inte lika rinnigt som t.ex. Santes schampon. Luxsits schampo finns bl.a. på Eleven och på Softskin. Jag tycker förresten att Softskin har många olika slags schampon, kolla där och se om du hittar något som du gillar.

Weledas duschkrämer gillar jag jättemycket. Weleda finns ofta lite billigare på Apotea och Vitaminvaruhuset. 

• fruitgirl

Har nyligen upptäckt iHerb.com i USA. De har ett jättestort sortiment inkl. många eko produkter, och där är det bara att kolla upp recensioner. Mycket bra service, snabb leverans, fantastiska produkter (många är ekologiska), lågt porto och även inkl. tull ofta billigare än att beställa från Sverige. Om du beställar med kod (du är välkommen att använda min som är FCB149) så får du t.o.m. 10 eller 20% rabatt, tror jag. Jag var tveksam från början men har beställt där många gånger nu, och det har funkat superbra varje gång.

• Indianica

Mina barn har Weledas Calendula hair and showercream till hela kroppen samt hår, blir fint av det! Jag köper Weleda billigare via feelunique.com, vet dock ej om de har hela sortimentet.

• jamieblue
    fruitgirl skrev 2014-02-12 10:39:26 följande:
    Har nyligen upptäckt iHerb.com i USA. De har ett jättestort sortiment inkl. många eko produkter, och där är det bara att kolla upp recensioner. Mycket bra service, snabb leverans, fantastiska produkter (många är ekologiska), lågt porto och även inkl. tull ofta billigare än att beställa från Sverige. Om du beställar med kod (du är välkommen att använda min som är FCB149) så får du t.o.m. 10 eller 20% rabatt, tror jag. Jag var tveksam från början men har beställt där många gånger nu, och det har funkat superbra varje gång.

Ja, iHerb är bra! För mig har det tagit lång tid att få produkterna men det är värt att vänta på. Ingrid B Beautiful har en blogg där hon har skrivit bra tips om att handla på iHerb.
  • Hallonbåt02

Vanligt Honung och vatten blir ett utmärkt schampo som rensar ut skit och gö håret  lättskött.
    Det finns mycket man kan göra hemma själv som även gör så att håret växer så det knakar.

Svar på tråden Vilket ekologiskt (naturligt) schampo?