• Crown

Sida med statistik på namn

Jag har sett en sida som har statistik på namnutveckling över åren, där man kan söka på förnamn.
    Jag kommer inte ihåg vad den hette. Någon som vet?
    svenskanamn.se har så gammal statistik (från 2003, tror jag)
    scb är inte heller helt bra...
    Det är en annan jag letar efter. Hjälp mig!

Kanske har ni också förslag på andra namnsidor?

• Svar på tråden Sida med statistik på namn
  • Hattifnattentanten

www.scb.se har nog en länk på förstasidan eftersom förra årets statistik nyss kommit, annars hittar du det där på SCB någonstans.

• Crown

Tack, men det var inte scb jag tänkte på.
    Det finns en sida där man kan söka på ett namn och få upp en graf som visar antal namngivna per år, över en längre period så att man kan se utvecklingen väldigt tydligt.

• jezzzica

puffar för jag vill oxå veta!

• Crown

Attans att jag inte la in den som favoriter...
    Det var nånstans här på FL som jag fick sidan i första hand... så någon bör ju veta.

• Crown

Hittade detta på en tidigare tråd:

www.svenskanamn.se (Namns betydelse, statistik, topplistor mm)

www.behindthename.com (Namns betydelse på engelska. Kul att jämföra med den svenska tolkningen av ett namns betydelse)

babynamewizard.com/namevoyager (Annorlunda namnstatistik med grafik)

www.babynames.com (Kategoriserade namnlistor, tex Tolkien- och Shakespearenamn, topplistor, namns betydelse mm, på engelska)

www.scb.se/templates/Product____308 95.asp (Namnstatistik, topplistor mm)

www.gravid.se --> namn (Namnsnurra)

www.gravid.se/namn/namnbok.pdf (Namns betydelse)

www.kanalen.org/namnarkivet (Namns betydelse, topplistor, namndiskussion mm)

hem.passagen.se/anna80/namn.htm (Namns betydelse, populära namn ur ett historiskt perspektiv)

www.babynamesworld.com (Namns betydelse, på engelska, något svårnavigerad)

members.fortunecity.com/babehunter/ namnlist.h... (Otroligt seeeg)

student.educ.umu.se/~chason01/svnam n.htm (germanska, svenska, fornnordiska, muslimska och afrikanska namn med betydelse samt lite om språkgemenskap och namntraditioner)

www.kulturbilder.net/texter/namnlis ta/ (nordiska namn och i vissa fall deras betydelse)

Lite norska namnsidor. (Stulit från en annan tråd .)

www.baby.no/navn (statistik, namns utveckling, artiklar, topplistor)

www.mammanettet.com/design.php (namns betydelse/ursprung, länkar till andra namnsidor)

www.morogbarn.com/felles/navneleksi kon (namns betydelse, länk till statistik mm)

• Crown

Det var typ denna jag tänkt mig, men såg att den inte uppdaterats sen 2003, men graferna som jag letat efter finns där...

www.kanalen.org/namnarkivet/

Någon som vet en mer uppdaterad version?

Svar på tråden Sida med statistik på namn